• Fazer Group/

Fazerin ksylitolitehdas voitti ”Circwaste – Kohti kiertotaloutta” -hankkeen jakaman kiertotalouspalkinnon

Fazer keskittyy ruokaelämyksiin, ja investoimalla innovaatioihin ja ruokateknologiaan Fazer vahvistaa keskittymistään vastuullisiin tulevaisuuden ruokaratkaisuihin. Fazerin strategiset innovaatiot saivat tunnustusta 22.4.2021, ”Circwaste – Kohti kiertotaloutta” -hankkeessa, kun ksylitolia kauran kuorista valmistava Fazerin ksylitolitehdas vastaanotti Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) koordinoiman hankkeen kiertotalouspalkinnon.

Kiertotaloutta tukevat innovaatiot edustavat tulevaisuuden suuntaa

Ruokateknologialla on tärkeä rooli Fazerin uudistumisessa nykyaikaiseksi, innovatiiviseksi kuluttajatuoteyhtiöksi kehittyvällä elintarvikealalla. Fazer kehittää vastuullisia ruokaratkaisuja, joilla voidaan lisätä ihmisten ja ympäristön hyvinvointia.

Circwaste-hanke jakaa vuosittaisen kiertopalkinnon kiertotaloutta edistävälle yrityksen, kunnan, yhteisön tai yksityisen henkilön toteuttamalle kiertotalousteolle. Hankkeessa edistetään tehokasta materiaalivirtojen käyttöä, jätteen synnyn ehkäisyä ja resurssien hallinnan konsepteja. Tavoitteena on luotsata Suomea kohti kiertotaloutta.

”Päädyin valinnassani painottamaan suurta mittakaavaa ja pitkälle ehtinyttä ratkaisujen kehitystä. Vuoden 2021 aikana käyttöön otettava Fazerin uusi ksylitolitehdas, joka käyttää raaka-aineenaan yrityksen oman tuotannon sivuvirtaa, kauran kuoria, demonstroi kiertotalouden teollisen mittakaavan mahdollisuuksia. Ekologista ja taloudellista kestävyyttä parannetaan samanaikaisesti. Lisäksi ksylitolia valmistava tehdas synnyttää Lahteen yli 30 uutta työpaikkaa, mikä on osoitus myös sosiaalisen kestävyyden edistymisestä”, sanoo Leif Schulman, voittajan neljän finalistin joukosta valinnut Suomen ympäristökeskuksen pääjohtaja. ”Kaiken kaikkiaan Fazerin ksylitolitehdas on loistava esimerkki ratkaisuista, joita tarvitsemme yhteiskunnan kestävyysmurroksen aikaansaamiseksi.”

Fazer näkee ruuan ratkaisuna. Tavallamme kasvattaa, tuottaa ja kuluttaa ruokaa, on merkittävä vaikutus ympäristöön, yhteiskuntaan ja hyvinvointiimme.

”Ksylitolin varmistaminen kauran kuorista, kauramyllymme sivuvirrasta, on erinomainen esimerkki suomalaisesta elintarvikeosaamisen innovatiivisuudesta. Se on samalla konkreettinen osoitus ruokateknologiasta, jolla kehitetään tulevaisuuden ruokaa ja raaka-ainetta, joka tukee sekä liiketoiminnan että ympäristön kestävää kehitystä. Innovaatiot ja ruokateknologia tekevät ruokajärjestelmästämme tuottavamman, vastuullisemman ja terveellisemmän”, sanoo Anna Nicol, Fazerin ksylitolitehdashanketta vetävä johtaja Fazer Lifestyle Foodsilta.

Ksylitolin kysyntä maailmalla kasvaa nopeasti ja on arvioitu, että 90 % Fazerin ksylitolitehtaan tuotannosta menee vientiin käytettäväksi elintarvike-, kosmetiikka- ja lääketeollisuudessa.

Fazer valmistaa ensimmäisenä teollisesti ksylitolia kauran kuorista

Ksylitolin teollinen valmistus on alkuaan suomalainen innovaatio, jonka tuotanto suomalaisesta koivusta alkoi vuonna 1975.

Fazerin ksylitoli valmistetaan kauran kuorista, kauramyllyn sivuvirroista. Ksylitolitehdasta rakennetaan Fazerin kauramyllyn viereen Lahteen: tehtaasta tulee maailman ensimmäinen ksylitolitehdas, jonka raaka-aine tulee yrityksen omasta tuotannosta.

Ksylitolitehtaassa syntyvä kaurankuorimassa toimii polttoaineena viereen rakennettavalle biolämpölaitokselle, joka puolestaan tekee siitä uusiutuvaa lämpö- ja sähköenergiaa Fazerin Lahden tehdasalueelle ja pienentää näin tehtaan ympäristöjalanjälkeä.

Ksylitolitehtaan rakentaminen on edennyt suunnitelmien mukaisesti ja koeajot ovat käynnissä. Ksylitolin tuotanto käynnistyy juhannukseen mennessä.

Ksylitolitehdas vahvistaa entisestään Fazerin asemaa innovatiivisten kasvipohjaisten tuotteiden edelläkävijänä.

Anna Nicol, johtaja, ksylitolitehdashanke, anna.nicol@fazer.com , puh. +358 50 383 7735

Taina-Lampela Helin, viestintäpäällikkö, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com , puh. +358 40 668 4600

Hannele Ahponen, viestintäasiantuntija, Suomen ympäristökeskus (SYKE),  hannele.x.ahponen@syke.fi , puh. +358 50 3275 997

Fazerin mediapuhelin on avoinna ma-pe kello 8-16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

”Circwaste – Kohti kiertotaloutta” on seitsenvuotinen EU:n Life-ohjelman rahoittama hanke, joka edistää tehokasta materiaalivirtojen käyttöä, jätteen synnyn ehkäisyä ja resurssien hallinnan konsepteja. Tavoitteena on toteuttaa valtakunnallista jätesuunnitelmaa ja luotsata Suomea kohti kiertotaloutta. Circwaste on 20 kumppanin ja 10 osarahoittajan hanke, jonka koordinaattorina toimii Suomen ympäristökeskus. Hanke saa suuren osan rahoituksesta Euroopan komission LIFE-ohjelmasta. Vuoden 2021 kiertotalouspalkinto luovutettiin Fazerille virtuaalisessa ”Kestävä kasvu kunnissa – rahoitusta ja ratkaisuja” -tilaisuudessa 22.4.2021.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Avainsanat: