Fazerilta vahva tulos vuoden 2014 haastavassa liiketoimintaympäristössä

Vuonna 2014 Fazer paransi vertailukelpoista tulostaan huolimatta vaikeasta markkinatilanteesta. Konsernin liikevaihto ja liikevoitto laskivat hieman vuoden 2013 tasosta, mutta vertailukelpoisin valuuttakurssein mitattuina ne kohenivat.

Haastavan liiketoimintaympäristön ja erityisesti heikentyneen Venäjän ruplan takia konsernin liikevaihto laski edellisestä vuodesta 2,8 prosenttia ja oli kokonaisuudessaan 1 647,7 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein mitattuna liikevaihto kasvoi 1,5 prosenttia. Konsernin liikevoitto ennen liikearvopoistoja oli 79,6 miljoonaa euroa ja liikevoitto 43,3 miljoonaa euroa.

”Vuosi 2014 oli vaikea pääasiassa haastavan toimintaympäristön vuoksi. Venäjän epävakaa tilanne ja ruplan heikkeneminen hankaloittivat tilannetta entisestään, ja talouden laskusuhdanne jatkui Fazerin tärkeimmillä markkinoilla”, Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum toteaa.

Haasteista huolimatta leipomo- ja ruokapalveluliiketoiminnan kannattavuus parani. Fazer Makeiset sen sijaan ei päässyt tavoitteisiinsa.

Katsaus liiketoimintoihin

Vuoden 2014 alussa päivitettiin Fazerin strategia, jonka painopisteitä ovat muuttuva liiketoimintaympäristö sekä asiakkaan ja kuluttajan tarpeet. Huhtikuussa otettiin käyttöön uusi toiminta- ja organisaatiomalli, joka koostuu kolmesta liiketoiminta-alueesta (Fazer Leipomot, Fazer Food Services ja Fazer Makeiset) sekä kahdesta erillisestä liiketoimintayksiköstä (Fazer Mylly ja Fazer Cafés).

Vuosi 2014 oli leipomoteollisuudelle haastava, sillä leivän kokonaiskulutus jatkoi laskua useimmilla Fazerin leipomomarkkinoilla. Markkinaosuutta on kuitenkin vahvistettu entisestään tuomalla markkinoille innovatiivisia uutuustuotteita, parantamalla kannattavuutta kaikilla mahdollisilla alueilla, sekä keskittymällä maantieteellisiin alueisiin, joissa on paljon potentiaalia, kuten Venäjään. Kategorioiden väliset muutokset tapahtuvat nopeasti, ja pakasteiden odottamattoman vahva kasvu leipomomarkkinoilla on selkeä mahdollisuus Fazerille.

Vastatakseen liiketoimintaympäristön muutokseen Fazer Makeiset jatkoi kehitystään kasvavissa trendeissä, kuten välipalatuotteissa, ja laajensi vahvoja makeisbrändejään muun muassa kekseihin ja jäätelöön. Suklaalevyjen osalta markkinaosuus kasvoi Suomessa. Kohokohtia olivat muun muassa 200 gramman Fazerin Sininen -levyt ja Fazer Pure Dark -uutuudet.

Fazer Food Services onnistui solmimaan useita suuria sopimuksia Pohjoismaissa. Liiketoiminta-alueen tavoitteena on siirtyä sopimusruokailun tarjoajasta ruokapalveluiden tuottajaksi hyödyntämällä tulevaisuuden mahdollisuudet uusissa ravintolatyypeissä, ateriaratkaisuissa ja segmenteissä.

Tulevaisuuden näkymät

Vuonna 2015 Fazer odottaa kasvua liikevaihdon ja kannattavuuden osalta vertailukelpoisilla valuuttakursseilla mitattuna. ”Nykymaailma on jatkuvasti dramaattisessa muutoksessa”, Christoph Vitzthum sanoo, ”mutta me käännämme tämän voitoksemme. Muutokset motivoivat meitä etsimään, kehittämään ja luomaan uusia makuelämyksiä.”

Lähes puolet Fazerin liikevaihdosta tulee Suomesta

Fazer säilytti asemansa markkinajohtajana Suomessa kaikilla kolmella liiketoiminta-alueellaan: leipomo-, makeis- ja ruokapalveluliiketoiminnassa. Fazerin liikevaihto Suomessa oli 872 miljoonaa euroa, mikä vastaa 47 prosenttia yhtiön kokonaisliikevaihdosta. Haastava liiketoimintaympäristö ja jatkunut talouden heikkeneminen vaikuttivat negatiivisesti liikevaihtoon Suomessa. Yrityksen yli 15 000 työntekijästä lähes 6 500 työskentelee Suomessa.

Leivän kulutuksen laskusta huolimatta Fazer Leipomoiden markkinaosuus kasvoi Suomessa, jossa varsinkin uutuudet menestyivät. Fazer jatkoi työtä kotimaisen rukiin viljelyn edistämiseksi, ja tammikuusta 2015 lähtien Oululainen Jälkiuunileipä on ensimmäinen valtakunnallinen ruisleipä, jonka ruis on sataprosenttisesti kotimaista. Fazer Alku -puurojen lanseeraus oli menestys.

Suomi pysyy edelleen Fazer Makeisten päämarkkina-alueena, vaikkakin markkina pieneni 2 prosenttia vuoden 2014 aikana. Kehitys kääntyi kuitenkin parempaan suuntaan vuoden jälkipuoliskolla, ja Fazerin markkinaosuus kasvoi suklaalevyjen osalta. Kohokohtia olivat muun muassa 200 gramman Fazerin Sininen -levyt ja Fazer Pure Dark -uutuudet.

Vuonna 2014 Fazer Food Services ylsi lähelle asetettua myyntitavoitetta. Yksi vuoden suurista saavutuksista oli kumppanuus Valtatie 30:n kanssa, minkä tavoitteena on luoda uusi, laadukas ravintola- ja kokouskonsepti Tampereen alueelle.

Fazer jatkoi yrityksen maineen seuraamista Suomessa, ja vuoden 2014 tulokset olivat erinomaiset.

Yhteenveto Fazer-konsernin tuloksesta vuodelta 2014

• Fazer-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 647,7 miljoonaa euroa; kolmen prosentin lasku vuodesta 2013
  • Liikevoitto oli 43,3 miljoonaa euroa
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 130,4 miljoonaa euroa, 13 prosentin kasvu vuodesta 2013
  • Korolliset nettovelat laskivat ja olivat vuoden lopussa -20,7 miljoonaa euroa
  • Konsernin omavaraisuusaste kasvoi 8 prosenttia 62,5 prosenttiin
  • Vuoden 2014 lopussa Fazer työllisti 15 305 henkeä

Vuosikatsaus 2014

Fazerin vuosikatsaus 2014 on julkaistu Fazerin internetsivuilla www.fazergroup.com/fi/tietoa-meista/vuosikertomus/

Yritysvastuuraportti

Fazerin yritysvastuuraportti on julkaistu Fazerin internetsivuilla http://www.fazergroup.com/corporate-responsibility-review-2014.

Jouni Grönroos, Talousjohtaja ja varatoimitusjohtaja, puh. +358 40 504 5125
Ulrika Romantschuk, SVP, viestintä ja brändit, puh. +358 40 566 4246
Haastatteluvaraukset: Johanna Savander, viestintä, puh. +358 50 326 4098

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli yli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää