• Fazer Group/

Fazer suunnittelee Kaarinan tehtaan sulkemista ja toimintojen siirtämistä Fazerin Korian tehtaalle

Fazer on arvioinut eri vaihtoehtoja Fazer Yosa -kauratuotteiden tuotannon tehostamiseksi ja kasvun mahdollistamiseksi ja suunnittelee Kaarinan tehtaan sulkemista ja toimintojen siirtämistä Korian tehtaalleen. Fazer aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat Kaarinan tehtaan koko henkilöstöä. Kaarinan tehtaan laajentaminen ja modernisointi vastaamaan kauraliiketoiminnan kasvun vaatimaa laajamittaista elintarvikkeiden valmistusta vaatisi mittavia investointeja, joita tehtaan nykyisessä sijainnissa olisi vaikea toteuttaa.

”Maidottomat, kaurapohjaiset tuotteet ovat avainroolissa liiketoimintamme kasvussa sekä kotimarkkinoilla että kansainvälisesti. Maidottomien tuotteiden kokonaismarkkinat kasvavat Länsi-Euroopassa yli 17 prosenttia vuosittain. Valttejamme kiristyvässä kilpailutilanteessa ovat vahva asiantuntemus kauraliiketoiminnassa, kuluttajalähtöinen tuotevalikoima ja vahvat brändit. Samaan aikaan meidän on varmistettava asemamme kiristyvässä kilpailutilanteessa ja tuotannon kilpailukyky sekä mahdollistettava tarvittavat tuotannon lisäinvestoinnit ja täytettävä kiristyvät laatu-, turvallisuus- ja ympäristövaatimukset”, sanoo Fazer Lifestyle Foodsin toimitusketjun johtaja Heli Anttila.

Fazer tukee henkilöstöään muutoksessa

Fazer on arvioinut eri vaihtoehtoja Fazer Yosa -kauratuotteiden tuotannon tehostamiseksi ja kasvun mahdollistamiseksi ja päätynyt harkitsemaan Kaarinan tehtaan sulkemista ja toimintojen siirtämistä Korian tehtaalleen. Fazer aloittaa yt-neuvottelut, joiden piirissä ovat kaikki Kaarinan tehtaan työntekijätTyöntekijöistä 23 on vakituisessa työsuhteessa ja 25 määräaikaisia tai tarvittaessa töihin kutsuttavia. Kaarinan tehtaan mahdollinen sulkeminen ajoittuisi syksyyn 2020. Fazer tukee niitä, joita mahdollinen irtisanominen tulisi koskemaan.

”Tuotannon tehostaminen on kilpailukykymme kannalta välttämätöntä. Mikäli Kaarinan tehtaan sulkemiseen päädyttäisiin, haluamme varmistaa kaikille parhaat mahdollisuudet työllistyä uudelleen. Tulemme tekemään yhteistyötä alueen työvoimahallinnon kanssa ja pyrimme tarjoamaan mahdollisuuksien mukaan työtä muista Fazerin yksiköistä”, Anttila jatkaa.

Maidottomat, kaurapohjaiset Fazer Yosa-tuotteet ovat osa Fazer Lifestyle Foodsin liiketoiminta-aluetta.

Fazerin mediapuhelin puh. 040 6682 998 arkisin klo 8-16 ja osoitteessa media@fazer.com

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.