Fazer tutki: Vastuullinen viljanviljely kiinnostaa suomalaisia

Fazer jatkaa määrätietoisesti kestävän viljanviljelyn kehittämistä yhteistyössä arvoketjun kanssa. Fazerin teettämän kvalitatiivisen kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset kantavat huolta muun muassa kotimaisen ruuantuotannon jatkuvuudesta, vesistöjen rehevöitymisestä ja maaperän köyhtymisestä.

Toukokuussa 2017 Fazer julkisti kestävän viljanviljelyn periaatteet: kymmenen konkreettista toimintatapaa, joiden tavoitteena on hillitä vesien rehevöitymistä ja varmistaa maaperän elinvoimaisuus pitkälle tulevaisuuteen. Työ on saatu hyvään alkuun, ja nyt olemme myös tutkineet suomalaisten suhtautumista vastuulliseen viljelyyn.

Suomalaisten vahva suhde luontoon näkyy kiinnostuksena aiheeseen. Tutkimuksen ryhmäkeskusteluun osallistuneille vastuullinen viljely tarkoittaa erityisesti seuraavia asioita: ei haitallisia aineita, toimimista luonnon ehdoilla sekä osaavaa ja kokonaisvaltaista toimintaa kylvöstä leivontaan. Luottamus kotimaiseen ruuantuotantoon on hyvä, mutta parantamisen varaakin löytyy.

Kvalitatiivisen tutkimuksen ryhmäkeskusteluun osallistuneiden mukaan vastuullisessa ruuantuotannossa tärkeimpiä ratkaistavia asioita ovat muun muassa vesistöjen mikromuovit, maaperän köyhtyminen sekä kotimaisen ruuantuotannon jatkuvuus. Suurimmat huolenaiheet vesistöihin liittyen ovat sinilevä ja rehevöityminen.

”Suomalaisille puhtaat vesistöt ovat kansallisaarre, ja tästä aarteesta mekin haluamme pitää huolta”, toteaa Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström. Kuten monet suomalaisista, myös hän kokee huolen vesistöistä ja ympäristöstä olevan lähellä itseä. Vuonna 2012 Hellström pohti, miten ympäristötyötä voisi tehdä myös yrityksen näkökulmasta. Syntyi ajatus Itämeri-sitoumuksesta. Fazerin ensimmäinen Itämeri-sitoumus tehtiin vuonna 2013. Hyvät tulokset kannustivat jatkamaan samalla tiellä, ja sopimus uusittiin vuosille 2018–2022. Kestävä viljanviljely on yksi sitoumuksen neljästä osa-alueesta.

”Itämeren alueen suurimpana jauhonostajana ja merkittävänä myllyviljojen käyttäjänä näemme, että meillä on mahdollisuus, ja myös velvollisuus, vaikuttaa Itämeren ja vesistöjemme tilaan”, Hellström sanoo.

Viljelijöiden työtä arvostetaan – yhteistyö arvoketjussa tärkeää

Kvalitatiivinen tutkimus osoitti, että kotimainen ruuantuotanto on suomalaisille tärkeää. Viljelijöiden työtä ja jatkuvuutta sukupolvelta toiselle arvostetaan. Kestävän viljanviljelyn periaatteet tukevat viljanviljelyn resurssitehokkuutta ja tuottavuutta, ja samalla maaperä säilyy ravinteikkaana.

Fazer seuraa periaatteiden toteutumista viljelijöille vuosittain lähetettävällä kyselytutkimuksella ja viljan ennakkonäytteiden yhteydessä kyselyllä ja mittauksella. Tuoreet tulokset vuoden 2017 työtä koskevasta kyselytutkimuksesta kertovat, että monet periaatteista toteutuvat suomalaisilla tiloilla jo hyvin. Kyselyyn vastasi yhteensä 583 viljelijää. Positiivisinta kehitys on ollut vuoden 2016 tuloksiin nähden IPM-viljelyssä. Kehitettävää on erityisesti täsmäviljelyn ja kasvunsääteiden käytön osalta. IPM-viljely tarkoittaa kaikkia tavanomaisia viljelytoimia, jotka parantavat viljelykasvin luontaisia mahdollisuuksia tuottaa satoa täysimääräisesti.

Fazer kehittää myös periaatteiden vaikutusten seurantaa. Vaikutusten mittaamisen pilotointi aloitetaan kolmella tilalla yhdessä Fazer Myllyn kanssa. Fazerin koolle kutsumassa viljelijöistä ja asiantuntijoista koostuvassa työpajassa keväällä 2018 tarkasteltiin vaikutusten mittaamistapoja ja periaatteiden mahdollisimman tehokasta toteuttamista.

Fazer tutki maaliskuussa 2018 suomalaisten suhtautumista vastuulliseen viljelyyn kvalitatiivisella kuluttajatutkimuksella, johon osallistui 43 henkilöä ympäri Suomen. Tutkimuskumppanina toimi Frankly Partners.

Markus Hellström, toimitusjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, puh. +358 40 732 0057

Katri Perälä, tutkimuspäällikkö, Fazer Leipomot Suomi, puh. +358 40 747 6252 (Kuluttajatutkimus)

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 p. 040 668 2998

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: