• Fazer Group/

Fazer tukee Two Rowing Finns -joukkuetta, joka soutaa 4800 kilometriä Atlantin yli kerätäkseen rahaa Itämerelle

Hyväntekeväisyyskilpailu Atlantic Challenge* on vuotuinen soutukilpailu, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2013. Tänä vuonna 36 joukkuetta ympäri maailmaa osallistuu kilpailuun, joka alkaa joulukuussa 2021 Kanarian saarilta ja päättyy Antigualle, Karibialle. Fazer on Two Rowing Finns -joukkueen ruokaohjelman pääyhteistyökumppani. Yhtiö tukee kaksikon kunnianhimoista tavoitetta kerätä 100 000 euroa Itämerelle soutamalla Atlantin yli.

Hyvin suunniteltu ruokaohjelma tarjoaa polttoainetta 4800 kilometrin soutukilpailulle

Two Rowing Finns -joukkueessa soutavat kaksi kokenutta suomalaisesta purjehtijaa, John Blässar ja Markus Mustelin. Kilpailun aikana, jonka arvioidaan kestävän 40-50 päivää, he vuorottelevat kahden tunnin soutamisen ja kahden tunnin lepoajan välillä, 24 tuntia vuorokaudessa.

Yksi tärkeimmistä soutukilpailun menestystekijöistä on optimaalinen ruokaohjelma. Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazerilla on asiantuntijuutta ja tuotteita tukea suorituskykyä. Soutajat saavat ravitsemusopastusta, joka keskittyy säännölliseen ateriarytmiin, parhaisiin välipaloihin sekä hiilihydraattien määrään ja laatuun.

”Ennen kilpailua opastamme joukkueen jäseniä ravitsemuskysymyksissä ja autamme heitä ruokaohjelman suunnittelussa. Kehitämme jopa uusia tuotteita kilpailun haastaviin olosuhteisiin ja ravitsemuksellisiin vaatimuksiin. Soutukilpailun ateriaohjelma sisältää Fazer-tuotteita, kuten aamiaistuotteita ja välipaloja, jotka vastaavat 2/3 päivittäisestä kokonaisenergiantarpeesta, joka on 5000-6000 kcal soutajaa kohden. Tärkeintä aterioissa ja välipaloissa on korkea energiatiheys ja se, että ne ovat helppo valmistaa ja syödä kilpailun aikana. Aterioiden tulisi tietysti myös maistua hyvältä ja tarjota monipuolisuutta, joka tukee soutajien suorituskykyä”, sanoo Marika Laaksonen, johtava ravitsemusasiantuntija Fazer Labista, Fazer-konsernin tutkimus- ja innovaatioyksiköstä.

Fazer Experience -vierailukeskus seuraa kilpailua ja näyttää esimerkkejä soutajien ruokaohjelmasta. Myöhemmin syksyllä Fazer Experience isännöi myös tapahtumaa, jossa vaativan kilpailun ruuat pakataan.

Two Rowing Finns -joukkueen tavoite on kerätä 100 000 euroa Itämerelle

Sekä Fazer ja Two Rowing Finns -joukkue näkevät, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa Itämeren tilaan omalla toiminnallaan. Fazer on aina ollut vastuullisuuden edelläkävijä, ja yhtiöllä on pitkä historia liiketoiminnan kehittämisessä Itämeren alueen ympäristövaikutusten pienentämiseksi.

Itämeren alueen merkittävänä jauhon ostajana Fazer on sitoutunut vastuullisen viljanviljelyn kehittämiseen. Fazer on yhteistyössä viljelijöiden kanssa luonut viljavision ja kymmenen kestävän viljelyn periaatetta. Viljavisio on osa Fazerin Itämeri-sitoumusta ja sitä viedään käytäntöön kymmenen kestävän viljelyn periaatteen avulla.

Vuonna 2019 Fazer liittyi mukaan Baltic Sea Action Groupin (BSAG) ja Ilmatieteen laitoksen hallinnoimaan Carbon Action -hankkeeseen. Fazer tukee myös juuri käynnistynyttä, suomalaisille viljelijöille suunnattua koulutusohjelmaa, jonka tavoitteena on tehdä viljelystä kestävämpää edistämällä viljelymaan muuttamista hiililähteistä hiilinieluiksi. Ilmainen verkkokurssi on kehitetty yhteistyössä BSAG-säätiön ja heidän sidosryhmäverkostonsa kanssa.

”Viljavision tavoitteena on hillitä sisävesiemme ja Itämeren rehevöitymistä, suojella luonnon monimuotoisuutta ja maaperän elinvoimaisuutta sekä vähentää kemikaalien käyttöä viljelyssä", kertoo Sari Sarin, Fazer-konsernin vastuullisuusjohtaja. "Tavoitteemme on, että vuoteen 2025 mennessä kaikki Suomessa ja Ruotsissa käyttämämme vilja täyttää kestävän viljelyn periaatteet", Sarin jatkaa.

”Yhteistyössä Fazerin ja muiden yhteistyökumppaneiden, John Nurmisen säätiön ja Pidä Saaristo Siistinä ry:n, kanssa haluamme kiinnittää huomiota Itämeren vakavaan tilanteeseen ja kannustaa ihmisiä lahjoittamaan rahaa Itämeren suojelemiseksi", sanovat John Blässar ja Markus Mustelin, Two Rowing Finns -joukkueen soutajat.

* Talisker Whisky Atlantic Challenge, "maailman kovin soutu", on merisoudun huipputapahtuma, jota on järjestetty vuodesta 2013. Vuonna 2021 kilpailu alkaa 13. joulukuuta, ja siihen osallistuu 36 joukkuetta, joissa on yhdestä viiteen soutajaa.  Kuuden viimeisen kilpailun aikana on hyväntekeväisyyteen kerätty maailmanlaajuisesti yli 11 miljoonaa euroa.

Marika Laaksonen, Johtava ravitsemusasiantuntija, Fazer Lab, Fazer-konserni, marika.laaksonen@fazer.com, puh. +358 (0)50 512 9895

Sari Sarin, Vastuullisuusjohtaja, Fazer-konserni, sari.sarin@fazer.com, puh. +358 (0)50 599 4980

Markus Mustelin, Two Rowing Finns -joukkue, markus.mustelin@outlook.com, puh. +358 (0)40 517 5037

Fazerin mediapuhelin palvelee maanantaista perjantaihin klo 8-16, +358 (0)40 6682 998, media@fazer.com

Lue lisää Fazerin vastuullisuustyöstä täältä:

Lue lisää Two Rowing Finns -joukkueesta: https://tworowingfinns.fi/

Painokelpoisia kuvia: www.fazergroup.com/fi/medialle - Kuvapankki - Media_Press – Two Rowing Finns

#ruokaajollaonmerkitys #northernmagicmadereal

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.