Fazer rakentaa tulevaisuutta ja uudistaa organisaatiota

Fazerin liiketoimintaa kehitetään ja tehostetaan, ja sitä myötä organisaatiota uudistetaan. Leipomo- ja makeisliiketoiminta yhdistetään vuoden 2010 alusta. Ravintola- ja palveluliiketoiminta muodostaa toisen liiketoiminta-alueen. Tavoitteena on Fazerin brändien vahvistaminen, kuluttajan ymmärtäminen syvemmin ja uudenlainen yhteistyö asiakkaiden kanssa. Tämä saavutetaan hyödyntämällä organisaation osaamista entistä laajemmin. Suunniteltujen muutosten arvioidaan vähentävän yhteensä noin 250 työpaikkaa Fazer-konsernin Suomen, Ruotsin, Venäjän ja Baltian organisaatioista. Mahdolliset vähennykset koskevat toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä.

Fazer on viime vuosina kasvanut ja kehittynyt voimakkaasti ja sen yritysrakenteessa on tapahtunut suuria muutoksia: makeisliiketoiminta on ostettu takaisin Fazerille, muu liiketoiminta on kasvanut yritysostoin ja orgaanisesti ja irtomakeiskonsepti on myyty. ”Olemme investoineet kasvuun, viimeisimpinä esimerkkeinä Lantmännen Färskbrödin osto Ruotsissa ja mittavat investoinnit Venäjällä”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Karsten Slotte. Liiketoiminnot tuodaan lähemmäksi toisiaan ”Olen ylpeä siitä, mitä Fazer tänä päivänä tarjoaa kuluttajille eri markkinoilla. Haluamme olla johtava makuelämysten luoja myös huomenna – se vaatii kuitenkin uudenlaista toimintamallia”, Karsten Slotte sanoo. Fazerin kasvun myötä konsernissa on nykyään neljä toimialaa. Suunnitelmissa on yhdistää niistä kolme - Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Venäjä - uudeksi leipomo- ja makeisliiketoiminta-alueeksi. Fazer Amica jatkaa ruokailupalvelualalla omana liiketoiminta-alueenaan. Molemmat liiketoiminta-alueet tähtäävät johtaviksi toimijoiksi kaikilla valituilla markkinoilla. Uudessa organisaatiossa myös liiketoiminta-alueiden välistä yhteistyötä tiivistetään entisestään. Uuden leipomo- ja makeisliiketoiminta-alueen johtajaksi on nimitetty tekniikan tohtori Harri-Pekka Kaukonen (46). Kaukonen jatkaa konsernin varatoimitusjohtajana ja toistaiseksi myös Fazer Venäjän pääjohtajana. Kuluttajakeskeisyys toiminnan pohjaksi Uudistusten avulla rakennetaan toimintamalli, joka tekee Fazerista yhä joustavamman ja tehokkaamman. Organisaatiota madalletaan vahvistamalla paikallisia yksiköitä ja sen rajoja häivytetään mm. keskittämällä koko konsernia palvelevia toimintoja sekä tuomalla johtoa lähemmäksi käytännön tekemistä. ”Haluamme löytää uusia tapoja ja paikkoja kuluttajan kohtaamiseksi sekä mahdollistaa uudenlaisia yhteistyön muotoja asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa. Vahvat brändimme antavat meille siihen hyvät edellytykset. Esimerkiksi myynnissä, markkinoinnissa ja toimitusketjun hallinnassa meillä on kiinnostavia kehittämisen mahdollisuuksia”, Slotte sanoo. Suunnitelluilla muutoksilla on vaikutusta henkilöstöön Uusien toimintamallien luominen ja liiketoimintojen päällekkäisyyksien purkaminen aiheuttavat arviolta 250 työpaikan poistumisen Fazer-konsernista. Henkilöstövähennyksiin liittyvät yhteistoimintaneuvottelut käynnistetään lähitulevaisuudessa niiden henkilöstöryhmien kanssa, joita muutos koskee. ”Tämä on valitettavaa, eikä ratkaisu ole meille helppo. Ihmiset tekevät Fazerin, ja siksi henkilöstövähennykset tuntuvat erityisen kipeiltä. Meidän on kuitenkin purettava vanhan organisaation raameja, jotta voimme rakentaa toimivaa, ketterää huomisen yritystä”, Karsten Slotte sanoo. Mahdolliset vähennykset kohdistuvat toimihenkilöihin ja ylempiin toimihenkilöihin. Nyt suunnitellut muutokset eivät aiheuta henkilöstövähennyksiä leipomoiden ja makeistehtaiden työntekijöiden eivätkä Fazer Amican ravintolahenkilökunnan joukossa. Suunnitellut toimintatapojen ja organisaation uudistukset sekä tehostavat toimintaa että mahdollistavat merkittävien synergiaetujen toteutumisen. Saavutettavien hyötyjen arvioidaan olevan noin 25 miljoonaa euroa vuoden 2011 puoleen väliin mennessä. ”Haluamme olla edelläkävijöitä myös jatkossa. Uudistumme nyt, jotta voimme tulevaisuudessa yhä paremmin ja idearikkaammin palvella kuluttajiamme ja asiakkaitamme”, Karsten Slotte sanoo. Lisätietoja: Karsten Slotte, konsernijohtaja, puh. 040 507 7065 Ulrika Romantschuk, viestintäjohtaja, puh. 040 566 4246 Voit myös varata ajan Karsten Slotten haastatteluun 1.9.2009 Nina Törhöseltä, puh. 040 509 3792 www.fazer.fi Fazer-konserni Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu neljä toimialaa, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Venäjä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2008 (proforma) oli yli 1,5 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 17 000 henkeä. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot on johtava leipomoalan toimija, joka valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Fazer Makeiset on Suomen johtava makeisyritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Fazerin makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit). Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä.