Fazer sisällyttää ruokahävikin vuoden 2023 lyhyen aikavälin kannustinohjelmansa mittariksi

Fazerin hallitus on päättänyt laajentaa yhtiön lyhyen aikavälin kannustinohjelman vastuullisuuskriteerejä ja sisällyttää mittariksi ruokahävikin. Ruokahävikki täydentää kannustinohjelmassa työturvallisuutta, joka on ollut Fazerin vastuullisuusprioriteetti jo pitkään. Vastuullisuuden osuus on 15 prosenttia vuoden 2023 lyhyen aikavälin kannustinohjelmasta, mikä korostaa sen merkityksellisyyttä konsernille. Lyhyen aikavälin kannustinohjelman muut kriteerit liittyvät konsernin ja liiketoimintojen taloudelliseen kehitykseen.

Ruokahävikillä on merkittävä vaikutus ilmastoon, vesistöihin, maaperään ja luonnon monimuotoisuuteen. Ruokahävikin vähentäminen on yksi tehokkaimmista tavoista vähentää elintarvikejärjestelmän vaikutusta ilmastoon ja ympäristöön. Siksi sen vähentäminen on Fazerille ensisijaisen tärkeää, ja yhtiö on sitoutunut vähentämään vältettävissä olevaa ruokahävikkiä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Fazer saavuttaa tavoitteensa optimoimalla raaka-aineiden käyttöä ja kierrättämällä sivuvirtoja. Materiaalitehokkuuden ja kierrätyksen edistäminen tukee yrityksen pyrkimyksiä alentaa kustannuksia, parantaa kannattavuutta ja vähentää ympäristövaikutuksia. Vuonna 2022 Fazer saavutti 8 prosentin ruokahävikin vähennyksen vuoden 2020 perustasoon verrattuna.

"Meillä kaikilla on yhteinen vastuu työskennellä vastuullisuustavoitteiden saavuttamiseksi ja tukea vastuullisuussitoumuksiamme. Siksi laajennamme vuotuisen tulospalkkiomallimme koskemaan myös ruokahävikkiä", toimitusjohtaja Christoph Vitzthum kertoo. "Uskomme, että ruokahävikin sisällyttäminen kannustinjärjestelmäämme ei ainoastaan tue meitä vastuullisuustavoitteidemme saavuttamisessa, vaan auttaa myös liiketoimintojamme saavuttamaan taloudelliset tavoitteensa. Jatkamme vastuullisuuspainopisteidemme ja liiketoimintastrategiamme yhteensovittamista jatkossakin", Christoph jatkaa.

Joséphine Mickwitz, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Fazer-konserni, josephine.mickwitz@fazer.com, puh. +358 400 784 889

Fazerin mediapuhelin on avoinna ma–pe klo 8–16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer kehittää ruokaa ratkaisuna ympäristön ja liiketoiminnan kestävyyden varmistamiseksi

Ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista huolehtiminen kuuluu Fazerin perintöön ja tulevaisuuteen. Päämäärämme on toimia innovatiivisena suunnannäyttäjänä mihin ikinä tartumme. Tiedostamme, että tavallamme viljellä, tuottaa ja kuluttaa ruokaa on merkittävä vaikutus ihmisten hyvinvointiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Vastuullisuustyötämme ohjaa neljä painopistealuetta: ilmasto ja kiertotalous, vastuulliset tuotteet ja innovaatiot, vastuullinen hankinta sekä ihmiset ja hyvinvointi. Olemme tunnistaneet tärkeimmät kehityskohteemme, määritelleet niille selkeät tavoitteet ja mittarit. Meille vastuullisuus on matka, jonka päämäärä on parempi huominen.