• Fazer Group/

Fazer uskoo kotimaiseen työhön – yrityksen kotikaupungissa Vantaalla syntyy herkkuja ja elämyksiä

Tällä hetkellä maailmanlaajuinen poikkeustilanne huolestuttaa kuluttajia, ja on nostanut eri keskusteluissa esiin suomalaisen ruuan riittävyyden ja ruokaturvallisuuden. Fazer, liki 130-vuotias suomalainen yritys, on aina kantanut vastuunsa siitä, että suomalaisten kuluttajien saatavilla on riittävästi korkealaatuista, kotimaista ruokaa. Fazer keskittyy kuluttajatuotteisiin ja kehittää ruokaa ratkaisuna moniin yhteiskunnan kestävyyshaasteisiin.

”Me Fazerilla teemme kaikkemme, jotta jokaisessa suomalaisessa kodissa voidaan syödä kotimaisia viljapohjaisia tuotteita sekä nauttia tunnettuja makeistuotteitamme ja innovatiivisista uutuuksistamme. Vaikka omavaraisuus ja huoltovarmuus ovat Suomessa huippuluokkaa, suomalainen ruoka ei ole itsestäänselvyys. Elintarvikeyrityksenä tämä vaatii meiltä sen, että innovoimme ja investoimme jatkuvasti, ja että kuluttajat näkevät tuotteidemme arvon, ja sen vuoksi suosivat kotimaista tuotantoa ostopäätöksissään. Jokainen meistä voi vaikuttaa suomalaisen ruuantuotannon tulevaisuuteen valitsemalla kotimaisen, kestävällä tavalla valmistetun tuotteen. Tämä auttaa myös meitä jatkamaan työtämme kuluttajien, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvoinnin parantamiseksi”, sanoo Christoph Vitzthum, Fazer-konsernin konsernijohtaja.

Fazer on yksi Suomen arvostetuimpia brändejä. Fazer tarjoaa leipomo-, makeis-, keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia juomia, välipaloja ja ruuanvalmistustuotteita sekä kahvilapalveluita. Fazerilla on tehtaita kotikaupunkinsa Vantaan lisäksi muun muassa Lahdessa, Lappeenrannassa ja Korialla.

Fazer käyttää kotimaisia raaka-aineita aina kun se on mahdollista. Fazerin valmistuksen kotimaisuusaste on noin 95 %.

Fazer tuotteet ja tarina kiinnostavat ihmisiä läheltä ja kaukaa

Fazerin kotikaupunki on Vantaa ja sen kainalossa sijaitseva Fazerila. Pääkonttorin lisäksi alueella ovat makeis- ja keksitehdas, leipomo ja Fazer Experience -vierailukeskus. Makeistehtaalla syntyy yrityksen lippulaivatuote: 100 % vastuullisesti tuotetusta kaakaosta valmistettu Fazerin Sininen -suklaalevy. Tätä ikonista brändiä rakastetaan myös maailmalla. Fazerin makeistuotteita myydään yli 40 maassa ja suklaatuotteet ovat tärkeitä erityisesti kansainvälisessä matkustajaliiketoiminnassa. Kansainvälisin suklaabrändi on Fazer Geisha. Vaaralassa tuoksuu suklaan lisäksi Fazer Domino- ja Fazer Jaffa-keksit sekä leipomon vastaleivotut leivät ja munkit. Suuri ylpeydenaihe on vuonna 2016 valmistunut Fazer Experience -vierailukeskus, jossa kävi viime vuonna peräti 230 000 vierailijaa. Fazerin tuotteet ja tarina kiinnostavat ja vetävät ihmisiä puoleensa.

Vantaa on ollut Fazerin kotikaupunki jo vuodesta 1955

Fazerin muutosta Vantaan Vaaralaan on kulunut jo 65 vuotta. Yhtiön toiminnan laajentuessa Fazer hankki maata vantaalaisen Håkansbölen kartanon alueelta, joka sittemmin nimettiin Fazerilaksi. Ensimmäisenä uudelle tehdasalueelle muutti keksitehdas. Vaaralaan rakennettiin myös kerrostaloja työntekijöiden asunnoiksi ja Fazerin lahjoittamalle tontille rakennettiin Vaaralan kirkko. Aika ei ole suinkaan pysähtynyt, sillä Fazer kehittää ja elävöittää tehdasaluettaan jatkuvasti. Fazer työllistää Vantaalla yli 1200 henkilöä. Henkilöstöä palvelee alueella myös oma päiväkoti, joka on Suomen ainoa toiminnassa oleva tehdaspäiväkoti.

Fazerista ei voi puhua ilman leipää. Vantaan leipomolla on leivottu paahtoleipien klassikkoa, Fazer Paahtoa, jo vuodesta 1971. Fazer leipoo kotimaisesta viljasta, ja jauhot tulevat Fazerin omasta myllystä Lahdesta. Myös maankuulut munkit ja aitoon kaurapuuroon leivottu Puikula Pehmeämpi 100Kaura valmistuvat Vantaan leipomossa. Fazer leipomoiden lähettämötoiminta on keskistetty Vantaalle. Tavaraa lähtee viikon jokaisena päivänä noin 3000:lle asiakkaalle aina Hangosta Utsjoelle saakka. Lähettämön läpi menee päivittäin noin 40 000 Fazerin sinistä leipälaatikkoa.

Fazer Experience -vierailukeskus tarjoaa elämyksellisen näyttelykierroksen lisäksi tilat ja puitteet erilaisille kokouksille ja juhlille. Vierailukeskuksessa on myös myymälä, josta löytyvät ensimmäisenä Fazerin innovatiiviset uutuudet sekä makuhermoja kutkuttava hyvän ruuan ja juoman kohtauspaikka, Fazer Café.

Pääkonttorin vieressä on Fazerin oma vesitorni, johon heijastettavat valoteokset ilahduttavat lähialueen asukkaita ja ohikulkijoita.

Fazer tähyää Pohjois-Eurooppaan ja sen ulkopuolelle

Fazer panostaa houkutteleviin makuelämyksiin ja merkityksellisiin brändikokemuksiin kasvavissa tuotekategorioissa. Kasvu perustuu kuluttajaymmärrykselle, innovaatioille sekä läheiselle yhteistyölle asiakkaiden kanssa. Fazer investoi kasvuun orgaanisesti ja yritysostoilla. Suomen lisäksi Fazer hakee kasvua Pohjois-Euroopasta ja valikoiduilta markkinoilta sen ulkopuolella.

Kolmen viime vuoden aikana Fazer on investoinut yhteensä noin 164 miljoona euroa, joista 110 miljoonaa Suomeen.

Fazerin mediapuhelin palvelee ma–pe kello 8–16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Matkalla Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Northern Magic. Made Real.

Avainsanat: