Fazer suojelee panttereita

Fazer on tukenut pitkään amurinleopardin suojelutyötä Korkeasaaren Ystävät ry:n kautta ja jatkaa sitä myös tänä vuonna. Fazer lahjoittaa Korkeasaaren Ystävät ry:lle 15 000 euroa perinteisen asiakastapahtuman yhteydessä 20. elokuuta.

”Tuki amurinleopardeille alkoi jo 12 vuotta sitten, kun suosikkibrändimme Pantterin lajitovereita tuettiin kesäkampanjan yhteydessä. Pitkäaikainen tuki on lajille tärkeää: tällä hetkellä amurinleopardeja arvioidaan olevan luonnossa jäljellä ainoastaan 35 yksilöä”, kertoo Fazer Makeisten toimitusjohtaja Tom Lindblad.

Amurinleopardi tai amurinpantteri tunnetaan puhekielessä pantterina. Niitä on asunut Korkeasaaressa vuodesta 1979 ja vuosien aikana on syntynyt 17 pentua. Nuorin pennuista, poika, syntyi viime vuonna ja se täyttää vuoden juuri Fazerin 120-vuotispäivän aattona 16. syyskuuta.

Fazerin tuki panttereille ohjautuu ALTA-järjestön (Amur Leopard and Tiger Alliance) projekteihin. Niiden kautta on mm. tuotettu valistusmateriaalia sekä luotu valvontaryhmä, joka torjuu salametsästystä ja ehkäisee panttereita uhkaavia metsäpaloja. Lisäksi tukea on käytetty eläinten satelliittiseurantaan.

Luonnonystävä Karl Fazer

Yhtiön perustaja Karl Fazer oli suuri luonnonystävä, metsästäjä ja kalastaja. Hänellä oli 1900-luvun alkupuolella kaksi omaa fasaanitarhaa. Vuosien mittaan Karl Fazerista tuli luonnonsuojelija ja lintujen tuntija, joka perusti linnuston suoja-alueita Ahvenanmaan saaristoon sekä omistamallensa tilalle Karjalaan.

Pantteri 50 vuotta

Rakastettu Pantteri-brändi aloitti taipaleensa 50 vuotta sitten vuonna 1961 pastilliaskina. Se oli sotien jälkeen ensimmäisiä salmiakkipastilleja. Suosittu keltainen Pantteri-makeispussi taas ilmestyi suomalaisten makuhermoille 1982 ja sittemmin Pantteri-makeinen on saanut useita perheenjäseniä.

toimitusjohtaja Tom Lindblad, Fazer Makeiset, p. 0400 452 226

viestintäpäällikkö Satu Ikäheimo, Fazer Leipomot & Makeiset, p. 050 380 4996
tiedottaja, eläintarhalehtori Taru Vuori, Korkeasaaren eläintarha, p. 050 321 7038

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja
Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2010 oli noin 16 500.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).