Fazerilla juhlistetaan korvapuustipäivää 4.10.2021 herkutellen

Suomessa vietetään korvapuustipäivää 4.10. Korvapuustipäivä on kotoisin Ruotsista, josta se omaksuttiin Suomeen vuonna 2006. Fazerin kaikki korvapuustiherkut valmistetaan Suomessa: artesaanileipomossa Helsingin Sörnäisissä, myllyssä Lahdessa ja 115 myymäläleipomossa ympäri maata.

Syyskuussa 130 vuotta täyttänyt Fazer haluaa rohkaista kaikkia suomalaisia pysähtymään hetkeksi ja nauttimaan korvapuustipäivän herkuista. Fazerin tarina alkoi 17.9.1891, kun nuori ja rohkea Karl Fazer avasi ensimmäisen kahvilansa Helsingin Kluuvikadulle tarjoten kaupunkilaisille uusia makuelämyksiä. Tänäkin päivänä korvapuusti on Kluuvikadun kahvilan ja muiden Fazer Caféiden myydyin tuote.

Korvapuustin alkuperäinen ja edelleen voimassa oleva merkitys on läimäytys korvalle, korvatillikka. Kanelilla maustetun kierteisen vehnäleivonnaisen merkityksessä sanan käyttö on voitu jäljittää Suomessa 1850-luvun alkuun. Nimi oli aluksi ruotsinkielinen eli ’örfil’, suomenkielinen nimitys yleistyi vasta 1880-luvulla. Vaikka nimen alkuperästä on monia tulkintoja, korvapuustin kierteinen muoto muistuttaa ilmiselvästi korvalehteä. Se, yhdessä leikkisän asenteen kanssa, perustelisi hyvin leivonnaiselle annetun nimen.

Kahvi ja pulla ovat kuuluneet suomalaiseen herrasväen juhlakulttuuriin jo 1700-luvulta lähtien. Tänään korvapuustin makumaailmasta voi nauttia monessa muussakin muodossa: vegaanisena leivonnaisena, kahvijuomana ja kotimaisesta viljasta paahdettuna herkullisena granolana. Fazer Aito -kaurajuomaan on helppo leipoa myös itse herkulliset korvapuustit.

Fazer Café -kahviloissa korvapuusti hurmaa monessa muodossa

Fazer Cafén ihastusta herättävä korvapuustilatte on lokakuun kahvikaunotar. Kanelipullan makuisen kahvijuoman nauttiminen on oivallinen tapa juhlistaa kansallista korvapuustipäivää. Korvapuustilatte on saatavilla myös vegaanisena vaihtoehtona.

Kahvihetken kruunaa käsin leivottu perinteinen korvapuusti tai Fazer Aito -kaurajuomalla leivottu vegaaninen kanelisolmu.

Lisäksi kahviloissa on MyFazer-kanta-asiakasohjelman jäsenille herkullisia korvapuustiaiheisia etuja koko lokakuun ajan.

Gateau-myymälöissä korvapuustien rinnalla vegaaninen kanelisolmu

Artesaanileipomo Gateaun herkulliset pullat leivotaan käsin puhtaista raaka-aineista Helsingin Sörnäisissä, jossa uunit käyvät tavallistakin kuumempina. Jauhopeukalot pistävät parastaan pullakansan syksyisen juhlapyhän kunniaksi – Gateaun rakastettu klassikko korvapuusti leivotaan asianmukaisesti sen enempää voita kuin täytettäkään säästelemättä. Myös Gateaun pullaperheen mehevät, suloiset ja suositut kanelisolmut ovat loistava vegaaninen vaihtoehto korvapuustipäivän pullakahveille.

Fazerin myymäläleipomoissa ympäri maan myynnissä uusi Jättikanelisolmu

Fazer Leipurit leipovat herkullista artesaanileipää 115 ruokakaupassa ympäri Suomen. Myymälöissä sijaitsevissa lähileipomoissa Fazerin leipurit aloittavat päivän ani varhain taikinoiden teolla ja leipovat joka päivä tuoretta leipää käsin leivonnan perinteitä kunnioittaen.

Korvapuustipäivän kunniaksi myymäläleipomoissa lanseerataan Jättikanelisolmu, jonka tuoksu ja maku hurmaavat jokaisen korvapuustifanin. Jättikanelisolmu on pinnalta hieman rapea, mutta sisältä mehevän pehmeä ja makoisa.

Rapeasti rouskuva Fazer Alku Korvapuustigranola

Fazer Alku Korvapuustigranola on rapean rouskuva granola, joka maistuu ihanasti korvapuustille. Kanelilla ja kardemummalla maustettu granola valmistetaan Fazerin Lahden myllyssä kotimaisesta paahdetusta täysjyväkaurasta. Monikäyttöinen granola sopii esimerkiksi arjen aamiaispöytään, välipalaherkuksi, leivontaan ja jälkiruuaksi jäätelön päälle. Korvapuusti-granola on runsaskuituinen (8 %) eikä se sisällä lisäaineita. Makeus tulee hunajasta. Kierrätettävä kartonkipakkaus on helppo avata ja sulkea. Tuotteelle on myönnetty Hyvää Suomesta -alkuperämerkki.

Leivo itse herkullisen mehevät korvapuustit ilman maitoa

Tekeekö mielesi pistää uuni lämpenemään ja täyttää koti vastapaistettujen korvapuustien tuoksulla? Herkullinen korvapuustitaikina syntyy maidottomana, kun taikina tehdään Fazer Aito Kaurajuomaan.

Ainekset

• 5 dl Fazer Aito Kaurajuomaa (Tai Fazer Aito Kaurajuoma Luomua tai Fazer Aito Kaurajuoma Baristaa)
  • 50 g hiivaa
  • 1 muna
  • 2 dl sokeria
  • 1 tl suolaa
  • 1 rkl kardemummaa
  • n. 16 dl vehnäjauhoja
  • 150 g margariinia
  • öljyä
  • sokeria
  • raesokeria
  • kanelia

Ohjeet

Sekoita hiiva kädenlämpöiseen kaurajuomaan. Lisää muna, sokeri, suola ja kardemumma. Sekoita jauho joukkoon osissa. Lisää sulatettu margariini ennen viimeistä jauhojen lisäämistä. Vaivaa taikinaa noin 5 minuuttia. Peitä liinalla ja anna nousta 30 minuuttia.

Jaa taikina kahteen osaan. Levitä taikina jauhotetulle pöydälle painellen tasaiseksi laataksi. Öljyä pinta. Lisää sokeria ja kanelia. Pyöritä rullaksi ja leikkaa kierrepulliksi. Voitele korvapuustit munalla tai kaurajuomalla ja ripottele päälle raesokeria. Paista 200°c uunissa 14–18 min.

Painokelpoiset kuvat:

www.fazergroup.com/pictures – Media_Press – Finland – Korvapuustipäivä 4.10.

Fazerin mediapuhelin palvelee ma–pe kello 8–16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.