• Fazer Group/

Fazer tuo pilottimyyntiin ainutlaatuisista raaka-aineista valmistetut Taste the Future -kaurakaakaokonvehdit

Fazer seuraa aktiivisesti muutoksia kuluttajatrendeissä ja kuluttajien tarpeissa sekä kirittää elintarviketeollisuuden kehitystä innovoimalla rohkeasti. Fazer tuo nyt pilottimyyntiin Taste the Future Oat Choco toffee -kaurakaakaokonvehdit, joissa hyödynnetään makeistuotannon ylijäämää ja kaurajuomatuotannon sivuvirtaa. Sydämenmuotoiset, kasvipohjaiset konvehdit on pakattu biohajoavaan rasiaan. Rajoitettu erä uutuutta on saatavilla 6.5.2024 alkaen valikoiduissa Fazer-myyntipisteissä Suomessa ja Ruotsissa. Ainutlaatuinen innovaatio on osa Fazerin ohjelmaa, jonka tavoitteena on kehittää tulevaisuuden suklaata.

Kuluttajien tietoisuus ruuan vaikutuksista sekä heidän omaan hyvinvointiinsa että ympäristöön lisääntyy jatkuvasti, ja kuluttajat peräänkuuluttavat yrityksiltä vastuullisen elämäntyylin vaatimukset täyttäviä ratkaisuja. Ruokahävikin vähentäminen on yksi keskeisimmistä keinoista minimoida ruuantuotannon kielteisiä ympäristövaikutuksia.  Fazer on sitoutunut vähentämään vältettävissä olevaa ruokahävikkiään 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 perustasosta. Yksi merkittävä keino vähentää ruokahävikkiä on hyödyntää tuotannon sivuvirtoja.

Fazer Taste the Future -kaurakaakaokonvehdit – kauran herkullista kierrätystä

Taste the Future on konsepti innovatiivisille Fazer-uutuuksille, jotka sisältävät ainutlaatuisia ja vastuullisia raaka-aineita. Fazer Taste the Future Oat Choco toffee hearts -konvehdeissa hyödynnetään Fazerin oman tuotannon ylijäämää ja sivuvirtoja.  Kaurakaakaosydämet valmistetaan alipainoisista Karl Fazer Oat Choco -kauralevyistä ja ne täytetään toffeella, jossa on mukana kaurajuomatuotannon sivuvirtana syntyvää okaraa. Vegaaniset konvehdit pakataan biohajoavaan rasiaan, joka on valmistettu kompostoitavista materiaaleista.

"Vastuullisuus on tutkimus- ja tuotekehitystyössämme keskeinen katalysaattori. Suklaasydämet saattavat kuulostaa klassikolta, mutta uusissa kaurakaakaosydämissä olemme päivittäneet käyttämämme raaka-aineet tähän päivään. Meillä on osaava tuotekehitystiimi, jolla on aitoa kiinnostusta ja motivaatiota kehittää herkullisia ja vastuullisia kasvipohjaisia innovaatioita", kertoo Annika Porr, Fazer Makeisten innovaatio- ja tutkimusyksikkö Forward Labin päällikkö.

Herkullisten kaurakaakaokonvehtien toffeetäyte maistuu makealta karamellilta ja niissä on silkkinen, premium-tyyppinen rakenne. Konvehtien suklaakuori sisältää runsaasti kaakaota. Kauran jälkimaku on mieto ja miellyttävä, ja tuloksena on pehmeä, erottuva makuprofiili ja nautinnolliset kaurakaakaokonvehdit, jotka sulavat suussa.

Fazer on sitoutunut poistamaan palmuöljyn kaikista makeis- ja keksituotteistaan vuoden 2026 loppuun mennessä, joten Taste the Future Oat Choco toffee hearts -konvehdit eivät sisällä palmuöljyä.

