Fazer tuo maailman ensimmäisenä hyönteisleivän ruokakauppoihin

Yksi puhutuimmista ruokamullistuksista on täällä. Fazer tuo maailman ensimmäisenä hyönteisleivän ruokakauppoihin. Uutuus on saanut nimekseen Fazer Sirkkaleipä. Ensimmäiset käsin leivotut Sirkkaleivät tulevat myyntiin 11 pääkaupunkiseudun Fazer myymäläleipomoon perjantaina 24.11.

Hyönteisruoka on merkittävä globaali ilmiö, joka on rantautumassa myös Suomeen. Fazer on kesästä saakka valmistellut hyönteisleipää ruokakaupoissa sijaitsevien myymäläleipomoidensa valikoimiin. Hyönteisten myynti elintarvikkeiksi vapautui Suomessa yllättäen 1.11.2017.

”Halusimme olla ensimmäisten joukossa tekemässä ruokavallankumousta. Haemme leipäkategoriassa kasvua myös jatkossa käsin leivottavista artesaanileivistä. Fazer myymäleipomoissa voimme leipoa ja testata ketterästi erilaisia uutuuksia. Fazer Sirkkaleipä maailman ensimmäisenä hyönteisleipänä on tästä hieno esimerkki”, Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström hehkuttaa.

Innovatiivinen leipomo kehittää tulevaisuuden vaihtoehtoja

Fazer Leipomot on innovatiivinen toimija, joka uudistaa koko ajan leipäkategoriaa tuomalla uudenlaisia vilja- ja kasvipohjaisia makuelämyksiä kuluttajille.

”Suuren leipätutkimuksen* mukaan hyvä maku, tuoreus ja kotimaisuus ovat tärkeimmät leivän valintakriteerit. Suomalaiset ovat tunnetusti myös kokeilunhaluisia ja Fazer Sirkkaleipä on helppo tapa tutustua tulevaisuuden ruokaan. Myös vähittäiskauppa kertoi oitis ottavansa sen valikoimiinsa”, Hellström jatkaa.

Tällä hetkellä sirkkajauhoa ei vielä ole riittävästi saatavilla valtakunnalliseen myyntiin, joten uutuus tuodaan markkinoille asteittain. Tavoitteena on, että Fazer Sirkkaleipää on seuraavassa aallossa myynnissä kaikissa Suomen 47 Fazer myymäläleipomossa.

Fazer myymäläleipomoissa leivotaan leipää alusta asti käsin

Fazer myymäläleipomoiden valikoima on uniikki. Leipätaikinat tehdään paikan päällä Fazerin oman myllyn jauhoista ja annetaan levätä pitkään. Tuoreen leivän tuoksu kutsuu yhä useampia suomalaisia, sillä myymäläleipomoiden määrä on vahvassa kasvussa.

”Näemme merkkejä leipärenessanssista, leivän uudesta tulemisesta. Suomalainen kuluttaja arvostaa käsin leivottua leipää. Meillä on myymäläleipomoissa 300 ammattilaista, jotka leipovat leipää alusta asti käsityönä”, Hellström kertoo.

Yhdessä uutuusleivässä on 70 kotisirkkaa

Sirkkaleivässä kasvatetut kotisirkat on kuivattu ja jauhettu jauheeksi sekä lisätty muiden jauhojen sekaan. Yhdessä Sirkkaleivässä on 70 sirkkaa. Sirkat ovat kevyitä, ja leivän painosta ne vastaavat kolmea prosenttia.

”Leipomotuotteidemme johtotähtenä on aina erinomainen maku. Teimme rouheisen leipätaikinan lisäämään maukkautta ja parantamaan suutuntumaa. Lopputulos on herkullinen ja ravinteikas. Sirkkaleipä on hyvä proteiinin lähde. Hyönteiset sisältävät myös hyviä rasvahappoja, kalsiumia, rautaa ja B12-vitamiinia”, Fazer Leipomot Suomen innovaatiojohtaja Juhani Sibakov toteaa.

Sibakovin mukaan kaikki merkit viittaavat siihen, että hyönteiset tulevat olemaan merkittävä elintarvikkeiden raaka-aine tulevaisuudessa myös läntisessä maailmassa.

”Ihmiskunta tarvitsee uusia ja kestäviä ravinnonlähteitä. Tutkimusten mukaan suomalaiset suhtautuvat Pohjoismaista positiivisimmin hyönteisiin**. Odotamme suurella mielenkiinnolla, miten uutuusleipämme otetaan vastaan”, Sibakov sanoo innostuneena.

Sirkkaleipä on yksi Fazer Leipomoiden tulevaisuuden tuotteista, joissa jauhoja on korvattu ravinteikkailla raaka-aineilla. Samaa filosofiaa on viljelty Fazer Juuresleipä- ja Siemenleipä -tuotteissa, joissa kolmasosa jauhoista on korvattu kasviksilla ja siemenillä.

Ensimmäinen erä Fazer Sirkkaleipää myyntiin perjantaina 24.11.

Vastaleivottua Sirkkaleipää voi ostaa perjantaina 24.marraskuuta 11 Fazer myymäläleipomosta.

HOK Prismat

1                    Prisma Jumbo, Vantaa
2                    Prisma Viikki, Helsinki
3                    Prisma Kaari Kannelmäki, Hki
4                    Prisma Sello, Espoo
5                    Prisma Iso Omena, Espoo

Varuboden
6                    Prisma Kirkkonummi

Pääkaupunkiseudun K-kaupat

7                    KCM Myyrmäki, Vantaa
8                    KCM Sello, Espoo
9                    KCM Iso Omena, Espoo
10                  KCM Easton, Helsinki
11        KSM Kamppi, Helsinki

*Lähde: Suuri Leipätutkimus 2017, Rednote

**Lähde: Food & Health Nordic report 2017, YouGov®

#sirkkaleipä #tulevaisuudenleipä #suomalaistahyvää

Toimitusjohtaja Markus Hellström, Fazer Leipomot Suomi, markus.hellstrom@fazer.com , puh. +358 40 732 0057

Innovaatiojohtaja Juhani Sibakov, Fazer Leipomot Suomi, juhani.sibakov@fazer.com , puh +358 40 5363428

Tiedottaja Taina Lampela-Helin, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. +358 40 668 4600

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8-16, puh. +358 40 6682 998

Painokelpoisia kuvia Fazer Sirkkaleivästä ja Fazer Myymäläleipomoista:
www.fazergroup.com/pictures ”Media_Press”

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää