Fazer tehostaa leipomoiden keräilyverkostoa

Fazer on arvioinut logistiikkatoimintojaan ja suunnitellut leipomoiden keräilyverkoston tehostamista turvatakseen kilpailukykynsä muuttuvassa toimintaympäristössä. Lappeenrannan ja Oulun leipomoiden keräilyä ja pakkaustyötä tekeviä työntekijöitä koskevat yt-neuvottelut ovat päättyneet. Työsuhde päättyy 29 henkilöllä Lappeenrannassa ja Oulussa. Yt-neuvotteluesityksessä henkilöstövähennysten arvioitiin alun perin olevan 40 henkilöä.

Lappeenrannan ja Oulun leipomoiden keräilyä ja pakkaustyötä tekeviä työntekijöitä koskevat yt-neuvottelut ovat päättyneet. Tarve neuvotteluille oli seurausta haastavasta markkinatilanteesta ja muutoksista kuluttajakäyttäytymisessä. Toimintamallien jatkuva kehittäminen ja toiminnan tehostaminen ovat edellytys menestymiselle tulevaisuudessa. Toiminnan tehostamista on jatkettava myös siksi, että palkka- ja energiakustannukset ovat jatkaneet nousuaan, eikä kustannusvaikutuksia ole mahdollista siirtää hintoihin täysimääräisesti.

Keräilyverkoston muodostavat leipomoiden lähettämöiden keräilyterminaalit, joissa tuotteet kerätään asiakaskohtaisesti ja kuljetetaan jakelureiteillä oleville asiakkaille.

Fazer siirtää keräilytoiminnan Lappeenrannan ja Oulun leipomoilta Vantaan ja Lahden lähettämöihin. Henkilöstön vähennystarve on 29 henkilöä, joista 19 Lappeenrannassa ja 10 Oulussa. Neuvotteluesityksessä henkilöstövähennysten arvioitiin alun perin olevan noin 40 henkilöä.

”Tuemme yksilöllisesti irtisanottuja henkilöitä. Panostamme henkilöiden uudelleen sijoittumiseen Fazerilla ja olemme valmiita tukemaan kouluttautumisessa”, kertoo Fazer Brands Suomen toimitusjohtaja Tom Lindblad.

Median kysymyksiin vastaavat
toimitusjohtaja Tom Lindblad, Fazer Brands Suomi, puh. 0400 452 226
viestintäjohtaja Leena Majamäki, Fazer-konserni, puh. 040 585 1585
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu-, ravintola- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin ja osaaviin ihmisiin. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konserni toimii kahdella liiketoiminta-alueella. Fazer Brands on tunnettu maukkaista leipomotuotteista ja makeisista. Fazer Food Services tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluita sopimusruokailussa. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä.