Fazer Puikula Pehmeämpi 100Kaura nousi Suomen myydyimmäksi 100% kauraleiväksi ennätysajassa

Suomessa juhlitaan leipäviikkoa 9.9.–15.9. välisenä aikana. Leipäviikon teemana on itseoikeutetusti kaura, joka on viljoista trendikkäin juuri nyt. Viime vuosina kaura on noussut monien suosikiksi ja valloittanut tilaa erityisesti vehnäleivältä. Kauratrendi näkyy myös Fazer Leipomoiden tuotevalikoimassa. Fazerin uutuus Puikula Pehmeämpi 100Kaura nousi Suomen myydyimmäksi 100% kauraleiväksi ennätysajassa*.

Fazerin teettämän Suuren Leipätutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista syö leipää joka päivä. Leivän käyttöä lisänneet syövät nyt aiempaa enemmän kaura- ja ruisleipää. Syitä kauratrendin takana ovat terveellisyys yhdistettynä monipuolistuneeseen tuotetarjontaan. Kauraleipää on tarjolla jokaiseen makuun, niin pehmeänä kuin ohuena ja sitkeämpänä.

Kauran terveysvaikutukset ovat suomalaisille tuttuja ja kauratuotteita toivotaan jatkuvasti lisää. Fazerilla kuunnellaan kuluttajien toiveita herkällä korvalla.

”Olemme Fazer Leipomoilla kehittäneet ainutlaatuisen leivontatavan, jolla kaurasta voidaan leipoa pehmeää ja pitkään tuoreutensa säilyttävää kauraleipää. Fazer Puikula Pehmeämpi 100Kaura nousi Suomen myydyimmäksi 100-prosenttiseksi kauraleiväksi alle puolessa vuodessa. Tämän ainutlaatuisen kauraleivän yksi salaisuus on, että se on leivottu aitoon kaurapuuroon”, kertoo Fazer Leipomoiden innovaatio- ja tuotekehitysjohtaja Juhani Sibakov.

Kauran leivonta vaatii leipurilta erityisosaamista

Kaura on pohjoisen superviljaa, joka on täynnä hyviä ja ainutlaatuisia ravintoaineita. Kauran leivonta vaatii kuitenkin erityistä osaamista niin tuotekehittäjältä kuin leipuriltakin, sillä kauralla ei ole luontaista kykyä muodostaa tavanomaisen leivän rakennetta: Kaurasta tehty leipä murenee helposti.

Fazer on panostanut vahvasti kauratutkimukseen ja leivontaosaamisen kehittämiseen niin tuotekehityksessä kuin tuotannossakin. Kaikki leivonnassa käytetty kaura tulee Fazerin omasta myllystä Lahdesta.

”Yksi meidän tämän syksyn uutuutemme, runsaskuituinen Oululainen Reissumies Tosi Ohut Kaura hurmaa kauran ystävät sitkeän pehmeällä koostumuksellaan. Se on hyvä esimerkki ja taidonnäyte siitä, kuinka kaura taipuu moneksi – kunhan kauran ominaisuudet ja leivontatekniikka ovat hallussa”, jatkaa Sibakov.

Juhani Sibakov, innovaatio- ja tuotekehitysjohtaja, Fazer Leipomot Suomi
juhani.sibakov@fazer.com, puh. 040 536 3428

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. 040 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Lähteet:

*Nielsen Homescan Finland 16 w, 11 elokuu 2019

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Northern Magic. Made Real.