• Fazer Group/

Fazer Sirkkaleipä on Vuoden Suomalainen Elintarvike -finalisti – Suomen asema ruokainnovaatioiden kärkimaana vahvistuu

Maailman ensimmäinen hyönteisleipä on ihastuttanut ja puhututtanut Suomessa ja maailmalla. Menestystarina jatkuu – Fazer Sirkkaleipä on valittu Vuoden Suomalainen Elintarvike 2018 -kilpailun finaaliin. Voittaja julkistetaan 15.5.2018 Elintarvikepäivässä Helsingissä.

Hyönteisruoka on tämän hetken kiinnostavin ruuan megatrendi

Fazer toi kotisirkkoja sisältävän hyönteisleivän ruokakauppoihin marraskuussa 2017.

”Hyödynsimme ketterästi ja rohkeasti ensimmäisenä elintarvikevalmistajana muuttunutta lainsäädäntöä, ja tarjosimme mahdollisuuden tutustua hyönteisruokaan helposti herkullisen, käsinleivotun leivän muodossa”, kertoo Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström.

Sirkkaleipä on esimerkki startup-hengessä kehitetystä kuluttajatuotteesta, jonka johtotähti on maku. Maukas ja rouheinen artesaanileipä on hyvä proteiinin lähde. Leipään lisätyt 70 kotisirkkaa sisältävät myös hyviä rasvahappoja, kalsiumia, rautaa ja B12-vitamiinia.

Sirkkaleipä on myynnissä valikoiduissa Fazer myymäläleipomoissa isoissa ruokakaupoissa. Fazer myymäläleipomot on artesaanileipäketju. Leipätaikinat tehdään paikan päällä Fazerin oman myllyn jauhoista ja annetaan levätä pitkään. Joka päivä tuoretta leipää leipoo käsityönä 300 ammattileipuria.

Fazer Leipomot uudistaa jatkuvasti leipäkategoriaa tuomalla uudenlaisia innovaatioita kuluttajille. Sirkkaleipä on yksi Fazer Leipomoiden tulevaisuuden tuotteista, jossa yhdistyvät hyvänlaatuiset proteiinit kotisirkoista, siemenistä ja kotimaisista viljoista.

Tuotelanseeraus ylitti uutiskynnyksen kaikkialla maailmassa

Innovatiivinen uutuustuote onnistui yllättämään Fazerin ja kuluttajat. Se saavutti ennennäkemättömän suosion ja sai osakseen ainutlaatuista näkyvyyttä kotimaisessa ja kansainvälisessä mediassa. Kansainvälinen mediatavoittavuus oli 13,7 miljardia ja sosiaalisen median tavoittavuus Suomessa 8,6 miljoonaa.*

Vain kuukaudessa Fazer Sirkkaleipä saavutti  ennätysmäisen 72 % tunnettuuden Suomessa** ja uutuusleipä myytiin lanseerauksen alkupäivinä loppuun liki kaikissa Fazer myymäläleipomoissa. Samalla Fazer Leipomot vei maailmalle positiivista kuvaa Suomesta kestävien ruokaratkaisujen edelläjäkävijänä. Uutisartikkelien ja sosiaalisen median sisältöjä julkaistiin yli 3300 kappaletta*.

Kunnianosoitus suomalaisten elintarvikeyritysten innovaatioille

Elintarviketeollisuusliitto ry:n järjestämän Vuoden Suomalainen Elintarvike

-kilpailu tavoitteena on esitellä kotimaisia uutuustuotteita ja kannustaa yrityksiä tuotekehitykseen. Fazer Leipomot on voittanut kilpailun kahdesti 2000-luvulla:   Fazer Alku Sadonkorjuupuurolla (2015) ja Fazer Ruistoastilla (2006).

Fazer Sirkkaleipä on yksi yhdeksästä finalistista, ja voittaja julkistetaan 15.5.2018 Elintarvikepäivässä Helsingissä. Voittajan valitsee ruoka-alan vaikuttajista koostuva raati, joka painottaa päätöksessään tuotteen uusia ja oivaltavia ominaisuuksia, aistittavaa laatua sekä kaupallista menestystä. Myös vientipotentiaali otetaan valinnassa huomioon.

Arvovaltaisen raadin jäseninä toimivat kansanedustaja Anne Kalmari, SOK:n valikoimajohtaja Antti Oksa, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Pia Pohja, Lidlin viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi ja keittiömestari Hans Välimäki.

Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1988.

*Lähde: Meedius International 2017 , kansainväliset mediat kuten BBC News, New York Times, Washington Post, The Telegraph, Republica, The Guardian, El Pais, Le Figaro ja Paris Match.

**Lähde. Fazer Sirkkaleipä -tutkimus, Rednote 12/2017.

#sirkkaleipä #vuodenelintarvike #suomalaistahyvää #ruokaajollaonmerkitys

Painokelpoisia kuvia tuotteista: www.fazergroup.com/pictures ”Media_Press”, Fazer_Sirkkaleipä

Toimitusjohtaja Markus Hellström, Fazer Leipomot Suomi, markus.hellstrom@fazer.com , puh. +358 40 732 0057

Viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helin, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. +358 40 668 46 00.

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8-16, puh. +358 40 6682 998

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: