Fazer suunnittelee makeistehdasinvestointia Lahteen

Fazer on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen Lahden kaupungin kanssa tontin varaamisesta makeistehtaalle Pippo-Kujalan teollisuusalueelta. Yhteistyösopimus on osa tehtaan perussuunnitteluvaihetta ja edeltää varsinaista kiinteistökauppaa ja investointipäätöstä, joka on odotettavissa vuoden 2023 alkupuoliskolla.  Tehdasinvestoinnin edetessä uusi tehdas korvaisi nykyiset makeistehtaat Vantaalla ja Lappeenrannassa. Toiminta siirtyisi uuteen tehtaaseen vaiheittain vuosien 2025–2027 aikana.

Fazerin strategisena tavoitteena on vahvistaa asemaansa Suomen johtavana kuluttajatuoteyhtiönä ja vauhdittaa kasvua muissa Pohjoismaissa. Kuluttajalähtöiset innovaatiot, trendikkäät kategoriat ja ruokateknologia edistävät yhtiön strategisten painopistealueiden saavuttamista. Osana strategian toteuttamista Fazer kertoi tammikuussa 2022 suunnittelevansa uutta huippuluokan makeistehdasta. Toteutuessaan investointi vastaisi tulevaisuuden kuluttajaodotuksiin ja ympäristövaatimuksiin sekä parantaisi työskentelyolosuhteita ja kotimaisen valmistuksen kilpailukykyä.

Toteutuessaan uusi tehdas korvaisi nykyiset makeistehtaat Vantaalla ja Lappeenrannassa, jotka ovat palvelleet Fazeria jo vuosikymmenien ajan. Investointihanke on nyt edennyt perussuunnitteluvaiheeseen, joka on edellytys varsinaiselle investointipäätökselle. Osana tätä suunnitteluvaihetta Fazer on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen Lahden kaupungin kanssa. Sopimuksen mukaisesti Lahti varaa Fazerille 34 hehtaarin kokoisen alueen Pippo-Kujalan teollisuusalueelta.

”Paikkakunnan valintaan ovat vaikuttaneet lukuisat eri tekijät ja olemme huolellisesti arvioineet kymmeniä eri vaihtoehtoja uuden tehtaan kotikaupungiksi. Lahti on vakuuttanut meidät kokonaisvaltaisella lähestymisellään. Nykyiset tehtaat työllistävät noin 900 henkeä ja Lahti tarjoaisi erinomaiset puitteet työntekijöiden sujuvaan arkeen, joka on pitkällä aikavälillä perusedellytys henkilöstön hyvinvoinnille ja saatavuudelle. Muualla asuville Lahti on liikenneyhteyksien ansiosta hyvin saavutettavissa. Ehdolla oleva maa-alue on tarpeisiimme nähden tarpeeksi suuri ja mahdollistaa makeistehtaan kehittymisen myös tulevaisuudessa. Pippo-Kujalan teollisuusalue on logistisesti ja rakennusteknisesti hyvä ratkaisu.” sanoo Fazer Makeisten toimitusjohtaja Markus Hellström.

”Fazerin ja Lahden yhteistyöllä on pitkä historia ja tarjoamme Fazerille erityisen toimintaympäristön myös tulevaisuudessa. Olemme myös mukana auttamassa Fazeria ympäristötavoitteiden saavuttamisessa, sillä Lahden tavoitteena on olla ensimmäisenä suomalaiskaupunkina hiilineutraali jo vuonna 2025. Henkilöstölle Lahti tarjoaa suuren kaupungin edut ihmisenkokoisessa mittakaavassa: palvelut ovat lähellä, virkistysmahdollisuudet ovat kattavat ja päiväkoti- ja kouluverkosto on Suomen nykyaikaisempia. Meille olisi suuri kunnia saada olla Fazerin Sinisen ja Mariannen uusi kotikaupunki” toteaa Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen. Fazerilla on pitkät perinteet Lahdessa. Vuonna 1958 Fazer osti Oululaisen leipomon ja vuonna 1971 Lahteen rakennettiin oma mylly. Kärpäsenmäen tehdasalueella toimii lisäksi hapankorpputehdas ja huhtikuussa avattu kauraksylitolitehdas. Lahdessa toimii myös Fazerin gluteeniton leipomo. Fazer työllistää tällä hetkellä Lahdessa noin 600 henkilöä.

Toiminta nykyisissä makeistehtaissa jatkuu normaalisti useiden vuosien ajan. Meneillään olevan perussuunnitteluvaiheen tavoitteena on luoda tehdassuunnitelma, jonka perusteella mahdollinen investointipäätös voidaan tehdä vuoden 2023 alkupuoliskolla. Yhteistyösopimuksen allekirjoittamisesta ei seuraa muutosneuvottelutarvetta. Muutosneuvottelut työpaikan sijainnin mahdollisesta muuttumisesta on jo käyty alkuvuodesta 2022.

Fazerin ja Lahden kaupungin yhteinen mediatilaisuus järjestetään Lahdessa tiistaina 24.5.2022 klo 10.00. Ilmoittautumiset: https://www.lyyti.in/Fazer_Lahti

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, puh.  044 710 8860 liisa.eerola@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Veera Hämäläinen, viestintäjohtaja, Lahden kaupunki puh. 044 482 6992 veera.hamalainen@lahti.fi

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Omistautuneiden ammattilaistemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjoismaissa ja Baltiassa. Lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,1 miljardia euroa ja sillä oli noin 8 000 työntekijää.