Fazerille tuplavoitto: Fazer Culinary Team Finland toiseksi MM-kisoissa

Fazer Culinary Team Finland on saavuttanut upeasti toisen sijan keittiömestareiden Culinary World Cup -kilpailussa. Kultaa olympialaisissa 2016 voittanut Fazer Culinary Team Finland taisteli keittiömestareiden maailmanmestaruudesta maanantaina 26. marraskuuta Luxemburgissa ilmiömäisellä ammattimaisuudella, rauhallisuudella ja ilon kautta. Suomalainen joukkue näytti kansainvälisellä areenalla parastaan 15 finalistin joukossa. Tiukassa kilpailussa voitto meni Fazerin Ruotsin joukkueelle.

Fazer Culinary Team Finland kilpaili maanantaina 26.11. ja suoritus arvioitiin samana iltana kultatason arvoiseksi. Fazer Culinary Team Sweden kilpaili keskiviikkona 28.11. ja saavutti myöskin vaativan kultatason. Lopullinen tulos ratkesi tänään torstaina.

”Olen todella ylpeä joukkueesta ja sen menestyksestä Culinary World Cupissa. Joukkueen jäsenet tekivät upean työn kehittäessään menuta sekä valmistautuessaan kisoja varten. Vaikka lähdimmekin tavoittelemaan kisoissa kirkkainta mitalia, hopea ei ole missään nimessä häpeä näissä kisoissa, ja on upeaa huomata, miten hyvin Pohjoismaat pärjäsivät koitoksessa. Pienen levon jälkeen suuntaamme katseet kohti Stuttgartin Olympialaisia 2020”, kertoo Fazer Culinary Team Finlandin jäsen Antti Tynkkynen joukkueen ensitunnelmista kisan ratkettua.

”Haluamme yhdessä kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita, perheitä sekä kannustajiamme. Kiitos kaikille vankasta tuesta ja ihailtavasta kannustuksesta”, Antti toteaa koko joukkueen puolesta.

Kilpailumenun teemana oli ”Fighting Food Waste”. Tehtävänä kilpailussa oli valmistaa viidessä tunnissa runsas lounas 150:lle hengelle. Lounaaseen sisältyi salaattipöytä, keitto, kolme pääruokaa, neljä lisäkettä sekä jälkiruoka. Viisi tuomaria arvosteli kokonaisuuden: ruoan maku, esille laitto, ammattimainen ruoanvalmistus, yhteistyö ja roolit keittiössä, hygienia ja siisteys, ravitsemus sekä kilpailun teeman menussa ja toiminnassa.

Maailmanluokan keittiöosaamisen lisäksi Suomen joukkue oli panostanut esillepanoihin ja oikean tunnelman luomiseen. Kilpailulounas oli makujen sinfoniaa ja värien harmoniaa. Kilpailijaurheilijoiden suoritukseen verrattavassa päivässä paistoi rautainen harjoittelu ja vahva tiimityö iloisella twistillä.

Joukkueenjohtajana toimii tuotekehityspäällikkö Karri Käki Fazer Food Servicesiltä. Joukkueessa on mukana Fazer Food Servicesin henkilöstöravintoloiden ja Fazer Experience Centerin keittiömestareita: kapteeni Mika Pesonen, Tapio Bergström, Sami Toropainen, Reko Riikonen, Lilli Jyräs, Juha Aalto, Matti Tikka, Lemmikki Ruuskanen ja Antti Tynkkynen.

Puhtaat kotimaiset raaka-aineet

Matkan varrella kumppaneiden tuki on ollut erittäin tärkeää joukkueelle. Tiimiä ovat olleet tukemassa Atria, Hartwall, Meira Nova, Valio, Dieta, E.Ahlström, ja Kalatukku Eriksson. Lähes kaikki raaka-aineet mausteita ja muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta ovat kotimaisia raaka-aineita. Joukkue otti kaiken mukaansa myös siksi, että menu on tehty ja tekemistä harjoiteltu juuri samoilla aineksilla

Puhtaat suomalaiset raaka-aineet taipuivat Fazerin ammattilaistiimin käsissä upeiksi annoksiksi. Menussa käytettiin maailman puhtaimmasta suomalaisesta maidosta valmistettua Valion piimää, kermaa ja herkuttelujuustoja. Joukkueen kisoissa käyttämä Atrian broileri oli suomalaista, antibioottivapaata, kauralla kasvanutta jyväbroileria. Raaka-aine oli Pirkanmaalta, Pälkäneeltä Rönnvikin tilalta.

Culinary World Cup on neljän vuoden välein järjestettävä kansainvälinen maailmanmestaruuskilpailu, johon osallistuu joukkueita Aasiasta, USA:sta ja lukuisista Euroopan maista. Catering-sarjassa oli mukana ennätysmäärä joukkueita. Tiukan karsinnan kautta mukaan kilpailuun pääsi 15 joukkuetta.

Culinary World Cup oli suomalaisen osaamisen juhlaa, sillä kilpailuissa nähtiin myös Suomen maajoukkueen ansiokas suoritus.

Joukkueenjohtaja Karri Käki, Fazer Culinary Team Finland, p. 040 550 2355
Markkinointi- ja viestintäjohtaja Satu Ikäheimo, Fazer Food Services Suomi, p. 050 380 4996
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 668 2998,media@fazer.com

Painokelpoiset kuvat
www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Culinary Team

Voit seurata tiimin matkaa sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #fazerculinaryteamfinland, #roadtoculinaryworldcup2018, #kohtiluxembourgia. Tiimin omat sivut löydät niin Facebookista kuin Instagramista. Matkassa on mukana myös @fazersuomi.

Tutustu tiimin jäseniin, katso video tai poimi mukaan herkkureseptit:
 www.fazerfoodservices.com/fi/fazer-culinary-team

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missiona on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: