Fazerin Elämän Eväät -ohjelma tarjoaa mahdollisuuksia nuorille

Elämän Eväät on ohjelma, jolla Fazer kannustaa nuoria toteuttamaan itseään ja unelmiaan. Ohjelman myötä Fazer tarjoaa vuosittain lukuisia työharjoittelumahdollisuuksia nuorille. Luomalla suhteen tulevaisuuden työntekijöihin Fazer valmistautuu tulevaan työvoimapulaan.

Elämän Eväät -ohjelma käynnistettiin vuonna 2006. Ohjelmalla halutaan viestiä, että Elämän Eväisiin kuuluvat kaikki ne asiat, joiden avulla nuori löytää oman juttunsa tai paikkansa maailmassa. Elämän Eväät toimii keskustelun herättäjänä ja auttaa nuoria tulevaisuuden työsuunnittelussa. Vuonna 2009 ohjelman viesti ja toimenpiteet liitettiin entistä konkreettisemmin osaksi nuorten työelämää. Silloin luotiin toimintamalli työelämään tutustumisjaksojen (TET) toteuttamisesta Fazerilla. Järjestelmällinen ja suunniteltu harjoittelujakso on tukenut ja helpottanut toimintaa yrityksen sisällä. Elämän Eväät tuo harjoitteluiden järjestämiselle jatkuvuutta ja pitkäjänteisyyttä. Fazer tarjoaa nuorille myös muita mahdollisuuksia tutustua käytännön työelämään muun muassa työssäoppimisjaksojen muodossa. Tänään Rautatientorin Jääpuistossa järjestetään tapahtuma, johon on kutsuttu viime vuonna Fazerin TET-harjoitteluun osallistuneet pääkaupunkiseudun nuoret. Fazer valmistautuu tulevaan työvoimapulaan luomalla suhteen tulevaisuuden työntekijöihin Suomessa työvoimaa poistuu työelämästä nopeammin kuin sitä tulee lisää, erityisesti suorittavan tason tehtävissä työvoimapula näkyy jo nyt. Talouden taantuma on hetkellisesti parantanut työvoiman saatavuutta, mutta tilanne muuttuu, kun talous lähtee nousuun. Fazer toimii työvoimavaltaisilla aloilla ja työvoiman saatavuus on yksi sen menestystekijöistä. ”Elämän Eväät -ohjelmalla lähestytään nuoria uudella tavalla. Se tukee Fazerin tavoitetta olla houkuttelevin työnantaja sekä nuorten ensimmäinen vaihtoehto elintarvike- ja palvelualojen työpaikoissa”, sanoo Fazer-konsernin rekrytointipäällikkö Katriina Ahonen. Elämän Eväät TET tarjoaa monipuolisia työharjoittelupaikkoja nuorille Elämän Eväät tarjoaa vuosittain lukuisia paikkoja työelämään tutustumiseen yläasteikäisille nuorille. Vuonna 2009 Fazerilla oli noin 150 TET-harjoittelijaa. Harjoittelujaksojen tavoitteena on tarjota nuorille mielenkiintoisia ja innostavia työharjoittelukokemuksia sekä tutustuttaa heitä Fazeriin työpaikkana ja yrityksenä. Fazerilla työkokemusta voi kartuttaa esimerkiksi ravintolassa, kahvilassa, leipomossa tai makeistehtaassa. TET-jakso on nuorelle tilaisuus nähdä oikeaa työelämää, hankkia kokemuksia ja hyödyntää opittuja asioita. Fazer kerää harjoittelijoiltaan palautetta, jonka avulla TET-jaksoja kehitetään vastaamaan nuorten toiveita parhaalla mahdollisella tavalla. Lisätietoja: Katariina Ahonen, rekrytointipäällikkö, Fazer-konserni, puh 040 5410303 Nina Törhönen, päällikkö, sidosryhmäsuhteet ja yritysidentiteetti, Fazer-konserni, puh. 040 5093792 Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Amica ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2008 (proforma) oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2008 oli 17 000. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Amicalla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot & Makeiset Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).