Fazer satsaa kotimaisuuteen - nyt kaikissa Fazerin ruisleivissä vain suomalaista ruista

Fazer on tehnyt sitkeää työtä kotimaisen rukiin puolesta ja pystyy nyt lunastamaan antamansa kuluttajalupauksen. Fazer on ainoa valtakunnallinen leipomo, jonka leivissä on ainoastaan kotimaista ruista. Myös Fazerin koko ruisleipävalikoima leivotaan Suomessa.

”Uskomme suomalaiseen rukiiseen ja olemme tehneet kovasti töitä, jotta kotimaista ruista riittäisi tulevaisuudessakin. Pitkäjänteinen työ tuottaa nyt tulosta ja pystymme lunastamaan vuonna 2011 antamamme lupauksen. Fazer on ainoa valtakunnallinen leipomo, jonka leivissä rukiin kotimaisuusaste on täydet 100”, iloitsee Fazer Leipomoiden valikoima- ja tuotekehitysjohtaja Heli Anttila.

Viime syksynä Fazer teki kuusinkertaisen määrän ruissopimuksia suomalaisten viljelijöiden kanssa ja syysruista kylvettiin ennätysmäärälle hehtaareja. ”Rukiin omavaraisuus on ollut viimeiset 50 vuotta heikko. Onneksi nyt näyttää siltä, että tämän vuoden sato riittää takaamaan kotimaisen rukiin. Edellisen kerran Suomi oli omavarainen vuonna 1992”, Anttila muistuttaa.

Taustalla koko arvoketjun yhteistyö

Suomalainen ruis ja ruisleipä mielletään vahvasti suomalaisuuden symboleiksi. Yhteinen huoli kotimaisen rukiin riittävyydestä ja tulevaisuudesta oli kimmoke ketjun yhteistyölle ja vuonna 2011 Fazer Leipomot, Fazer Mylly ja Boreal Kasvinjalostus Oy perustivat Pro Ruis -yhdistyksen. Yhdistyksen tavoitteena on parantaa rukiin viljelyn edellytyksiä ja lisätä rukiin suosiota niin viljelijöiden kuin kuluttajienkin keskuudessa.

”Olemme yhdessä rakentaneet luovia toimintamalleja, jotka lisäävät tiedonvaihtoa ja innostavat viljelemään ruista. Tärkeässä roolissa on kasvinjalostus etenkin uusien satoisempien ja kestävämpien lajikkeiden jalostus,” painottaa Anttila, joka toimii myös Pro Ruis ry:n puheenjohtajana.

Fazer on vahvasti läsnä suomalaisten ruisleivän ystävien arjessa ja juhlassa. Fazerin herkullisia ruisleipiä leivotaan vuosittain Lahdessa ja Oulussa lähes 30 miljoonaa kiloa.

”Fazer kuuntelee jatkuvasti kuluttajien toiveita ja kehittää leipävalikoimaansa. Tuotekehityksemme uusin taidonnäyte on uudistunut Puikula, jonka ainutlaatuinen taikinajuuri säilyttää leivän mehevän pehmeänä ilman lisäaineita jopa viisi päivää. Nyt myös tämä perheiden suosikki on leivottu täysin kotimaisesta viljasta”.

Tutustu muihin materiaaleihin:

Fazerin lehdistötiedote 9.9.2015: ”Fazerin uudistunut Puikula on tuotekehittäjien taidonnäyte”
Video:
Uudistuneen Puikulan tarina

Ruisfaktaa:

• Ruista on tällä hetkelle kylvössä Suomessa enemmän kuin kertaakaan menneenä vuosikymmenenä. Satotason ennustetaan ylittävän 100 000 tonnia. Kylvöala nousi tänä vuonna 36 800 hehtaariin, joka on 60 % suurempi kuin kasvukauden 2014 viljelyala. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana syysrukiin viljelyala on ollut tätä suurempi vain kerran.
  • Rukiinviljelyn kansantaloudellinen merkitys on noin 20 miljoonaa euroa tuontia korvaavana tuotantona.
  • Ruis on syksyn säiden ja talven olosuhteiden armoilla. Perinteisesti viljellään syysruista ja paras kylvöaika on elokuussa.
  • Ruis on ekologinen kasvi, sen pitkät juuret vähentävät maan tiivistymistä ja se soveltuu hyvin EU:n viljelykiertovaatimuksiin.
  • Uusilla ruislajikkeilla on korkeampi satopotentiaali, ne kestävät paremmin talven olosuhteita ja jyvän koko on suurempi.
  • Suomalainen, rukiista jauhettu leipäjauho on lähes poikkeuksetta täysjyväruista.
  • Suomessa ruisleipä leivotaan perinteisillä menetelmillä hapatetusta taikinajuuresta. Ravitsemussuosituksissa kannustetaan lisäämään täysjyväviljan käyttöä. Runsaskuituinen täysjyväruisleipä parantaa suoliston ja vatsan toimintaa. Kuidun lisäksi siinä on paljon mineraaleja ja vitamiineja.

Lähde: TIKE maataloustilastot ja Fazer

Heli Anttila, valikoima- ja tuotekehitysjohtaja, Fazer Leipomot, p. 040 752 0324, heli.anttila@fazer.com
Leena Majamäki, viestintäjohtaja, Fazer-konserni, p. 040 585 1585, leena.majamaki@fazer.com
Mediapuhelin: p. 040 6682 998, arkisin klo 8-16

Painokelpoiset kuvat
www.fazergroup.com/pictures, “Media_Press”,”Fazer Puikula”

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Yli 95 % kotimaassa myytävistä leipomo- ja makeistuotteistamme valmistetaan Suomessa. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää