Fazer sulkee Hyvinkään ja Ulvilan leipomot

Fazer Leipomoiden Hyvinkään ja Ulvilan leipomoita koskevat yhteistoiminta-neuvottelut ovat päättyneet. Fazer Leipomot lopettaa valmistuksen Hyvinkään ja Ulvilan leipomoissa syksyllä 2015 ja leipomot suljetaan.

Fazer on arvioinut erilaisia vaihtoehtoja leipomoverkostonsa toiminnan tehostamiseksi ja päätynyt toteuttamaan valmistuksen keskittämistoimenpiteitä. Tämän seurauksena valmistus Hyvinkään ja Ulvilan leipomoissa lopetetaan ja leipomot suljetaan. Tämä tapahtuu aikaisintaan syyskuussa 2015.

Yt-neuvottelut koskivat Hyvinkään ja Ulvilan leipomoiden kaikkia työntekijöitä, toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä: yhteensä 146 henkilöä, joista 73 henkilöä Hyvinkäällä ja 73 Ulvilassa.

”Pyrimme edesauttamaan mahdollisuuksia työllistyä uudelleen joko konsernin sisällä tai ulkopuolisissa yrityksissä. Tulemme tekemään yhteistyötä alueiden työvoimahallinnon kanssa”, sanoo Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström.

Tarve neuvotteluille oli seurausta haastavasta markkinatilanteesta. Leivän kulutus on laskussa Suomessa ja kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi. Myymälöissä paistetun leivän osuus kulutuksesta kasvaa ja pakatun leivän osuus pienenee. Toiminnan tehostamista on jatkettava tulevaisuuden kilpailukyvyn turvaamiseksi. Myös palkka- ja energiakustannukset ovat jatkaneet nousuaan, eikä kustannusvaikutuksia ole mahdollista siirtää hintoihin täysimääräisesti.

Fazerin muut leipomot sijaitsevat Vantaalla, Lahdessa, Lappeenrannassa ja Oulussa. Lisäksi Fazerilla on 47 myymälöiden tiloissa sijaitsevaa lähileipomoa, joissa leipurit leipovat joka päivä. Fazerin leipomotuotteiden kotimaisuusaste on yli 95 %.

Median yhteydenotot:
Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström, puh. 040 732 0057 ja Fazer-konsernin viestintäjohtaja Leena Majamäki, puh. 040 585 1585
etunimi.sukunimi(at)fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää