Fazer suunnittelee artesaanileipomoidensa toimintojen yhdistämistä Suomessa

Fazer tavoittelee kilpailukyvyn vahvistamista kasvavilla artesaanileipämarkkinoilla ja suunnittelee artesaanileipomoidensa valmistuksen keskittämistä yhteen leipomoon. Tähän liittyvät yt-neuvottelut käynnistetään Fazerin Järvenpään leipomon sekä Leipomo Keisarin Sörnäisten leipomon tuotannossa. Suunnitelmaan ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.

Fazer osti Helsingin alueella toimivan artesaanileipomo Keisarin kesäkuussa 2016. Yrityskauppa toteuttaa Fazerin strategiaa kasvaa artesaanileipomoliiketoiminnassa ja kaupan myötä Fazerin leipomomyymälöiden lukumäärä pääkaupunkiseudulla kolminkertaistui viidestä viiteentoista. Fazer suunnittelee nyt artesaanileipomoidensa valmistuksen keskittämistä yhteen leipomoon. Yhtiön artesaanileipomot sijaitsevat Järvenpäässä ja Helsingissä.

”Artesaanileipä on vahva kuluttajatrendi maailmanlaajuisesti. Ihmisiä viehättävät makujen laaja kirjo, herkulliset tuoksut ja ulkonäöltään houkuttelevat tuotteet. Näemme artesaanileivässä suurta potentiaalia. Tavoitteenamme on kannattavuuden parantaminen ja kilpailukyvyn vahvistaminen kasvavilla artesaanileipämarkkinoilla”, sanoo Fazer Leipomot –liiketoiminta-alueen toimitusjohtaja Petri Kujala.

Mahdolliseen toiminnan yhdistämiseen ja tuotannon keskittämiseen liittyvät yt-neuvottelut aloitetaan 26.10.2016. Neuvottelujen piirissä on yhteensä 51 henkilöä. Toteutuessaan muutokset voivat johtaa työsuhteen ehtojen, työtehtävien ja työntekopaikan muutoksiin. Suunnitelmiin ei liity henkilöstön vähentämistarvetta. Neuvottelut eivät koske leipomomyymälöissä työskenteleviä henkilöitä.

Fazer työllistää Suomessa kaikkiaan 6700 henkilöä, joista noin 1500 leipomotoimialalla. Fazerilla on Suomessa neljä isoa leipomoa, jotka sijaitsevat Vantaalla, Lahdessa, Lappeenrannassa ja Oulussa. Artesaanileipomot sijaitsevat Helsingissä ja Järvenpäässä. Fazerilla on lisäksi yli 40 myymälöiden tiloissa sijaitsevaa lähileipomoa ympäri Suomen.

Median kysymykset:
viestintäjohtaja Leena Majamäki, Fazer-konserni, puh. 040 585 1585

Yrityksestä

Fazer-konserni Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Matkalla Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Northern Magic. Made Real.