• Fazer Group/

Fazer yhteistyökumppanina Eremitaasin näyttelyssä “Kultainen sukupolvi: modernismi suomalaisessa arkkitehtuurissa ja designissa”

Fazer toimii Pietarin Eremitaasin “Kultainen sukupolvi: modernismi suomalaisessa arkkitehtuurissa ja designissa” -näyttelyn yhteistyökumppanina. Näyttely on avoinna marraskuun 14. päivästä tammikuun 31. päivään.

Fazerin historia on vahvasti sidoksissa Venäjään. Fazerin perustaja Karl Fazer opiskeli Pietarissa kondiittorimestariksi ennen venäläis-ranskalaisen kahvilansa avaamista Helsinkiin.

Fazerin nimi on aina yhdistetty herkullisiin makuihin ja kykyyn tulla rinnastetuksi modernin designin ja aikaansa edellä olevan arkkitehtuurin kanssa. Eremitaasin näyttelyssä on esillä valokuvia Fazerin Kluuvikadun kahvilasta ja toimitiloista, jotka sijaitsevat Gösta Juslénin 1930-luvulla suunnittelemassa, tuohon aikaan ennennäkemättömän uudenaikaisessa rakennuksessa. Rakennuksen sisustuksen suunnitteli lahjakas Jarl Eklund, ja sen seiniä koristaa edelleenkin modernistitaiteilija Hjalmar Hagelstamin avantgardistinen seinämaalaus.

Valokuvien lisäksi näyttelyssä on esillä luonnoksia Fazerin makeispakkauksista, jotka Birger Carlstedt maalasi öljyväreillä 1940-luvulla.

Myös Karl Fazerin lapsenlapsenlapsi ja kaakaoekspertti Majlen Fazer osallistui näyttelyn ohessa järjestettävään kulttuuriohjelmaan puhumalla Fazerin 125-juhlan kynnyksellä yrityksen historiallisista siteistä Venäjään ja läheisestä suhteesta taidemaailmaan.

Suomalainen arkkitehtuuri oli varsin omaleimaista viime vuosisadalla. Se ponnisti kansallisromanttisista juuristaan uudenlaiseksi modernismiksi synnyttäen merkkihahmojen joukon, johon lukutuvat muun muassa Alvar Aalto, Aarne Ervi, Reima Pietilä, Viljo Revell, Uno Ullberg ja Erik Bryggman. Nämä suomalaisnimet ovat epäilemättä muovanneet myös kansainvälistä designin ja arkkitehtuurin kenttää.

Näyttely esittelee ainutlaatuisia alkuperäispiirustuksia, luonnoksia, grafiikkaa, pienoismalleja sekä fiktiivisiä ja dokumentaarisia elokuvia.

Lisäätietoja:

Communications Director Ekaterina Kulinenko, Fazer Russia