Fazer tavoittelee kasvua uusilta alueilta

Fazer Leipomot & Makeiset uudistaa strategiansa ja hakee kasvua uusilta markkinoilta ja liiketoiminta- alueilta. Makeismyynnille haetaan kasvua kansainvälisiltä markkinoilta ja leipomotoiminta laajenee useampiin käyttötilanteisiin. Fazer-brändätystä ravintola- ja kahvilaliiketoiminnasta sekä leipomomyymälöistä muodostetaan uusi Cafés & Shops -liiketoimintayksikkö.  Uuden liiketoiminta-alueen nimeksi tulee Fazer Brands ja se muodostuu leipomo-, makeis- ja Cafés & Shops –liiketoiminnoista. Uusi organisaatio tulee voimaan 1.1.2013. Organisaatiouudistukseen ei liity tarvetta vähentää työpaikkoja.

“Fazerin strategian kulmakivet kannattavalle kasvulle ovat vahvat brändit, yhtenäinen toimintamalli ja laajentuminen korkeamman arvon tuotteisiin ja palveluihin sekä kasvaville markkinoille ja segmentteihin. Uskon vahvasti, että Fazer Brandsin uusi strategia mahdollistaa näiden päämäärien saavuttamisen”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Karsten Slotte.

Uudistetun strategiansa mukaisesti Fazer aikoo kiihdyttää leipomo- ja makeisliiketoimintansa kasvua uusilla markkinoilla ja liiketoiminnan alueilla. Makeismyynnin kasvua haetaan erityisesti kotimarkkinoilta, mutta lisäksi Venäjältä, Aasiasta ja kansainvälisten lentokenttien travel trade -myynnistä. Leipomoliiketoiminnassa Fazer aikoo kasvaa laajentamalla tarjontaansa kaikkiin leivän käyttötilanteisiin ja panostaa vahvasti muun muassa kodin ulkopuolella tapahtuvaan kulutukseen.

Fazer yhtenäistää kuluttajille suunnattua palveluliiketoimintaansa kokoamalla Fazer-brändätyn ravintola- ja kahvilatoiminnan, leipomomyymälät ja kauppojen tiloissa sijaitsevat leipomot uuteen Cafés & Shops -liiketoimintayksikköön. Yhdistymisen myötä syntyy monipuolinen kahvilakonsepti, joka voi kasvaa useilla markkinoilla. Cafés & Shops -liiketoiminta on näyteikkuna Fazerin erityisosaamiseen makuelämysten luojana kaikilla Fazerin kotimarkkinoilla.

Uuden liiketoiminta-alueen nimeksi tulee Fazer Brands ja se muodostuu leipomo-, makeis- ja Cafés & Shops –liiketoiminnoista. Liiketoiminta-alueesta vastaa Pekka Rantala. Uusi organisaatio tulee voimaan 1.1.2013.

”Pohja kasvulle on hyvä: erinomaiset tuotteet ja brändit, osaavat ihmiset sekä nykyisen toiminnan hyvä kannattavuus. Kasvu puolestaan antaa meille mahdollisuuden luoda uutta ja investoida menestykseen myös tulevaisuudessa”, sanoo Fazer Leipomoiden ja Makeisten toimitusjohtaja Pekka Rantala.

Pekka Rantala, toimitusjohtaja, Fazer Leipomot & Makeiset, p. +358 40 505 1970
Ulrika Romantschuk, johtaja, viestintä ja sidosryhmäsuhteet, Fazer-konserni p. +358 40 566 4246
Pekka Rantalan haastattelupyynnöt: Leena Majamäki p. +358 40 585 1585
Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi(a)fazer.com

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli vajaat 1,6 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2011 oli noin 15 200.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesillä on lähes 1 100 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen ja Venäjän johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).