Fazer Yosa Kaurajäätelö syntyi ketterän innovaatiotyön ja kuluttajatrendien kohtaamisesta

Fazer Yosa laajenee jäätelökategoriaan ja tuo ensimmäisenä Suomessa markkinoille fermentoidun kaurajäätelön. Raikkaan täyteläisiä makuvaihtoehtoja on kolme: tyrni, vanilja ja vadelma. Herkulliset uutuusjäätelöt on pakattu uudelleen suljettavaan puolen litran ja 1,36 desilitran käteviin kartonkipikareihin.

Idea kaurajäätelöstä sai alkunsa Fazerin sisäisessä innovaatiokilpailussa, johon kaikilla fazerilaisilla oli mahdollisuus osallistua. Fazerin tutkimustiimiä, Fazer Labia, edustavat innostuneet nuoret tutkijat osallistuivat kilpailuun ja voittivat sen uudenlaisilla, maitohappobakteereja sisältävillä kaurajäätelöillä. Tuotteiden makumaailmoja on hiottu ja testattu ja ainutlaatuiset uutuusjäätelöt saapuvat kauppoihin maaliskuussa 2019.

”Kun mietimme millä idealla osallistumme innovaatiokilpailuun, huomasimme, että jäätelöaltaasta puuttuvat raikkaat kasvipohjaiset kaurajäätelöt – jäätelöt, joita haluaisimme itse nauttia. Noin vuoden mittaisen tuotekehitysprojektin aikana olemme saaneet vahvistusta toiveellemme myös kaupan ja kuluttajien suunnalta. Fermentoidun kaurajäätelön kokoinen aukko jäätelöaltaassa on nyt täytetty”, kuvailevat Miia Viinamäki ja Katariina Rommi Fazer Labista.

Kaura on entistä suositumpaa ja sitä nähdään myös herkuttelutuoteryhmässä.

“Kuluttajat suosivat yhä enemmän kasvipohjaisia tuotteita, sekä luonnollisia makuja ja korkealuokkaisia raaka-aineita. Fazer Yosa Kaurajäätelössä yhdistyy täydellisesti nautinto ja terveellisyys, ainutlaatuinen pohjoismainen kaura ja Fazer Yosa -tuotteiden herkullinen makuprofiili”, kertoo Tiia Antila, brändi- ja kategoriajohtaja, Fazer Yosa, Fazer Lifestyle Foods.

Fazer Yosa Kaurajäätelön ainutlaatuisuus on sen sisältämissä elävissä maitohappobakteereissa

Uutuuskaurajäätelöt ovat fermentoituja ja ne sisältävät eläviä maitohappobakteereja, jotka säilyvät sellaisina pakastettunakin. Monet kuluttajat kokevat, että fermentoidut tuotteet edesauttavat ruuansulatusta ja edistävät vatsan normaalia toimintaa.

Nämä maitohappobakteerit pilkkovat fermentoinnin aikana kauran hiilihydraatteja tuottaen maitohappoa, joka tekee tuotteesta lempeästi happaman. Maitohappo ei nimestään huolimatta sisällä maidon ainesosia, vaan Fazer Yosa Kaurajäätelö on täysin kasvipohjaista.

Makuina uutuusjäätelöissä vanilja, vadelma ja tyrni

Kaurajäätelön koostumus on samettisen pehmeä ja marjaisat kastikkeet tuovat herkullisuutta kaurajäätelöön. Kaurajäätelöiden vadelma ja tyrni ovat aidoista marjoista ja kaurajäätelö vaniljassa on käytetty Tahitin vaniljaa. Tuotteet sisältävät eläviä maitohappobakteereja yli 80 milj. / 100 ml.

Jäätelöt sisältävät rasvaa noin 7 g / 100 g sekä sokeria 17 g / 100 g. Uutuusjäätelöt ovat maidottomia ja ne sopivat vegaaneille. Kaurajäätelöille on myönnetty Suomen Sydänliiton Sydänmerkki, ja ne ovat parempi valinta kategoriassaan.

Fazer Yosa Kaurajäätelöt ovat pakattu kartonkipakkauksiin ja ne voidaan lajitella kartonkikeräykseen. 1,36 desilitran kerta-annoskaurajäätelöpikareissa on mukana muovinen lusikka, jonka voi lajitella muovinkeräykseen. Uutuuskaurajäätelöt ovat myynnissä hyvin varustettujen ruokakauppojen pakastealtaissa.

Pohjoismainen kaura saa voimansa ainutlaatuisista kasvuolosuhteista

Pohjoismaissa 60. leveyspiirin pohjoispuolella kasvukausi on lyhyt mutta tehokas. Kaura kylvetään toukokuussa ja korjataan elo- ja syyskuussa. Keskiyön auringon tuoma poikkeuksellinen valoisuus kasvattaa kauran lyhyessä ajassa huippuunsa. Talvella maa on jäässä, mikä osaltaan selittää Pohjoismaiden maaperän ja luonnon puhtauden ja kauran huippulaadun.

Kasvipohjaisella ruokavaliolla on tutkitusti positiivinen vaikutus maapallon tulevaisuuteen, sillä kasvisten suosiminen auttaa muun muassa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ja veden kulutusta tuotannossa. Lisäksi Fazer on laatinut omat vastuullisen viljanviljelyn periaatteet yhteistyössä viljelijöiden kanssa.

Tiia Antila, brändi- ja kategoriajohtaja, Fazer Yosa, Fazer Lifestyle Foods, tiia.antila@fazer.com, +358 50 3475 020

Fazerin mediapuhelin palvelee ma–pe kello 8–16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Kuvat: http://www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Yosa

Voit seurata Fazer Yosa -postauksia sosiaalisessa mediassa Facebookissa ja Instagramissa hashtageilla #fazeryosa ja #weknowoats

Kaikki Fazer Yosa -tuotteet: http://www.fazer.fi/yosa

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.