Fazer suunnittelee muutosta myymäläleipomoliiketoimintamalliin Suomessa

Fazerin myymäläleipomoliiketoiminta on kasvanut nopeasti viime vuosina, ja Suomessa myymäläleipomoita on jo 131. Luodakseen parhaat edellytykset kannattavalle kasvulle ja entistä tiiviimmälle asiakasyhteistyölle myös tulevaisuudessa, Fazer on päättänyt tarkastella myymäläleipomo-organisaatiotaan. Fazer suunnittelee toimintamallien muutoksia, joiden avulla pystytään kehittämään liiketoimintaa entistä vahvemmaksi ja vastaamaan muuttuviin asiakas- ja kuluttajatarpeisiin nopeasti. Suunnitelmista johtuen Fazer Leipomot Suomi aloittaa myymäläleipomoliiketoiminnan henkilöstöä koskevat muutosneuvottelut. Toteutuessaan suunnitellut muutokset voivat johtaa työtehtävien lakkaamiseen, muuttumiseen tai uusien työtehtävien syntymiseen.

Fazerin myymäläleipomoliiketoiminta kehittynyt nopeasti: vuoden 2022 aikana avattiin 13 uutta myymäläleipomoa, ja nyt leipomoita on jo 131 ympäri Suomea. Tiivis yhteistyö yhdessä asiakkaiden kanssa on auttanut kehittämään erilaisia konsepteja kuluttajan tarpeisiin.

Kuluttajan ostokäyttäytyminen on muuttunut inflaation, epävarman maailmantilanteen sekä kohonneiden energia- ja raaka-ainekustannusten seurauksena. Kuluttajat ovat entistä harkitsevampia ostoksissaan, ja usein ostoskoriin valitaan yhä enemmän edullisempia tuotteita.

Tukeakseen kannattavaa kasvua ja samalla vahvistaakseen kilpailukykyään, Fazerin on tarkasteltava toimintatapojaan. Fazer harkitsee muutoksia, joiden tavoitteena olisi mukauttaa myymäläleipomo-organisaatio ja sen toimintatavat nopeasti kasvaneeseen liiketoimintaan sekä ulkoisen toimintaympäristön muutoksiin. Yhtiön tavoitteena on kilpailukykyinen ja entistä joustavampi toimintamalli, jonka avulla pystyttäisiin entisestään vahvistamaan myös esihenkilötyötä ja henkilöstön työhyvinvointia.

Fazer käynnistää muutosneuvottelut

Suunniteltujen muutosten johdosta Fazer käynnistää muutosneuvottelut, joiden piirissä on 660 myymäläleipomoliiketoiminnan organisaatioon kuuluvaa henkilöä. Neuvottelut eivät koske muuta Fazer Leipomot Oy:n henkilöstöä.

Työnantaja arvioi, että toteutuessaan suunnitellut muutokset voivat johtaa työtehtävien lakkaamiseen, muuttumiseen tai uusien työtehtävien syntymiseen. Neuvottelut voivat johtaa enintään 96 työsuhteen päättymiseen, mikäli työnantaja ja työntekijä eivät pääse sopimukseen uudesta työsopimuksesta ja sen ehdoista.

Muutosneuvottelut alkavat 20. maaliskuuta 2023 ja kestävät vähintään kuusi viikkoa.

Neuvotteluissa tullaan käsittelemään toimenpiteiden perusteita, vaikutuksia ja vaihtoehtoja sekä mahdollisia uudelleensijoitus- ja koulutusvaihtoehtoja. Lisäksi neuvotteluissa käsitellään henkilöiden muutosturvaan liittyviä kysymyksiä.

Fazer tukee henkilöstöään muutoksessa

Mikäli neuvottelut johtaisivat työsuhteiden päättymisiin, Fazer tukee henkilöstöään ja tekee kaikkensa edesauttaakseen työntekijöidensä mahdollisuuksia työllistyä uudelleen. Fazer-konsernissa avoimena olevia työpaikkoja tarjotaan ensisijaisesti niille työntekijöille, joita mahdollinen irtisanominen tulisi koskemaan. Yhtiö tulee myös tekemään yhteistyötä julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden (TE-palvelut) kanssa.

Median yhteydenotot:

Tarja Kuusela, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi
tarja.kuusela@fazer.com, puh. 040 587 6063

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Northern Magic. Made Real.