Fazer yhteistyöhön WWF:n kanssa luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi

Fazer käynnistää yhteistyön WWF Suomen kanssa luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi. Yhteistyön tavoitteena on yhä paremmin huomioida Fazerin toiminnan vaikutukset monimuotoisuuden säilyttämisessä.

Tänään 22.5. vietetään YK:n kansainvälistä monimuotoisuuden päivää. Fazer on päättänyt käynnistää kolmivuotisen yhteistyön WWF Suomen kanssa luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi. Yhteistyön tavoitteena on tukea Fazeria luonnon monimuotoisuuteen liittyvien keskeisten vaikutustensa tunnistamisessa ja niiden pienentämisessä. Lisäksi tavoitteena on vaikuttaa siihen, kuinka Fazerin tuotteet ja palvelut tukevat kestävien valintojen tekemistä.

Luonnon monimuotoisuus mahdollistaa ruuan tuotannon sekä puhtaan veden ja ilman. Ilmastonmuutos, maan käytön muuttuminen, saastuminen, rehevöityminen, happamoituminen, metsien hävittäminen ja ylikalastus kaikki vaikuttavat negatiivisesti monimuotoisuuteen. Luonnon monimuotoisuus häviää vauhdilla, pitkälti ihmisen toiminnan seurauksena.

”Emme halua toiminnallamme aiheuttaa tarpeetonta painetta luonnon monimuotoisuudelle. Tarvitsemme laadukkaita raaka-aineita myös tulevaisuudessa – luonnonvarojen kestävä käyttö on sen edellytys”, Fazerin yritysvastuujohtaja Nina Elomaa sanoo. Vaikutusten mittaaminen on haastavaa, sillä monet eri tekijät vaikuttavat monimuotoisuuteen. ”Kaikki Fazerin liiketoiminta, energian ja veden kulutus sekä raaka-aineiden käyttö vaikuttavat luonnon monimuotoisuuteen.

Yhteistyössä WWF:n kanssa voimme kartoittaa omaa asiantuntemustamme ja saada lisää työkaluja toiminnan sekä tuotteidemme ja palvelujemme kehittämiseen”, Elomaa kertoo.

”WWF Suomi ja Fazer ovat viime vuosina tehneet yhteistyötä kestävän kalastuksen edistämiseksi. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on yksi planeettamme ajankohtaisimmista haasteista, ja olemme iloisia siitä että nyt laajennamme yhteistyötämme näiden haasteiden ratkaisemiseksi”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Yhteistyö täydentää Fazerin työtä luonnon monimuotoisuusvaikutusten parissa

Fazer on mukana myös Yritykset ja biodiversiteetti Master Class -koulutusohjelmassa vuonna 2014. Ohjelma antaa eväitä yritysten mahdollisuuksiin edistää luonnon monimuotoisuutta ja sen toteuttaa yritysvastuuverkosto FIBS yhteistyössä Ympäristöministeriön kanssa.

Fazerin ruokailupalveluliiketoiminnassa huomioidaan jo nyt esimerkiksi kalalajien uhanalaisuus ja kantojen heikkeneminen. Fazerin ravintolat Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa noudattavat WWF:n kalaa ja äyriäisiä koskevia suosituksia – ravintoloissa ei ole tarjolla uhanalaisia kalalajeja. Fazerilla on myös oma Itämeri-ohjelma, jossa Fazer on sitoutunut kehittämään tuotantoaan, toimintatapojaan ja tarjoomaansa siten, että ne auttavat edistämään Itämeren ekologista tasapainoa.

Fazerin tavoitteena on parantaa energiatehokkuutta ja lisätä uusiutuvan energian käyttöä. Lisäksi pyrkimys on entistä enemmän kiinnittää huomiota resurssien tehokkaaseen käyttöön ja jätteiden vähentämiseen.

Fazer on tukenut Korkeasaaren eläintarhan luonnonsuojelu- ja ympäristökasvatustyötä vuodesta 1999 Amur-hankkeen muodossa. Fazer on myös luonnon- ja ympäristönsuojelua edistävän Vesijärvisäätiön pääyhteistyökumppani. Vesijärvisäätiö kerää varoja Puhdas Vesijärvi – ohjelmaan, jonka avulla kunnostetaan ja hoidetaan Päijät-Hämeessä sijaitsevaa Vesijärveä.

Nina Elomaa, yritysvastuujohtaja, Fazer Group, p. +358 45 354 8611
Liisa Eerola, kumppanuuspäällikkö, Fazer Group, p. +358 44 710 8860

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää