Fazer siirtää kaurajuomavalmistusta Ruotsin Tingsrydin tehtaalleen

Fazerin kasvipohjaisten juomien liiketoimintaa koskevat muutosneuvottelut on saatu päätökseen. Fazer siirtää kaurajuoma- ja ruuanlaittotuotteidensa valmistusta Korialta Ruotsin Tingsrydin tehtaalleen. Valmistuksen siirto tapahtuu asteittain ja tuotannon arvioidaan päättyvän Korialla syksyyn 2024 mennessä. Korian tehdas keskittyy tulevaisuudessa gurttien valmistamiseen. Muutosneuvotteluiden seurauksena 64 vakituista työsuhdetta päättyy Suomessa.

Kulutuksen hidastunut kasvu1) ja lisääntynyt tuotantokapasiteetti Euroopassa ovat tehneet kasvipohjaisten juomien markkinasta aiempaa kilpaillumman. Kuluttajat ovat aiempaa hintatietoisempia ja markkinasta on tullut yhä kampanjavetoisempi.

Tehostaakseen toimintaansa, varmistaakseen kilpailukykynsä kasvipohjaisten juomien liiketoiminnassa ja lisätäkseen fokusta molemmissa tehtaissaan Fazer on päättänyt siirtää kaurajuoma- ja ruuanlaittotuotteidensa valmistusta Korialta Ruotsin Tingsrydin tehtaalleen, jossa on useiden vuosikymmenten kokemus ja erittäin tehokkaat prosessit korkealaatuisten kaurajuomien laajamittaiseen ja kustannustehokkaaseen valmistamiseen. Muutosneuvotteluiden seurauksena 64 vakituista työsuhdetta päättyy Suomessa.

”Teemme kaikkemme tukeaksemme henkilöstöämme ja edesauttaaksemme työntekijöidemme mahdollisuuksia työllistyä uudelleen. Fazer-konsernissa avoimena olevia työpaikkoja tarjotaan ensisijaisesti niille työntekijöille, joita irtisanominen koskee. Teemme yhteistyötä paikallisen työvoimahallinnon, oppilaitosten ja valmennuskumppaneiden kanssa”, kertoo Fazerin kasvipohjaisten juomien liiketoiminnasta vastaava johtaja Kati Rajala.

Korian tehdas keskittyy gurttien valmistamiseen

Fazerin Korian tehdas keskittyy tulevaisuudessa gurttien valmistukseen. Fazer Aito -gurtit ovat kasvipohjaisia tuotteita, jotka valmistetaan fermentoimalla kaurasta, ja niitä voi käyttää jugurtin tapaan. Yhtiön tavoitteena on valmistaa gurtteja myös vientimarkkinoille.

”Näemme gurteille hyvää kansainvälistä kasvupotentiaalia, johon Korian tehtaallamme on erinomaiset edellytykset vastata osaavan henkilöstömme ja modernin tuotantolaitoksemme ansiosta”, Rajala kertoo.

Viimeaikaisesta kasvun hidastumisesta huolimatta kasvipohjaisten tuotteiden kulutuksen ennustetaan kasvavan tulevina vuosina, ja Fazer on vahvasti sitoutunut kaurapohjaisten ja muiden kasvipohjaisten tuotteiden kehittämiseen ja valmistukseen tulevaisuudessakin. Fazer käyttää tuotteissaan korkealaatuista pohjoismaista kauraa ja yhtiöllä on ainutlaatuista valmistusosaamista ja erinomainen kyky innovoida uusia kaurapohjaisia tuotteita.

Fazer Lifestyle Foods

Fazer Lifestyle Foods vastaa terveellisen ja kasvipohjaisen ruuan kasvavaan kysyntään erityisesti kestäviä elämäntapoja noudattavien kuluttajien keskuudessa. Se valmistaa moderneille kuluttajille erilaisia kasvipohjaisia tuotteita, kuten kaurajuomia, aamiaistuotteita sekä smoothieita. Tuotevalikoimaan kuuluvat lisäksi yrityksille myytävät jauhot, seokset, paranteet ja ainesosat, kuten ksylitoli. Fazer on kauraosaamisen edelläkävijä ja on investoinut merkittävästi kaurapohjaisten tuotteiden kehittämiseen ja tuotantoon. Fazer Lifestyle Foods on yksi Fazerin kolmesta liiketoiminta-alueesta. Se työllisti vuonna 2022 noin 700 henkilöä ja liikevaihto oli 260 miljoonaa euroa.

Lähteet:

1) Nielsen ScanTrack Sweden, Denmark, Norway & Finland, Plant-based drinks, MAT 2YA Growth, Dec 2022, value & volume

Median yhteydenotot:
Anniina Niemistö, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Fazer Lifestyle Foods
anniina.niemisto@fazer.com, puh. 040 674 4672

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: https://fast.fazer.com/l/dWb-vHg9KMhJ

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Northern Magic. Made Real.