Fazer Yosa -tuoteperheeseen ksylitolilla makeutettuja kauravälipaloja ensimmäisenä Suomessa

Fazer Yosa tuo ensimmäisenä Suomen markkinoille ksylitolilla makeutetut, lusikoitavat kauravälipalat. Uutuusmaut Uuniomena ja Marjapommi eivät sisällä lainkaan lisättyä sokeria. Tuotteet saavat makeutensa aidoista hedelmistä ja marjoista, sekä ksylitolista, joka korostaa hedelmäisiä ja marjaisia makuja.

Fazer Yosa Xylitol Kauravälipaloissa on 69 % vähemmän sokeria kuin Suomessa myytävissä kauravälipaloissa keskimäärin. Vertailussa on ollut mukana 14 Suomessa myytävää marjoilla ja hedelmillä maustettua kasvipohjaista välipalaa*. Fazer Yosa Xylitol Kauravälipalojen sisältämä sokeri on peräisin kaurasta, marjoista ja hedelmistä. Marjojen ja hedelmien raikasta makua korostavana makeuttajana toimii ksylitoli. Maidottomat ja laktoosittomat tuotteet valmistetaan Suomessa ja ne sisältävät 8 % kotimaista kauraa. Tuotteille on myönnetty Sydänmerkki.Suomalaiset kuluttajat kaipaavat arkikäyttöön entistä terveellisempiä vaihtoehtoja mausta tinkimättä. 71 % suomalaisista kuluttajista pitää tuotteen ravintoarvoja ja ravintosisältöä tärkeänä tekijänä valitessaan välipaloja. 28 % kasvipohjaisten tuotteiden käyttäjistä toivoo lisää vaihtoehtoja nimenomaan välipalatuotteisiin.**

• Lähdimme kehittämään Fazer Yosa Xylitol Kauravälipaloja kuluttajille, jotka haluavat välttää lisättyä sokeria myös välipalatuotteissa. Ksylitoli on suomalaisille tuttu makeuttaja, jonka käyttöä uudessa tuoteryhmässä ryhdyimme kokeilemaan. Ksylitoli vahvistaa hienosti marjojen ja hedelmien aitoa, raikasta makua. Lahteen on rakenteilla Fazerin uusi kauraksylitolitehdas, joten pääsemme jatkossa siirtymään näissä tuotteissa kotimaassa kestävästi tuotettuun makeuttajaan, kertoo brändi- ja kategoriajohtaja Susanna Kallio Fazerilta.

Fazer Yosa tuoteperhettä on rakennettu jo yli 20 vuoden ajan. Fermentointi antaa Yosa Kauravälipaloille raikkaan maun ja miellyttävän koostumuksen. Yosa Kauravälipaloihin halutaan kehittää jatkossakin lisäarvoa kuluttajien toiveiden mukaisesti.

• Haluamme tuoda kaurapohjaiset, maidottomat välipalat tarjolle laajoille kuluttajajoukoille erilaisiin käyttötarpeisiin sopivasti. Tavoitteemme on muuttaa ruokatottumuksia terveellisempään, kasvipohjaiseen suuntaan vaikka lusikallinen kerrallaan. Olemme innoissamme, kun saamme Fazer Yosa valikoimaan nyt myös nämä ksylitolilla makeutetut, vähäsokeriset uutuudet, toteaa Kallio.

Uutuuksien tuotetiedot

Fazer Yosa Kauravälipala Xylitol Marjapommi, 150 g saa raikkaan makunsa mansikoista ja punaherukoista. Lusikoitava koko perheen uutuusvälipala on makeutettu ksylitolilla. Fazer Yosa Xylitol Kauravälipala valmistetaan Suomessa kotimaisesta kaurasta ja sillä on Sydänmerkki. Maidoton, laktoositon ja soijaton kauravälipala sopii myös vegaaniseen ruokavalioon.

Fazer Yosa Kauravälipala Xylitol Uuniomena, 150 g maistuu mehevästi omenalle ja kanelille. Lusikoitava koko perheen uutuusvälipala on makeutettu ksylitolilla. Fazer Yosa Xylitol Kauravälipala valmistetaan Suomessa kotimaisesta kaurasta ja sillä on Sydänmerkki. Maidoton, laktoositon ja soijaton kauravälipala sopii myös vegaaniseen ruokavalioon.

Uutuudet valmistetaan Fazerin tehtaalla ja ne ovat saatavana kaupoista elokuun 2020 lopusta alkaen. Pakkauksen osat voidaan kierrättää kartonki-, muovi- ja metallikeräykseen.

Fazer Yosa Välipalatuotteisiin käytettävä kotimainen kaura tulee Fazerin myllyltä. Tietoa Fazerin viljavisiosta löytyy osoitteesta https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/vastuullisuus/paastot/kestavaa-viljelya-itameren-parhaaksi/

*Fazerin tekemä vertailu Suomessa myytävien kasvipohjaisten marja- ja hedelmämakuisten välipalojen ravintosisällöistä 8/2020

**Kaslink Shopper Study, Nepa Insight Oy, joulukuu 2019. N = 1046 (Suomi)

Lisätiedot

Susanna Kallio, Director, Brand and Category Non-Dairy, Fazer Lifestyle Foods susanna.kallio@fazer.com, puh. 040 546 2885

Susanna Brummer, Brand Communications Manager Non-Dairy, Fazer Lifestyle Foods susanna.brummer@fazer.com, puh. 040 742 9495

Taina Lampela-Helin, Communications Manager, Fazer Group, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. 040 668 4600

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8-16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com.

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: http://www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Yosa Xylitol Kauravälipala

Tuotekuvat linkistä https://fast.fazer.com/l/qwpHzLTDttV6

Muut kuvat linkistä https://fast.fazer.com/l/JNSNTTwL69SB

Fazer Yosa

Fazer Yosa -tuoteperhe on tarjonnut kuluttajille herkullisia, kaurapohjaisia tuotteita päivän jokaiseen hetkeen jo yli 20 vuoden ajan. Valikoimaan kuuluu innovatiivisia, kaurapohjaisia välipaloja ja ruuanvalmistustuotteita. Kaikki Fazer Yosa -tuotteet valmistetaan Suomessa kotimaisesta kaurasta, ja tuotteita on saatavilla Suomen lisäksi myös muissa Pohjoismaissa. www.fazer.fi/yosa

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Matkalla Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.