Fazerin innovaatio raikastaa suun ja hampaat – Fazer Xylitol nyt Fazer Xylimax-tuotteissa

Ksylitolin hyödyt ovat suomalaisille tuttuja. Ksylitolin avulla katkaistaan hampaisiin kohdistuva happohyökkäys aterian jälkeen, pyritään vähentämään hampaissa kehittyvän plakin määrää ja edistetään suun terveyttä ja raikkautta päivän aikana. Kaikki Fazerin ksylitolipurukumit ja -pastillit valmistetaan suomalaisella ammattitaidolla Fazerin Lappeenrannassa sijaitsevassa makeistehtaassa. Nyt Fazer Xylimax-tuotteissa siirrytään lisäksi käyttämään Fazer Xylitol-nimellä kulkevaa ksylitolia, jonka Fazer valmistaa itse kotimaisista kaurankuorista Lahdessa sijaitsevalla ksylitolitehtaallaan.

Ksylitoli on suomalaisille tuttu makeutusaine, jolla voidaan korvata sokeri monissa tuotteissa. Täysksylitolituotteiden on osoitettu vähentävän hammasplakkia, joka on vuorostaan yksi karieksen riskitekijöistä. Ksylitolilla makeutettu sokeriton purukumi edistää hampaiden mineralisaation ylläpitoa ja vähentää suun kuivuutta. Vuoden 2023 aikana Fazerin ksylitolilla makeutetuissa purukumeissa ja pastilleissa otetaan liukuvasti käyttöön kotimainen Fazer Xylitol.

Fazer Xylitol valmistetaan ainutlaatuisen teknologian avulla

Fazer on yksi Pohjoismaiden johtavista kauratuotteiden valmistajista ja Fazerin ksylitolitehdas on erinomainen osoitus yhtiön syvällisestä kauraosaamisesta. Tehtaassa valmistetaan Fazerin omasta myllystä sivuvirtana syntyvistä kaurankuorista ksylitolia ainutlaatuisen, patentoidun teknologian avulla.

Kiertotalouden periaatteille rakentuva Fazer Xylitol on erinomainen esimerkki yhtiön strategiasta kumpuavasta vastuullisuusajattelusta. Fazer Xylitolin valmistuksessa käytettävät kaurankuoret jäivät aikaisemmin hyödyntämättä. Fazerin ksylitolitehtaalla tämä kotimainen raaka-aine saadaan hyötykäyttöön, ja siten valmistusprosessi on paitsi ainutlaatuinen, myös vastuullinen. Vastuullisella ruuantuotannolla on iso merkitys ilmastonmuutoksen torjunnassa sekä luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa ja se auttaa turvaamaan raaka-aineiden saatavuuden myös tulevaisuudessa. Kiertotalouden menetelmät ovat yksi keino resurssien käytön tehostamiseksi.

Kotimainen Fazer Xylitol käyttöön kaikissa Fazer Xylimax-tuotteissa

Kaikissa Fazerin ksylitolilla makeutetuissa pastilli- ja purukumituotteissa siirrytään vuoden 2023 aikana käyttämään Fazer Xylitolia. Kotimaista Fazer Xylitol-ksylitolia sisältävän tuotteen tunnistaa Fazer Xylitol -pakkausmerkistä. Samassa yhteydessä Fazer päivittää Xylimax purukumi- ja pastillipakkaustensa ulkoasua. Tutun tavaramerkin visuaalisuutta päivitetään ja Fazer Xylitol tuodaan näkyvästi osaksi pakkausten ulkoasua. Uudistuksen yhteydessä poistetaan lisäksi purukumipussien standing -ominaisuus – ominaisuus, jonka avulla pussit voivat seistä tasolla säilytettäessä. Ominaisuuden poistaminen ei vaikuta tuotteiden makuun tai säilyvyyteen, mutta säästää pakkauksessa käytettävää muovia merkittävästi, jopa 11 %.

Fazer Xylimax-tuotteita löytyy erimakuisina ja -muotoisina, joten jokaisen suun ja hampaiden hyvinvoinnista kiinnostuneen on mahdollista löytää tuoteperheestä itselleen sopiva vaihtoehto. Eri tuotteet puhuttelevat eri käyttäjiä: esimerkiksi Xylimax-täysksylitoliuutuuspastillit, raikkaat Fresh lemon ja Peppermint, on pakattu kätevään zipper-pussiin, ja sopivat siten taskuun tai pieneenkin laukkuun, toimien helposti mukana kuljetettavina suun raikastajina päivän aikana. Hedelmäiset ja miedot Xylimax Moomin-pastillit sopivat vuorostaan erinomaisesti lapsille.

Kaikki Xylimax-tuotteet ovat gluteenittomia. Vaikka kaura saattaakin sisältää jäämiä gluteenista, kaurasta valmistettu ksylitoli ei valmistusprosessin jälkeen enää sisällä jäämiä gluteenista.

Fazer Xylitolilla makeutettuja Fazer Xylimax-tuotteita saa kaupoista syksyn 2023 aikana.

Kuvat:

Painokelpoiset kuvat ovat saatavilla Fazerin julkisessa kuvapankissa ja löytyvät seuraamalla polkua:

www.fazergroup.com/fi/medialle - kuvapankki - Public Image Bank - Media_Press – Finland – Fazer Xylimax & Fazer Xylitol

Oleksandra Martynova, Associate Brand Manager, Fazer Confectionery,
tel. +358 50 564 8270, oleksandra.martynova@fazer.com

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, puh. +358 44 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee ma-pe klo 8-16 puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer Xylitol on maailman ensimmäinen kauran kuorista valmistettava ksylitoli

Ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista huolehtiminen kuuluu Fazerin perintöön ja tulevaisuuteen. Päämäärämme on toimia innovatiivisena suunnannäyttäjänä mihin ikinä tartumme.

Ainutlaatuinen Fazerin ksylitoli on maailman ensimmäinen ksylitoli, joka valmistetaan kauran kuorista, kauramyllymme sivutuotteesta, ainutlaatuisella, patentoidulla menetelmällä. Fazer Xylitol on osoitus innovatiivisuudestamme ja sitoutumisestamme hyödyntää sivuvirtoja entistä enemmän.

Olemme tunnistaneet tärkeimmät kehityskohteemme, määritelleet niille selkeät tavoitteet ja mittarit. Meille vastuullisuus on matka, jonka päämäärä on parempi huominen.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Northern Magic. Made Real.