Fazer uudisti Amica-ravintoloidensa kasvisruuat

Fazer Food Services on uudistanut Amica-ravintoloissaan käyttämänsä kasvisruokien reseptiikan. Mittavan uudistustyön tavoitteena on ollut ajanmukaistaa ravintoloiden kasvisruokavalikoima vastaamaan tämän päivän asiakkaiden toiveita ja parantaa kasvisruokien makua. Muutokset näkyvät ravintoloiden ruokalistoilla vähitellen toukokuun alusta lähtien.

Kasvisruokien suosio lounasvaihtoehtoina on ollut tasaisessa kasvussa pitkään. Tämä näkyy etenkin naisvaltaisilla aloilla ja opiskelijoiden keskuudessa. Syksyllä 2010 aloitetussa projektissa Fazer Food Servicesin Tuotekehityksessä käytiin läpi kaikki Amica-ravintoloiden kasvisruokareseptit. Osa poistettiin ruokalistoilta vanhentuneina ja vastaavasti kokonaan uusia tai päivitettyjä reseptejä kehitettiin noin sata.

”Raaka-aineet, työtavat sekä asiakkaiden toiveet ja makutottumukset muuttuvat ajan myötä, joten myös reseptiikan pitää elää mukana kehityksessä. Meille on lisäksi tärkeää, että myös kasvisruuan valitsevat asiakkaamme tietävät jatkossakin voivansa syödä terveellistä ja täysipainoista ruokaa, joka täyttää ravitsemussuositukset ja maistuu lisäksi hyvältä”, Fazer Food Servicesin tuotekehitysjohtaja Marianne Nordblom kertoo.

Ruuan hyvä maku on Fazer Food Servicesille keskeinen toimintaa ohjaava tekijä. Uusissa Amica-ravintoloiden kasvisruokaresepteissä on kiinnitetty erityistä huomiota myös riittävään energia- ja proteiinipitoisuuteen. ”Käytämme jatkossa ensisijaisesti vain tuoreita kasviksia. Lisäksi valmistusmenetelmiä on yhtenäistetty ja järkeistetty. Lisäaineiden määrää on saatu vähennettyä entisestään raaka-aineita vaihtamalla”, ravitsemusasiantuntija Leila Fogelholm sanoo.

”Uusissa kasvisruokaresepteissä on lisätty palkokasvien määrää. Myös ravintosisällöltään parempia viljalisäkkeitä, kuten ohraa ja vehnää, on tuotu tutun riisin rinnalle. Tämä on ravitsevuuden lisäksi myös ympäristöystävällinen valinta, sillä viljojen hiilijalanjälki on tuontiriisiä selvästi pienempi. Olemme huomioineet myös erityisruokavalioita noudattavat asiakkaat ja osa uusista resepteistä sopii vegaaneille”, Fogelholm jatkaa.

Amica-ravintolassa nautittu kasvisruokavalio on täysipainoinen, kun asiakas syö kasvisvaihtoehdon säännöllisesti. Hyvään ateriaan kuuluu myös leipää, levitettä ja ruokajuoma. Keskitetyn ruokalistasuunnittelun myötä ravintolan kasvisruokiin tulee ravitsemuksellisesti riittävästi vaihtelua normaalin ruokalistakierron kautta.

Tuotekehitysjohtaja Marianne Nordblom, puh. 0400 605 778, marianne.nordblom@fazer.com
Ravitsemusasiantuntija Leila Fogelholm, puh. 0400 469 503, leila.fogelholm@fazer.com

Viestinnän yhteyshenkilö:

viestintäpäällikkö Tuomo Antikainen, puh. 040 550 1890, tuomo.antikainen@fazer.com

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli yli 1,4 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2009 oli lähes 17 000.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesillä on yli 1 200 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).