• Fazer Group/

Fazer tuo uutuuksia aamiaispöytään ja pizzan ystäville: Fazer Alku Omenainen sadonkorjuupuuro ja Fazer Leipurit Suomalainen 00-vehnäjauho

Fazerin talven uutuustuotteet ilahduttavat puuron ja pizzan ystäviä. Fazer Alku Omenainen sadonkorjuupuuro saa hedelmäistä makua omenasta ja rouheutta siemenistä. Fazer Leipurit Suomalainen 00-vehnäjauho on pizzanystävien uusi luottotuote kiireettömään, pitkän levon leivontaan. Uutuudet tulevat myyntiin helmikuussa 2022.

Fazer Alku Omenainen sadonkorjuupuuro 500 g tuo puuroon syksyisen sadonkorjuun makuja. Tuotteessa yhdistyvät kaksi Fazer Alku -tuoteperheen suosikkia: Sadonkorjuupuuron rouheus ja Omenaisen kauragranolan makean hedelmäiset omenanpalat. Suomalaisesta täysjyväkaurasta valmistettu, runsaskuituinen puuro sisältää 60 % suomalaista täysjyväkauraa ja 24 % suomalaista ruista. Auringonkukansiemenet ja kurpitsansiemenet tuovat runsasta suutuntumaa, ja puuro sisältääkin yhteensä 6 % siemeniä ja peräti 10 % makeaa omenaa. Puuro on myös proteiinin lähde, ja sille on myönnetty Sydänmerkki. Lisäaineeton puuro ei sisällä lisättyä sokeria eikä suolaa. Tuote on pakattu kätevään 500 g kartonkipakkaukseen, jossa on annostelua helpottava kaatonokka. Puuron keittoaika on 5 minuuttia.

Fazer Leipurit Suomalainen 00-vehnäjauho 900 g

Kotileipureille onnistumisen iloa ja herkullisia makuelämyksiä tuova Fazer Leipurit -tuoteperhe täydentyy helmikuussa monikäyttöisellä, kotimaisella jauhouutuudella. Fazer Leipurit Suomalainen 00-vehnäjauho on vahvasitkoinen, kiireettömään pitkän levon leivontaan tarkoitettu 00-vehnäjauho, joka soveltuu erityisen hyvin pizzapohjan, focaccian ja ciabattan leipomiseen. Fazerin Lahden myllyllä valmistettava uutuus on jauhettu tarkoin valikoidusta kotimaisesta kevätvehnästä. Korkealaatuisen kevätvehnän valkuainen ja muut hyvät ominaisuudet yhdistettynä tarkkaan jauhamiseen antavat jauhoille loistavan sitkon ja mahdollistavat taikinan pitkän levon. Näin saadaan aikaan upea maku, josta herkullinen pizza tunnetaan. Jauho on pakattu 900 gramman kartonkipakkaukseen, jossa on kätevä kaatonokka.

”Uutuusjauho on suunniteltu erityisesti hifistelijöille ja todellisille pizzan ystäville, jotka kaipaavat pohjaan italialaistyyppisen pizzan aromikasta makua. Uutuus vaatii hieman enemmän vaivannäköä kuin valikoimasta jo löytyvä Fazer Leipurit Artesaani Pizzajauho, sillä 00-vehnäjauhosta leivottua, pitkän levon taikinaa vaivataan kauemmin ja kohotetaan eli fermentoidaan 1–3 vuorokautta tai jopa pidempään. Mutta maku on ilman muuta vaivan arvoinen!” kertoo kategoriapäällikkö Jenni Vesalainen Fazerilta.

”Erittäin vahvagluteeninen vehnäjauho mahdollistaa taikinalle pitkän fermentaation. Pitkässä fermentaatiossa taikinaan muodostuu aromiaineita, joiden ansiosta pizza saa syvän, entistä herkullisemman maun. Gluteeniverkosto eli sitko muodostuu taikinaan vaivaamisen aikana ja vahvan sitkon muodostaminen vaatii pidempää vaivaamista. Vahvasitkoinen taikina pystyy pidättämään fermentaation aikana muodostuvat kaasut sisäänsä ja kohoaa kuohkeaksi paiston aikana”, Vesalainen avaa herkullisen pizzapohjan salaisuutta.

Maukas pitkän levon pizzapohja

Ainekset

n. 7 dl (450 g) 00-vehnäjauhoja
1 tl (3 g) kuivahiivaa (1 vrk nostatus) / 0,5 tl (1,5 g) kuivahiivaa (2–3 vrk nostatus)
1,5 tl (7 g) suolaa
2,75 dl (275 g) kylmää vettä
1 rkl (13 g) oliiviöljyä

Ohjeet

Sekoita kuivahiiva ja suola jauhoihin. Lisää vesi ja vaivaa taikinaa 10 min käsin tai 5 min yleiskoneella. Lisää öljy ja jatka taikinan vaivaamista voimakkaasti 10 min, kunnes se on joustavaa ja kiinteää eikä tartu käsiin.

Muotoile taikina 3 palloksi ja kohota taikinapalloja peitettynä ensin huoneenlämmössä 1 h ja sen jälkeen jääkaapissa 1–3 vuorokautta.

Nosta taikinapallot huoneenlämpöön noin kaksi tuntia ennen leipomista.

Esilämmitä uuni 250–275 °C:een. Jos käytät pizzakiveä, aseta se uuniin jo lämmitysvaiheessa. Muotoile pizzapohjat käsin jauhotetulla pöydällä ja täytä mieluisilla täytteillä. Paista pizzakiven tai uunipellin päällä ilman leivinpaperia 6–10 min kunnes reunat ovat saaneet hieman väriä. Paistoaika riippuu uunin tehosta ja esilämmityksen kestosta.

VINKKI! Taikina irtoaa kohotuskulhosta vaivatta, kun voitelet kulhon öljyllä. Pohjaa on helpompi liikutella muotoiluvaiheessa, kun ripottelet pöydälle karkeaa riisijauhoa.

Tuotetiedot

Fazer Alku Omenainen sadonkorjuupuuro 500 g on suomalaisesta täysjyväkaurasta ja rukiista valmistettu, runsaskuituinen puuro, joka sisältää myös auringonkukansiemeniä, kurpitsansiemeniä ja makeita omenan paloja. Puuro on myös proteiinin lähde, ja sille on myönnetty Sydänmerkki.

Fazer Leipurit Suomalainen 00-vehnäjauho 900 g on vahvasitkoinen, kiireettömään pitkän levon leivontaan tarkoitettu 00-vehnäjauho, joka sopii erityisesti pizzapohjan, focaccian ja ciabattan leipomiseen.

Lisätiedot ja median yhteydenotot

Maria Rämö, viestintäpäällikkö, Fazer Lifestyle Foods, maria.ramo@fazer.com, puh. 040 847 1020

Jenni Vesalainen, kategoriapäällikkö, Fazer Leipurit -kotileivontatuotteet, Fazer Gluteeniton -kotileivontatuotteet ja Fazer Alku -tuotteet, jenni.vesalainen@fazer.com, puh. 040 720 2129

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com.

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: https://www.fazergroup.com/fi/medialle

Kuvapankki - Media_Press - Finland – Fazer Alku & Fazer Leipurit 2/2022

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.