Fazer täyttää 125 vuotta - Karl Fazerin kunniaksi oma juhlaraha

Fazerin tarina alkoi vuonna 1891, kun nuori Karl Fazer toteutti unelmansa ja avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingissä. Nyt, 125 vuotta myöhemmin, Fazer on menestynyt kansainvälinen perheyritys, joka työllistää Suomessa yli 6 000 henkilöä.  Karl Fazerin syntymästä tulee kuluneeksi tänä vuonna 150 vuotta ja Suomen Rahapaja julkaisee sen kunniaksi oman juhlarahan. Ensi syksynä avataan myös uusi elämyksellinen vierailukeskus Vantaan Vaaralaan.

Ensi syyskuussa tulee kuluneeksi 125 vuotta siitä, kun Karl Fazer avasi ranskalais-venäläisen kahvilan Helsingin Kluuvikadulle. Hän oli ennakkoluuloton sokerileipuri, jonka rohkeus ja yrittäjähenki ohjaavat edelleen yrityksen toimintaa. Fazer on perheyritys, joka kuuntelee tarkasti asiakkaitaan, poimii tuoreita ideoita maailmalta sekä kehittää edelleen parhaita käytäntöjä. Juhlavuoden tapahtumat keskittyvät loppuvuoteen - päätapahtuma on uuden vierailukeskuksen avaaminen syksyllä. Fazer haluaa olla osa ihmisten juhlahetkiä ja tehdä elämästä maukasta joka päivä.

”Olen iloinen ja ylpeä Fazerista, niin yrityksestä kuin hyvistä ja laadukkaista tuotteistamme. On huikea ajatus, että isoisoisäni avasi pienen konditorian 125 vuotta sitten, ja nyt siitä on kasvanut iso konserni – joka edelleen on perheyritys”, sanoo Majlen Fazer, yrityksen neljännen sukupolven edustaja ja Fazer-konsernin suklaa- ja kaakaoasiantuntija.

Vuosi 2016 on Fazerille kaksinkertaisen juhlan aihe. Karl Fazerin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 150 vuotta. Suomen Rahapaja julkaisee sen kunniaksi juhlarahan, jonka on suunnitellut korumuotoilija Kirsti Doukas.

Fazer on merkittävä työllistäjä ja investoi vahvasti Suomeen

Fazer on tänä päivänä yksi Suomen tunnetuimmista yrityksistä ja merkittävä työllistäjä, joka työllistää Suomessa yli 6 000 henkilöä. Kaikki Fazerin kolme makeistehdasta ja keksitehdas sijaitsevat Suomessa. Fazerin makeisista 95 % valmistetaan Suomessa. Fazer leipoo ympäri Suomen viidessä leipomossa ja yli 40 Fazer Lähileipomossa, jotka sijaitsevat myymälöiden tiloissa. Fazerin tuoreesta pakatusta leivästä 99 % leivotaan Suomessa. Fazerilla on Suomessa 600 ravintolaa, yhdeksän Fazer Café -kahvilaa, viisi Fazer Leipomomyymälää sekä oma mylly. Maailmanlaajuisesti Fazer työllistää yli 15 000 henkilöä kahdeksassa eri maassa.

”Juuri nyt tarvitaan rohkeutta ja uskoa unelmiin. Menestyksemme perustuu rakastettuihin brändeihin, jatkuvaan uudistumiseen sekä yhteiseen intohimoon luoda makuelämyksiä”, Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum toteaa.

Viimeisen kolmen vuoden aikana Fazer on investoinut Suomeen noin 100 miljoonaa euroa, esimerkiksi uuteen vierailukeskukseen Vantaalla ja lakritsilinjaan Lappeenrannan makeistehtaalla. Joulukuussa yritys teki päätöksen investoida suomalaiseen vientiin kaksinkertaistamalla kauramyllynsä kapasiteetin. Suunnitelmissa on investoida Suomeen yli 100 miljoonaa euroa seuraavan kolmen vuoden aikana.

”Fazerin kilpailukyvyn ylläpitäminen kotimarkkinoilla on meille erittäin tärkeä asia. Jos olemme kilpailukykyisiä, pystymme investoimaan entistä enemmän viennin kasvattamiseen ja näin ollen työllistämään entistä enemmän ihmisiä Suomessa. Jotta voisimme suunnitella ja kehittää liiketoimintaamme ja ennustaa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, on myös ensisijaisen tärkeää, että toimintaympäristöön liittyvä sääntely on pitkäjänteistä”, sanoo Christoph Vitzthum.

Kuluttajien kuunteleminen ja aktiivinen keskustelu kuluttajien kanssa on Fazerille tärkeä. Myös juhlavuotta halutaan juhlistaa yhdessä yleisön kanssa. Fazerin uusi vierailukeskus Vantaan Vaaralassa avataan syksyllä. Uusi keskus tarjoaa vierailijoille entistä elämyksellisemmän näyttelykokemuksen tutustuttamalla heidät mm. Fazerin laajaan tuotevalikoimaan, pitkään historiaan, yritysvastuullisuuteen ja innovaatioihin. Uusi keskus on suuri satsaus myös suomalaiseen designiin ja työhön. Vierailukeskus antaa Fazerille mahdollisuuden olla jatkuvassa ja suorassa vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa sekä ottaa vastaan palautetta ja kehitysideoita.

Keskus jatkaa yrityksen pitkiä perinteitä vieraiden vastaanottamisessa. Fazerila on yksi pääkaupunkiseudun tunnetuimmista ja suosituimmista vierailukohteista, jossa käy vuosittain noin 50 000 ihmistä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset ja Fazer-konsernin kumppanuusohjelma

p. 044 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Mediapuhelin: + 358 40 6682 998, arkisin klo 8-16

Kuvamateriaali
www.fazer.fi/kuvapankki: ”Media_Press”, ”Fazer 125 years”

Lue lisää: Fazerin historia, Karl Fazer -henkilökuva, Vierailukeskus, Juhlaraha

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis-, keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Tänä vuonna Fazer juhlii 125-vuotista menestystarinaansa
ja perustaja Karl Fazerin syntymästä tulee kuluneeksi 150 vuotta.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli yli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin
ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää