Fazer utvecklar sitt bagerinätverk och ökar antalet närbagerier

Överväger att stänga två bagerier och avsluta skötselansvarsverksamheten

Fazer satsar kraftigt på att utveckla närbageriverksamheten. Innan slutet av år 2015 beräknas antalet närbagerier ha vuxit från de nuvarande 28 till cirka 50. Fazer har granskat bageriverksamhetens effektivitet och förbättrandet av konkurrenskraften som helhet och överväger att stänga sina bagerier i Åbo och Seinäjoki. Att avsäga sig skötselansvaret för butikerna finns också i planerna. Fazer hjälper individuellt de personer vars arbetsförhållande eventuellt avslutas med att finna nya jobb. Målsättningen är att hitta en ny start för alla.

”Den sjunkande brödkonsumtionen, centraliseringen av handeln och konsumenternas växande intresse för lokala produkter som bakats i närheten förutsätter att vi har förmågan att förnya oss och utveckla vår verksamhet. Produkter av hög kvalitet som uppfyller konsumenternas önskemål samt ett modernt bagerinätverk är grundförutsättningar för framtida framgång", säger koncernchef Karsten Slotte.

Fazer investerar i närbagerier

Fazer har uppfyllt kundernas förväntningar genom att öppna 28 närbagerier i samband med stora livsmedelsaffärer runt om i Finland. Fazer planerar att öka närbageriernas antal till cirka 50 innan slutet av år 2015. Fazers närbagerier sysselsätter för tillfället över 160 personer och år 2015 förväntas antalet anställda till och med ha fördubblats till över 300. Förutom att öppna nya närbagerier förnyar Fazer kontinuerligt sina gamla närbagerier och kommer att investera i dem också i fortsättningen.

Fazer granskar utvecklingsmöjligheterna i sin affärsverksamhet samt en omorganisering av bageri- och distributionsnätverket med tanke på effektivitet, lönsamhet, konsumenternas förväntningar och kvalitet. Målsättningen är att hitta den bästa helhetslösningen.

Fazer överväger att minska antalet bagerier i det nuvarande nätverket med två. I Åbo och Seinäjoki inleds samarbetsförhandlingar som gäller eventuellt avslutande av verksamheten. I bakgrunden finns effektivitets- och helhetslönsamhetsfaktorer, bland annat bageriernas logistiska placering samt Åbo-fastighetens dåliga skick.

Avslutande av skötselansvarsverksamheten övervägs

I planerna finns också att avstå från skötselansvarsverksamheten, där Fazers personal ansvarar för att beställa bageriprodukter och lägga fram dem i butiken. Det eventuella avslutandet av denna verksamhet följer linjedragningen att Fazer på butiksnivå koncentrerar sig på närbageriverksamheten. Lönsamheten för skötselansvarsverksamheten är låg. Fazers sex skötselansvarspunkter finns i huvudstadsregionen.

Samarbetsförhandlingarna inleds 12.5 i Åbo och Seinäjoki. De berör alla med fast arbetsförhållande, det vill säga 60 i Åbo och 23 i Seinäjoki, totalt 83 personer (80 arbetstagare, 3 tjänstemän). Det eventuella avslutandet av bageriverksamheten skulle infalla i slutet av år 2011.

Samarbetsförhandlingarna som gäller skötselansvarsverksamheten inleds 16.5 2011. Förhandlingarna berör 37 personer. Eventuella personaleffekter förverkligas hösten 2011 då förhandlingarna avslutats med individuella tidtabeller för de olika butikerna.

Fazer stöder sin personal i förändringen

Fazer Bageri stöder individuellt dem som berörs av en eventuell uppsägning. Målsättningen är att var och en ska hitta en ny start.

"Vi beklagar att arbetsförhållanden eventuellt avslutas. För oss är det viktigt att sträva efter att trygga framtiden för de personer som arbetat för oss. Vi satsar på stödåtgärder som anknyter till omplacering, vi diskuterar bland annat personligen med var och en om deras situation, förmedlar aktivt lediga arbetsplatser i Fazer-koncernen och samarbetar med arbetskraftsförvaltningen och företag som behöver mera personal", säger Fazer Bageris verkställande direktör Petri Kujala.

Fazer har förbättrat sina bageriers effektivitet under åren 2008 - 2011 genom att investera 40 miljoner euro i tilläggskapacitet och automatisering av produktionen. De största enskilda investeringarna har riktats till de två största bagerierna i Vanda och Lahtis. Fazer har investerat cirka 18 miljoner euro i Vanda-bageriet och cirka 12 miljoner euro i Lahtis-bageriet. I Vanda förnyades bland annat doseringssystemet för råvaror och distributionscentralens automatiseringsgrad höjdes. I Lahtis byggdes en ny linje för portionsbröd och förpackningsförnyelsen slutfördes.

På frågor svarar:

Verkställande direktör Petri Kujala, Fazer Bageri, tel. 0400 767 767
Kommunikationsdirektör Leena Majamäki, Fazer Bageri, tel. 040 585 1585

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder.

Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher.

Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2010. Koncernen har ca 16 500 anställda.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har närmare 1 400 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark och Ryssland.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland.  Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland var Fazers verksamhet går under namnet Hlebnyj Dom. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.