Fazer suunnittelee muutoksia tukitoimintoihinsa Suomessa tehostaakseen strategiansa toteuttamista

Seuraavien vuosien aikana Fazer panostaa arvon luomiseen ja asemansa vahvistamiseen johtavana kuluttajatuotebrändinä Suomessa kehittämällä samalla johtoasemaansa Pohjois-Euroopassa ja valikoidusti sen ulkopuolella. Edistääkseen strategiaansa toteuttamista, Fazerin tulee yksinkertaista organisaatiotaan ja selventää rooleja tietyissä konsernin tukitoiminnoissa. Tämän vuoksi Fazer aloittaa yhteistoimintaneuvottelut.

Fazer uudistuu entistä keskittyneemmäksi ja yhtenäisemmäksi yritykseksi Fazer Food Servicesin myynnin vahvistuttua tammikuussa 2020. Konsernin strategiset ja taloudelliset tavoitteet haastavat jatkuvaan toimintatapojen uudistamaan. Toimenpiteitä tehdään ketteryyden ja tehokkuuden kasvattamiseksi.

Työnantaja on arvioinut eri vaihtoehtoja ja suunnittelee roolien yhdistämistä, vastuiden jakamista, raportointisuhteiden uudelleen organisointia ja päällekkäisyyksien vähentämistä konsernitoiminnoissa, Fazer Servicesissa ja Fazer Leipomot Suomessa. Tavoitteena on parantaa tehokkuutta ja asiakaskokemusta läpi organisaation. Lisäksi Fazer suunnittelee keskittävänsä tukea ja valmiuksien kehittämistä strategisesti kriittisille alueille.

Lisäksi suunnitellaan konsernin HR:n laajempaa uudelleenorganisointia luomalla maakohtaisia ja toiminnallisia osaajatiimejä.

Tämän johdosta Fazer käynnistää uudelleenjärjestelyjä koskevat yhteistoimintaneuvottelut konsernitoiminnoissa, Fazer Servicesissa ja Fazer Leipomot Suomessa. Neuvotteluiden piirissä on yhteensä 78 työntekijää. Toteutuessaan suunnitelmat voivat johtaa muutoksiin työtehtävissä ja enintään 13 työsuhteen päättymiseen.

Mikäli neuvotteluiden jälkeen päädytään irtisanomisiin, tukee Fazer niitä, joita mahdollinen irtisanominen tulee koskemaan. Yritys haluaa edesauttaa mahdollisuuksia työllistyä uudelleen ja tekee myös yhteistyötä alueen työvoimahallinnon kanssa.

Lisätietoja: Fazerin mediapuhelin puh. 040 6682 998 arkisin klo 8-16 ja osoitteessa media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Matkalla Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Avainsanat: