Fazer tutkii kaakaon soluviljelyä ja sen mahdollisuuksia suklaalle tulevaisuudessa

Fazerilla vastuullisuus on kaiken toiminnan ytimessä. Kestävästi tuotetut raaka-aineet ovat yksi Fazerin vastuullisuustyön kulmakivistä ja yhtiön herkullisten ja laadukkaiden tuotteiden perusta. Yksi Fazerin makeistuotannon tärkeimmistä ainesosista ja yhtiön rakastetun suklaan sydän on kaakao. Kaakaon vastuullinen hallinnointi, kaakaoviljelyn kannattavuuden varmistaminen sekä viljelijäyhteisöjen kehittäminen ovat Fazerille etusijalla. Ilmastonmuutoksen uhatessa perinteisiä kaakaonkasvatusalueita päiväntasaajalla, on kuitenkin tarpeen selvittää vaihtoehtoisia tapoja kaakaon tuottamiseksi. Nyt Fazer tutkii, voisiko solumaatalous mahdollistaa raaka-aineena käytettävän kaakaon vastuullisen tuotannon tulevaisuudessa. Vaikka soluviljellyn kaakaon käyttö on vielä kaukana, Fazer haluaa rohkeasti tutkia sen käyttömahdollisuuksia jo nyt.

Kaikki Fazerin käyttämä kaakao tulee vastuullisesti hallinnoiduista lähteistä Ecuadorista ja Länsi-Afrikasta. Fazerille vastuullinen kaakao tarkoittaa sitä, että viljelijöiden työ on kannattavaa, viljelijäyhteisöjä kehitetään ja ympäristöstä ja luonnonvarojen riittävyydestä huolehditaan. Ilmastonmuutos kuitenkin uhkaa perinteisiä kaakaonkasvatusalueita lähellä päiväntasaajaa, mistä johtuen kaakaon kasvattaminen voi vaikeutua tulevaisuudessa. Osana vastuullisuustyötään Fazer on sitoutunut taistelemaan ilmastonmuutosta vastaan, mutta sen lisäksi on tarpeen selvittää vaihtoehtoisia tapoja tuottaa kaakaota vastuullisesti. Fazer tutkii nyt osana laajempaa suomalaista tutkimusprojektia solumaatalouden tarjoamia mahdollisuuksia kasvattaa kaakaota.

”Meitä innoittaa mahdollisuus kehittää uusia innovatiivisia tapoja, joilla voimme täyttää kuluttajien odotukset ja toiveet. Vaikka tutkimmekin uusia tapoja tuottaa raaka-aineita, suklaan makuelämys pysyy. Fazer on jo yhteistyössä VTT:n kanssa tuottanut ensimmäiset onnistuneet erät soluviljeltyä kaakaota. Nyt jatkamme tutkimustyötä osana suurempaa CERAFIM-yhteenliittymää, joka kokoaa yhteen solumaataloudesta kiinnostuneita suomalaisia yrityksiä ja tutkimuslaitoksia. Haluamme yhdessä kehittää rohkeasti tulevaisuuden ratkaisuja,” kertoo Fazer Makeisten tuotekehitysjohtaja Heli Anttila.

”Solumaatalous tarkoittaa bioteknistä tuotantoa perinteisen maanviljelyn sijaan, jolloin tuotanto vaatii vain pienen määrän maapinta-alaa ja muita luonnonvaroja. Peltojen sijasta tuotanto tapahtuu bioreaktoreiden tarkasti hallinnoiduissa olosuhteissa. Soluviljelty kaakao on EU:ssa uuselintarvike, jonka käyttö vaatii Euroopan elintarviketurvallisuusviraston hyväksynnän,” kertoo tohtori Heiko Rischer, Research Team Leader VTT:lta.

”Nykytiedon valossa soluviljellyn kaakaon tuloon markkinoille menee vielä vuosia. Tämä on tulevaisuuteen suuntaava, pitkän tähtäimen projekti. Perinteisen kaakaoviljelyn vastuullisuuden takaaminen on Fazerille kaikista tärkeintä, mutta haluamme myös tutkia uusia mahdollisuuksia. Soluviljelty kaakao ei ilmesty ruokapöytiimme vielä pitkään aikaan, mutta se tarjoaa uuden lähestymistavan kaakaon reilun ja läpinäkyvän toimitusketjun vastuullisuushaasteisiin. Mielestäni Fazerin suhtautuminen innovaatioihin on todella inspiroivaa”, kertoo Fazer Makeisten innovaatio- ja tutkimusyksikkö Forward Labin päällikkö Annika Porr.

Ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista huolehtiminen on osa Fazerin perintöä ja tulevaisuutta. Fazerin päämääränä on toimia innovaatioiden suunnannäyttäjänä kaikessa, mitä se tekee ja yhtiö panostaakin tutkimukseen ja kehitykseen. Yksi Fazerin strategisista painopisteistä on kasvun vauhdittaminen innovaatioiden, trendikkäiden kategorioiden ja ruokateknologian avulla.

Fazer haluaa edistää tutkimusta sekä lisätä tietoa ja kehittää osaamista niin kotimarkkinoillaan kuin tutkijaverkostoissaankin. Vastuullisuus on tärkeä innovaatioajuri Fazerin kehittäessä ruokaa ratkaisuna ympäristön ja liiketoiminnan kestävyyden varmistamiseksi.

Kaakaon soluviljelyyn keskittyvä hanke saa rahoitusta Business Finlandilta.

Lisätietoja Fazerin työstä perinteisen kaakaon vastuullisuuden varmentamiseksi löytyy verkkosivuilta osoitteesta: https://www.fazergroup.com/fi/vastuullisuus/vastuullinen-hankinta/vastuullisesti-hankittua-kaakaota/

Tuotekehitysjohtaja Heli Anttila, Fazer Makeiset, puh. +358 40 752 0324, heli.anttila@fazer.com

Innovaatio- ja tutkimusyksikkö Forward Labin päällikkö Annika Porr, Fazer Makeiset, puh. +358 400 863 343, annika.porr@fazer.com

Viestintäjohtaja Liisa Eerola, Fazer Makeiset, puh. +358 44 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Omistautuneiden ammattilaistemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjoismaissa ja Baltiassa. Lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,1 miljardia euroa ja sillä oli noin 8 000 työntekijää.

Avainsanat: