Fazer suunnittelee investointia uuteen makeistehtaaseen Suomessa

Fazer jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista ja suunnittelee investointia uuteen makeistehtaaseen Suomessa. Toteutuessaan uusi tehdas korvaisi nykyiset makeistehtaat Vantaalla ja Lappeenrannassa. Tämän seurauksena, yhtiö käynnistää muutosneuvottelut Vantaan ja Lappeenrannan makeistehtailla työskentelevän henkilöstön työpaikan sijainnin mahdollisesta muutoksesta aikaisintaan vuonna 2025. Päätös tehtaan mahdollisesta rakentamisesta ja sen sijainnista tehdään tulevan kevään aikana.

Fazerin strategisena tavoitteena on vahvistaa asemaansa Suomen johtavana kuluttajatuoteyhtiönä. Kasvua vauhditetaan kuluttajalähtöisillä innovaatioilla, trendikkäillä kategorioilla ja ruokateknologioilla. Osana strategian toteuttamista Fazer suunnittelee nyt investointia uuteen huippuluokan makeistehtaaseen Suomessa, joka toteutuessaan vastaisi tulevaisuuden kuluttajaodotuksiin, kehittäisi työskentelyolosuhteita ja parantaisi energiatehokkuutta. Mikäli suunnitelma toteutuisi, uusi tehdas korvaisi nykyiset makeistehtaat Vantaalla ja Lappeenrannassa. Toteutuessaan uuden tehtaan rakentaminen alkaisi vuonna 2023 ja se olisi toimintavalmiudessa aikaisintaan vuonna 2025.

”Käynnistimme syyskuussa 2021 sisäisen hankkeen, jonka aikana on selvitetty vaihtoehtoja makeistuotantomme uudistamiseksi Suomessa. Nykyiset tehdasrakennukset ovat palvelleet meitä ansiokkaasti jo vuosikymmenien ajan. Uudenaikainen tehdas mahdollistaisi korkealaatuisen, kilpailukykyisen kotimaisen valmistuksen ja laajentumismahdollisuudet myös tulevaisuudessa” kertoo Fazer Makeisten toimitusjohtaja Markus Hellström.

Päätös tehtaan mahdollisesta rakentamisesta ja sen sijainnista tehdään kevään aikana. Sitä ennen Fazer käynnistää yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut, joissa neuvotellaan Vantaan ja Lappeenrannan makeistehtailla työskentelevän henkilöstön työpaikan sijainnin mahdollisesta muutoksesta tulevaisuudessa. Muutosneuvottelut alkavat aikaisintaan 17.1.2022 ja ne pyritään saattamaan päätökseen kuuden (6) viikon neuvotteluaikaa noudattaen.

Lisätiedot:

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset p. +358 44 710 8860 liisa.eerola@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.