• Fazer Group/

Fazerin kondiittorimestari Eero Paulamäki häikäisi World Chocolate Masters -kilpailussa – loi hurmaavan suklaakonvehdin

Fazerin kondiittorimestari Eero Paulamäki oli yksi 18 finalistista 29.-31.10.2022 Pariisissa käydyssä World Chocolate Masters –kilpailussa. Maailman kovimmaksi luonnehdittu suklaa-alan ammattilaiskilpailu keräsi paikan päälle Salon du Chocolat-keskukseen ja livestriimin päähän satoja tuhansia katsojia ympäri maailmaa. Tuomaristo arvioi Pohjoismaita ja Baltiaa edustaneen suomalaisfinalistin parhaaksi kilpailutyöksi lumihiutaleella koristellun suklaakonvehdin, jossa oli hyödynnetty 3D-tekniikkaa ja perinteisiä suklaan käsittelytaitoja.

Vuoden 2022 World Chocolate Masters -kilpailun teemana oli Tomorrow, Huominen. Finalistien tuli esittää, miltä suklaa maistuu, näyttää, tuntuu huomenna. Kilpailijoita arvioitiin suklaankäsittelyn teknisissä taidoissa, luovuudessa ja kyvyssä yhdistää nykytrendejä perinteisiin käsityötaitoihin. Eero Paulamäkeä inspiroi omassa Renewble Tomorrow (Uudistuva huominen) teemassa Pohjolan luonto ja läheltä tulevat raaka-aineet.

Eero Paulamäki työskenteli määrätietoisen varmasti kaksi ensimmäistä kilpailupäivää #SHARE, #WOW, #TASTE ja #BONBON -töiden parissa. Paulamäki ei kuitenkaan yltänyt 31.10. käytyyn ns. superfinaaliin, jonne valittiin 10 parhaat pisteet kerännyttä finalistia.

"Minulle finaalipaikka World Chocolate Masters -kilpailussa oli unelmieni täyttymys. Haluan kiittää tiimiäni, kanssakilpailijoitani ja työkavereitani saamastani loistavasta tuesta, avusta ja opeista. Tulen kotiin Pariisista inspiroituneena ja täynnä uusia ideoita, mikä tulee varmasti näkymään tulevina vuosina Fazer Café -kahviloiden vitriineissä", kertoo Eero Paulamäki, World Chocolate Masters -kilpailun historian ensimmäinen suomalainen finalisti, Pohjoismaiden suklaamestari ja Fazerin kondiittorimestari Helsingistä.

Lumihiutaleella koristeltu Re-new praliini hurmasi tuomarit ja yleisön

Tuomariston mukaan Paulamäen paras kilpailutyö oli #BONBON – 3D-tekniikalla luodun lumihiutaleen koristama suklaakonvehti eli praliini. Re-new nimensä mukaisesti praliinissa oli hyödynnetty aiemmin käytettyä muottia, tuttua koristelua uudella tavalla ja leikitelty makumaailmalla, joka koostui yuzu-geelistä, 65-prosenttisesta, sechuaninpippurilla maustetusta suklaasta ja maitosuklaa-ganachesta.

Jokaisen 29 praliinin päälle aseteltu lumihiutale kuvasti luonnon puhtautta, uudistautumiskykyä ja vettä, joka oli Paulamäen kilpailutöiden kantava teema. Lumihiutale muistutti Suomesta, jossa on maailman puhtain vesi, ja jossa vesi muuttuu talvisin lumihiutaleiksi.

#WOW-suklaanäyteikkuna haastoi finalistit pohtimaan tulevaisuutta

Finalistien kilpailutöistä hätkähdyttävimpiä olivat #WOW-tehtävän suklaanäyteikkunat, joiden koko oli lähes 1,5 metriä x 3 metriä.

Eero Paulamäen suklaanäyteikkunassa esiintyivät revontulitaustaa vasten luonnon elementit vesi, jää, sammal, sienet ja yli metrin korkuinen kukka.  Kilpailutyö kuvasti pandemian ja sodan jälkeistä maailmaa ja perustui Paulamäen visiolle uudistuvista resursseista ja tuhkasta nousevasta uudesta maailmasta kaikkine ihmeineen.

Eero Paulamäki käytti kilpailutöissään raaka-aineina muun muassa suomalaista ruista, kotimaisia marjoja, kuten mesimarjoja, sekä Fazerin tuotannon sivuvirtoja, kauran kuorista valmistettua ksylitolia ja kauraproteiinia.

World Chocolate Masters 2022 -kilpailun voitti Lluc Crusellas Espanjasta, toiseksi sijoittui Antoine Carréric Ranskasta ja kolmanneksi Nikolas Nikolakopoulus Kreikasta.

World Chocolate Masters 2022

World Chocolate Masters on maailman johtava suklaa-alan kilpailu. Ympäri maailmaa järjestetyistä 20 alueellisesta karsinnasta valikoitui 18 finalistia, jotka kohtasivat 29.-31.10.2022 Pariisissa. Kilpailussa finalisteja arvioitiin suklaankäsittelyn teknisissä taidoissa, luovuudessa ja kyvyssä yhdistää nykytrendejä perinteisiin käsityötaitoihin. Kilpailun teemana oli Tomorrow, Huominen, ja eniten pisteitä kerännyt finalisti kilpailun voittajana saa käyttää itsestään arvonimeä World Chocolate Master.

World Chocolate Masters -kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005, ja nyt järjestetty kilpailu oli järjestyksessä kahdeksas. Fazerin kondiittorimestari Eero Paulamäki edusti kilpailussa Pohjoismaita sekä Baltian maita ja oli ensimmäinen suomalainen finalisti koko kilpailun historiassa.

#worldchocolatemasters #WCM #TMRW_TASTES_TASTES_LOOKS_FEELS_LIKE #TMRW #töissäfazerilla #urafazerilla #visitfazer #suklaamestari #NorthernMagicMadeReal

Taina Lampela-Helin, viestintäpäällikkö, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. 040 668 4600

Fazerin mediapuhelin on avoinna ma–pe klo 8–16, media@fazer.com, puh. 040 668 2998

Kuvat: https://www.fazergroup.com/media/  – kuva- ja videopankki – julkinen kuvapankki – Media_Press – Suomi – World Chocolate Masters 2022

Kampanjan verkkosivu: https://www.fazer.fi/eero-paulamaki-kohti-suklaaunelmaa/. Verkkosivulla voit lukea muun muassa Eero Paulamäen esittelyn. Lisätietoja Fazerista saat Fazerin verkkosivulta www.fazergroup.com, jossa on tietoa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 6 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa. Lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,1 miljardia euroa.

Northern Magic. Made Real.

Avainsanat:

Lainaukset

Eero Paulamäki, World Chocolate Masters -kilpailun historian ensimmäinen suomalainen finalisti, Pohjoismaiden suklaamestari ja Fazerin kondiittorimestari