Fazerilla vankka jalansija Varsinais-Suomessa

Fazer tunnetaan makuelämysten tuottajana. Kahdeksassa maassa toimiva konserni ottaa tuotteissaan huomioon kansalliset, alueelliset ja paikalliset makutottumukset. Turun seudulla Fazer Amican ravintoloissa ruokailee päivittäin 6 600 ruokailijaa ja Fazer Leipomot toimittaa leipää 320 myyntipisteeseen Varsinais-Suomen alueelle. Fazer Amican 34 ravintolassa ja Fazerin Turun leipomossa työskentelee yhteensä noin 260 henkeä. Yritykset tekevät yhteistyötä paikallisten oppilaitosten kanssa tulevaisuuden osaamisen varmistamiseksi.

Ruuan hyvä maku, terveellisyys ja turvallisuus tärkeitä

Turku ympäryskuntineen on Fazer Amicalle erittäin tärkeää toiminta-aluetta, ja yrityksellä onkin seudulla jo 40 vuoden perinteet. Fazer Amicalla on alueella kaikkiaan 34 toimipaikkaa, joista 23 on henkilöstöravintoloita ja opiskelijaravintoloita kahdeksan. Alueella on myös paljon juhlapalvelutoimintaa, jonka päänäyttämönä on yksi Fazer Amican merkittävimmistä kohteista koko maassa, upea ja historiallinen Turun Linna.
”Ruoka valmistetaan jokaisessa ravintolassamme paikan päällä. Erityisen tärkeää niin meille kuin asiakkaillemmekin on ruuan hyvä maku, turvallisuus ja terveellisyys. Lisäämme esimerkiksi kasvisten osuutta ja vähennämme suolan, sokerin ja kovien rasvojen käyttöä ruuissamme”, Fazer Amican aluepäällikkö Marianne Rättö toteaa. ”Lisäksi pyrimme suosimaan valmistuksessa mahdollisuuksien mukaan lähiruokaa, esimerkiksi kalaa, perunaa ja tuoreita kasviksia”.
Merkittävimpiä asiakkaita alueella ovat Orion Yhtymä, Raisio, TS-Yhtymä sekä Turun kauppa- ja ammattikorkeakoulut. Fazer Amica vastaa myös Turun Stockmannin ja Turun Linnan ravintolatoiminnasta. Päivittäin Fazer Amican ravintoloissa alueella ruokailee lähes 6 600 asiakasta ja palveluja tarjotaan aamusta iltaan. Suurimmassa toimipisteessä myydään päivittäin lähes 650 ateriaa. Fazer Amican palveluksessa Turun seudulla työskentelee 190 alan ammattilaista. Liikevaihto alueella on vuositasolla noin 13,2 miljoonaa euroa.
”Kaiken onnistumisemme takana on osaava henkilökuntamme, jonka kehittämiseen ja työhyvinvointiin panostamme vahvasti. Tämä heijastuu myös asiakastyytyväisyyteemme, joka on erittäin korkealla tasolla”, toimitusjohtaja Jaana Korhola kertoo.

Turussa leivotaan Varsinais-Suomeen ja koko Suomen alueelle

Fazerin Turun leipomon kokonaistuotanto on noin 2,1 miljoonaa kiloa vuodessa. Leipomossa valmistetaan Varsinais-Suomen alueelle muun muassa Fazerin Ruis-, Kaura- ja Myslipuikuloita sekä Piispanlimppuja ja Riihileipiä. Alueelliseen jakeluun leivotaan myös monet herkulliset vaaleat ruokaleivät, kuten Fazer Kauraleipä, Maalaisleipä ja Kestileipä sekä Sekaleipä. Turun leipomossa valmistetaan koko Suomen alueelle kahvikakkuja, piiraita ja kakkupohjia sekä viipaloituja ruokaleipiä, kuten Voileipälimppuja. “Olemme ylpeitä siitä, että meillä valmistetaan suosittuja ja menestyviä tuotteita”, sanoo Turun leipomon leipomopäällikkö Mika Suvanto. ”Viime syksynä lanseeratut Tuplasuklaa- ja Omenakanelimuffinit ovat Turun leipomon uusimmat valtakunnalliset tulokkaat. Investoimme valmistuslinjaan tuolloin 100 000 euroa”, Mika Suvanto kertoo.

Varsinais-Suomi on vahvaa leipäkulttuurialuetta ja Turun alueella maistuvat muuhun maahan verrattuna selkeästi enemmän maustetut limput, sekaleivät sekä sämpylät. Makeista leivonnaisista suosituimpia ovat pullat, donitsit ja marjapiirakat. ”Ruispuikulat, Reissumies, Kaurapuikulat ja Jälkiuunipalat ovat alueen myydyimmät tuotteemme”, Mika Suvanto kertoo.

Fazer Leipomoiden tuotteita toimitetaan Varsinais-Suomen alueella päivittäin noin 320 myyntipisteeseen yhteensä lähes viidentuhannen leipälaatikon verran. Useat myymälät saavat tuoretta leipää kahdesti päivässä. ”Markkinaosuutemme päivittäistavarakaupan tuoreleipäryhmässä on tällä alueella noin 27 prosenttia ja olemme markkinajohtaja”, toteaa Fazer Leipomoiden maajohtaja Petri Kujala.

Turun leipomossa työskentelee 55 henkilöä ja lisäksi Prisma Itäharjun ja Prisma Myllyn myymäläleipomoissa työskentelee yhteensä 15 fazerilaista. ”Myymäläleipomoiden merkitys kasvaa tulevaisuudessa. Tavoitteemme on lisätä niiden lukumäärää ja kehittää niistä parhaita paikallisleipomoita paikalliseen kysyntään”, Petri Kujala kertoo.

Fazer Leipomoiden työllistävä vaikutus ulottuu Turun seudulla myös esimerkiksi leipäkuljetuksiin, joista huolehtii 14 paikallista kuljetusliikettä. Jakelukuljetuksia hoidetaan kuutena päivän viikossa. Kiinteistö- ja jätehuollon sekä kunnossapidon osalta tehdään yhteistyötä paikallisten yksiköiden kanssa.

Yhteistyötä paikallisten oppilaitosten kanssa

Fazer Leipomoiden Turun leipomo tekee yhteistyötä Turun ammatti-instituutin ja ammattikorkeakoulun kanssa. ”Tarjoamme työharjoittelu- ja kesätyöpaikkoja ja lisäksi teemme yhteistyötä peruskoulujen kanssa työelämään tutustumisjaksojen (TET) muodossa. Ammattikorkeakoulun insinööriopiskelijat tekevät meillä projekti- ja lopputöitään”, Mika Suvanto kertoo.

Fazer Amicalla on alueen oppilaitoksista eniten yhteistyötä Turun ammatti-instituutin kanssa. ”Heiltä tulee yritykseemme töihin harjoittelijoita ja me koulutamme omaa henkilökuntaamme heidän oppilaitoksessaan. Muun muassa esimiehen ammattitutkinto on yksi suosituimmista tutkinnoista”, aluepäällikkö Marianne Rättö kertoo. Fazer Amicalla on myös edustaja ammatti-instituutin catering-alan neuvottelukunnassa.