Fazer Café-kahvilat ja Gateau-myymälät pilottimyyntipaikkoina

Rajoitettu erä kaurakaakaokonvehteja tulee myyntiin toukokuun 6.päivänä Fazer Café Kluuvikatu 3 -kahvilaan Helsingissä, Fazer Experience -vierailukeskukseen Vantaalla sekä valikoituihin Gateau-myymälöihin Ruotsissa. Tuote on myös myynnissä Fazer Store -verkkokaupassa. Pilottimyynnin aikana Fazer kerää kuluttajapalautetta kehittääkseen tuotetta edelleen.

Fazerin luova rohkeus herää eloon Taste the Future -konvehdeissa

Yli puolet kaurakaakaokonvehtien raaka-aineista on peräisin alipainoisista Karl Fazer Oat Choco -levyistä. Rasian vyötteeseen painettu Upcycled-merkki kertoo, että kaurakaakaolevyt ovat saaneet uuden käyttötarkoituksen.

"Prosessihävikkiä on mahdotonta ehkäistä täysin, mutta raaka-aineet käytetään uudelleen mahdollisimman tehokkaasti – kuten Fazer Makeisissa on tehty jo vuosikymmeniä", jatkaa Annika Porr.

Fazer Taste the Future Oat Choco toffee hearts, vegaaninen, 8 kpl, 72 g

• Taste the Future Oat Choco toffee hearts ovat kaurakaakaokonvehteja.
  • Konvehteja ei voi kutsua suklaakonvehdeiksi, koska niiden valmistuksessa ei käytetä maitoa. Sen sijaan niissä hyödynnetään muun muassa pohjoismaisesta kaurajuoman tuotannosta syntyvää sivuvirtaa, okaraa.
  • Ravinteikas okara sisältää paljon kauran hyviä ainesosia.
  • Konvehdit valmistetaan alipainoisista Karl Fazer Oat Choco -kaurakaakaolevyistä, jotka muuten täyttävät Fazerin korkeat laatuvaatimukset.
  • Kaurakaakaosydämien kuoressa on runsaasti kaakaota ja toffeetäyte on valuva ja herkullinen. Kauran jälkimaku konvehdeissa on mieto ja miellyttävä.
  • Kaurakaakaosydämet ovat vegaanisia ja palmuöljyttömiä.
  • Sulapac®-rasia on valmistettu FSC-sertifioidusta hakkeesta ja luonnollisista biohajoavista sideaineista. Ympäristöystävällinen materiaali on 100 % biopohjainen ja 100 % biohajoava. Se sisältää 0 % mikromuoveja.
  • Käsintehtyjä Fazer Taste the Future Oat Choco toffee hearts -konvehteja valmistetaan rajoitettu erä Vantaalla. Konvehdit ovat pilottimyynnissä Fazer Café Kluuvikatu 3 -kahvilassa Helsingissä, Fazer Experience -vierailukeskuksessa Vantaalla sekä valikoiduissa Gateau-myymälöissä Ruotsissa 6.5.2024 alkaen. Fazer Store -verkkokaupassa myynti alkoi 23.4.2024.
  • Hinta: 14,90 EUR / 179 SEK per rasia.

Annika Porr, tuotekehityspäällikkö, Fazer Makeiset, Forward Lab, annika.porr@fazer.com, puh. +358 400 863 343

Taina Lampela-Helin, viestintä- ja PR-päällikkö, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. +358 40 6684600

Fazer Mediapuhelin palvelee arkisin kello 8 16, puh. +358 40 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com

Painokelpoiset valokuvat: https://www.fazergroup.com/media/   – Julkinen kuvapankki – Media_Press_Finland – Fazer Taste the Future Oat Choco toffee hearts

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle, yli 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi tuotteitamme viedään yli 40 maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 1,2 miljardia euroa.

Avainsanat:

Lainaukset

Annikka Porr, Fazer Makeisten innovaatio- ja tutkimusyksikkö Forward Labin päällikkö