Fazer tuo myyntiin Pihlaja-erikoispakkauksen yhteistyössä Serlachius-museoiden kanssa

Fazer tuo myyntiin Pihlaja -erikoispakkauksen, jonka kansikuvan on suunnitellut taiteilija Olga Gummerus-Ehrström vuonna 1908. Historiallinen kuva kuuluu Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmiin ja rasia on myynnissä Serlachiuksen museokauppojen ja verkkokaupan lisäksi Fazer Caféissa ja Fazer Experience -vierailukeskuksen myymälässä. Gummerus-Ehrström suunnitteli Fazerille useita etikettejä 1900-luvun alkupuolella.

Fazer on historiansa aikana tehnyt paljon yhteistyötä suomalaisten taiteilijoiden kanssa. Pakkauksia ja mainoksia ovat suunnitelleet mm Akseli Gallen-Kallela, Tove Jansson, Aleksander Lindeberg ja Erik Bruun.

Yksi Fazerin kanssa yhteistyötä tehneistä taiteilijoista on Olga Gummerus-Ehrström (1876–1938), joka suunnitteli Fazerille erilaisia myymälätölkkien etikettejä ja makeispakkauksia 1900-luvun alkupuolella. Olga, kutsumanimeltään Olli, oli lahjakas muotokuvamaalari, joka suunnitteli ja toteutti puolisonsa Ericin työparina myös lasimaalauksia, tekstiilejä ja muita koristetaiteen teoksia. Pariskunnan elämäntyötä esittelevä laaja näyttely avautuu Mäntän Serlachius-museoissa 26.1.2019.

Fazer on tuottanut näyttelyn kunniaksi Pihlaja-erikoispakkauksen yhteistyössä Serlachius-museoiden kanssa. Rasian kannessa on Olga Gummerus-Ehrströmin suunnittelema pakkauskääre ”Fazerin makeistehtaan Pihlajanmarjakaramelliin” vuodelta 1908. Rasia oli myynnissä vuosina 1908–1918. Pakkauksen historiallinen kuva kuuluu Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmiin ja rasia tulee joulukuussa myyntiin Serlachiuksen museomyymälöihin ja verkkokauppaan, Fazer Caféisiin ja Fazer Experience -vierailukeskukseen.

”Kettukarkki” Pihlaja

Pihlaja on Fazerin vanhin edelleen myynnissä oleva tuote. Sitä alettiin valmistaa Pihlajanmarja-nimellä Helsingin Kluuvikadun konditoriassa vuonna 1895. Karl Fazer toi pihlajanmarjoja sisältäneen reseptin ilmeisesti opiskelukaupungistaan Pietarista, mistä oli kotoisin myös hänen ensimmäinen marmeladimestarinsa. Sotien jälkeen reseptin marjat korvattiin aromilla, ja vuonna 1982 makeisen nimi lyhentyi nykyiseen muotoonsa. Pihlaja-makeisten käärettä on aina koristanut kettu, ja siksi karamelli kulkee kansan suussa myös nimellä kettukarkki. Kettuaiheisen kuvituksen inspiraationa on ollut kansansadun katkera repolainen, joka ei ylettynyt puunoksilla roikkuneisiin pihlajanmarjoihin ja leimasi ne siksi happamiksi.

Olga Gummerus-Ehrström esillä myös Fazer Experience -vierailukeskuksessa

Fazer Experience -vierailukeskuksen näyttelyn historiallisessa osuudessa esitellään vanhoja pakkauksia eri vuosikymmeniltä. ”Vuoden 2019 aikana näyttelyssä esitellään myös Gummerus-Ehrströmin suunnittelemia pakkauksia ja etikettejä.  Esillä on mm. lapset ja hiippahattutonttu -aiheinen tölkki, jota valmistettiin vuosina 1908–1919” kerto Fazer Experience -vierailukeskuksen johtaja Anu Kokko.  Tölkeissä myytiin makeisia vähittäismyyjille, sisällön laatu ja paino merkittiin etikettiin leimaten tai erillisellä paperietiketillä. Tehdas maksoi hyvitystä palautetuista hyväkuntoisista tölkeistä 1930-luvulla. Myymälätölkkien käyttö loppui vuonna 1964.

www.visitfazer.fi

#fazerintarina #serlachius

Fazerin mediapuhelin palvelee ma–pe kello 8–16,
puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Kuvat: http://www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Olga Gummerus-Ehrström

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, puh. +358 44 710 8860
Serlachius-museot: tiedottaja Susanna Yläjärvi, susanna.ylajarvi@serlachius.fi

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missiona on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää