Fazer selvitti suomalaisten lempilounasruoat

Suomalaisten lempilounasruoat ovat Fazerin verkkokyselyn mukaan lasagne, tortillat ja lohikeitto. Amica.fi-sivuston kyselyyn vastasi eri puolilta maata noin 2800 suomalaista. Suomalaisten makumieltymykset lounasruokailussa ovat muuttuneet ja muuttuvat edelleen: kaukomaiden vaikutteet, kasvisruoka ja lounaan tärkeys päivän lämpimänä ruokana korostuvat. Amica-ravintoloissa maistellaan maaliskuussa pohjoisafrikkalaisia ja aasialaisia makuja.

Suomalaisten lempilounasruoat ovat Fazerin kyselyn mukaan lasagne, tortillat, lohikeitto, lihapullat ja perunamuusi sekä paistetut muikut. Amica.fi-sivuston lempilounasruokakyselyyn vastasi 19.–29.1. välisenä aikana 2800 suomalaista eri puolilta Suomea. Vastaajille oli annettu valmiiksi muutamia lempiruokavaihtoehtoja, jotka ovat nousseet esiin aiemmin Amica-ravintoloiden omissa ravintolakohtaisissa lempiruokakyselyissä. Tämän lisäksi vastaajilla oli mahdollisuus ilmoittaa jokin oma lempilounasruokavaihtoehto. Äänet valmiiden vaihtoehtojen välillä jakautuivat erittäin tasaisesti.

”Lempiruoat ovat muuttuneet perinteisestä suomalaisesta lounasruoasta, johon kuului muun muassa makaronilaatikko. Lasagne ja tortilla yleistyivät 2000-luvulla henkilöstöravintoloissa ja ne ovat muotoutuneet jo osaksi suomalaista perinnettä. Suomalaiset pitävät kalasta ja tämä näkyy tuloksista: lohikeitto ja paistetut muikut nousivat viiden kärkeen. Spontaanisti ehdotetuissa vastauksissa nousi muun muassa uunimakkara ja pinaattikeitto perinteisinä suomalaisina herkkuina”, kertoo gastronomiasta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Marianne Nordblom Fazer Food Servicesiltä.

Suomalaisten top 10 -lempilounasruoat ovat:

1. Lasagne
2. Tortillat
3. Lohikeitto
4. Lihapullat ja perunamuusi
5. Paistetut muikut
6. Kaalilaatikko
7. Maksapihvit
8. Pizza
9. Makaronilaatikko
10. Silakkapihvit

Pohjoisafrikkalaisia ja aasialaisia makuja

Amica-ravintoloissa maistellaan maaliskuusta lähtien Lähi-idän makuja Pohjois-Afrikasta ja Aasiasta World on a plate –teemalla. Lautasella kohtaavat aromaattiset mausteet ja värikkäät sekä mielenkiintoiset raaka-aineet. Mukana on makuja Marokosta, Tunisiasta ja Aasiasta. Lounaslistalla on esimerkiksi couscousta värikkäillä kasviksilla ja harissalla maustetuja katkarapuja ­ tunisialaisen kalapadan mausteena ovat kumina, chili ja inkivääri.

”Mietimme koko ajan, mitä uusia makuja voisimme tarjota suomalaisille Amica-ravintoloissamme ja tuoda innostavia herkullisia makuja maailmalta. Tällä hetkellä ruokamaailmassa näkyy vahvasti uudenlaiset eteläamerikkalaiset ja pohjoisafrikkalaiset vaikutteet sekä aasialaiset vivahteet. Ihmiset matkustavat paljon ja meillä on etnisiä ravintoloita kaupungeissa ja tätä kautta suomalainen makumaailma kehittyy rikkaammaksi koko ajan. Osin tähän vaikuttaa myös se, että kaikkia raaka-aineita on saatavilla. Edelleen kuitenkin perinneruuilla kuten lihapullilla on paikkansa, toteaa Nordblom.

Esille laitto, palvelu ja hyvinvointi korostuvat

Lounas on tärkeä hetki päivässä muun muassa jaksamisen kannalta ja ruoan maun lisäksi tärkeitä asioita suomalaisille ovat ruoan esille laitto ja ystävällinen palvelu. ”Panostamme ruoan kauniiseen esille laittoon ja tuomme kokkejamme esille. Monissa ravintoloissamme kokkimme ovat tarjoilemassa ja kertomassa ruoasta. Asiakkaita kiinnostaa tänä päivänä muun muassa ruoan alkuperä ja terveellinen ruokavalio”, kertoo Nordblom.

Lounas on suomalaisille usein päivän ainoa lämmin ruoka. ”Lounaan monipuolisuus ja mahdollisuus koota itselle sopivan ravitseva lounas on meille tärkeää. Amica-ravintoloissa panostetaan ruuan laatuun ja makuun, mikä näkyy muun muassa asiakastyytyväisyyskyselyissämme. Tarjoamme suomalaisille päivittäin kokkiemme valmistamaa herkullista kotiruokaa”, summaa Nordblom.

Marianne Nordblom, johtaja, tuotekehitys ja gastronomia, Fazer Food Services p. 0400 605 778
Satu Ikäheimo, viestintäjohtaja, Fazer Food Services, p. 050 380 4996
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com
Amica.fi
Painokelpoiset kuvat: www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press” ”World on plate”

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää