Fazerin lahja satavuotiaalle Suomelle: 125 mahdollisuutta työelämään

Fazer käynnistää syksyllä kaksivuotisen työllistämishankkeen yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen kanssa. 125 mahdollisuutta työelämään – hanke on tarkoitettu vaikeasti työllistyville ja siihen sisältyy sekä lähiopetusta että työssäoppimista. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni osallistujista työllistyy Fazerille pysyvästi. Hanke on Fazerin lahja satavuotiaalle Suomelle.

125-vuotisjuhlavuottaan viettävä Fazer tekee mittavan sijoituksen suomalaiseen työhön. Työllistämishanke on kohdistettu pitkäaikaistyöttömille, nuorille työttömille, maahanmuuttajille ja osatyökykyisille. Fazerilla tarvitaan jatkuvasti osaavia ja motivoituneita työntekijöitä, ja tämä hanke on panostus myös tulevaisuuden työvoimaan. Tämän hankkeen lisäksi Fazer tulee investoimaan Suomeen seuraavien kolmen vuoden aikana 100 miljoonaa euroa.

”Suomalainen työ ja ammattitaito ovat rakentaneet Fazeria 125 vuoden ajan. Olen ylpeä ja iloinen siitä, että voimme antaa näin merkittävän lahjan Suomelle. Jos voimme auttaa yhdenkin vaikeasti työllistyvän työelämään, olemme saavuttaneet jotain arvokasta. Kaikissa ihmisissä piilee lahjakkuutta ‒ joskus sen löytäminen vaatii erityistä vaivannäköä”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen kanssa. Yhteistyöllä pyritään luomaan pysyvä vaikutus yhteiskuntaan ja käynnistämään uudenlainen työllistämisen tapa myös laajemmin.

”Helsingin Diakonissalaitos juhlistaa ensi vuonna 150-vuotista taivaltaan, ja tämä hanke on hieno lähtölaukaus juhlavuodellemme. Perustehtävämme on luoda uusia ratkaisuja ja mahdollisuuksia ihmisille, jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Koulutus on yksi tärkeistä keinoistamme. Fazerin kanssa käynnistämällämme hankkeella on suuri yhteiskunnallinen merkitys ja se toteuttaa mainiosti tehtäväämme. Pysyvä muutos syntyy parhaiten yhteistyöllä”, toteaa Helsingin Diakonissalaitoksen toimitusjohtaja Olli Holmström.

Monipuolisia työmahdollisuuksia

Koulutukseen haetaan TE-toimiston kautta. Ennen varsinaista koulutusta järjestetään parin viikon mittainen kartoitusjakso, jonka aikana selvitetään henkilöiden soveltuvuutta alalle ja keskustellaan erilaisista mahdollisuuksista. Karsiutuneille tarjotaan mahdollisuutta työvalmennukseen Helsingin Diakonissalaitoksen toimesta.

Hankkeen kuhunkin koulutusryhmään valitaan noin 20 koulutettavaa ja jokaisen ryhmän teemana on joko elintarviketeollisuus tai suurtalous- ja ravintola-ala. Teemasta riippuen koulutuksen kesto on 3‒6 kuukautta. Koulutukset koostuvat lähiopetuksesta ja työssäoppimisjaksoista Fazerin eri liiketoiminta-alueilla. Työmahdollisuuksia on leipomoissa, makeistuotannossa, ravintoloissa, kahviloissa ja syksyllä avattavassa uudessa vierailukeskuksessa. Mukana olevat Fazerin tiimit ja esimiehet saavat koulutusta ja jatkuvaa tukea hankkeen aikana.

Ensimmäinen koulutusryhmä pääsee tositoimiin syyskuussa ja hanke jatkuu vielä vuoden 2017 ajan. Kaiken kaikkiaan on tarkoitus löytää mukaan yhteensä 125 vaikeasti työllistyvää ja antaa heille uudenlainen mahdollisuus. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni hankkeeseen osallistuva joko työllistyy Fazerille pysyvästi tai löytää jatkopolun Helsingin Diakonissalaitoksen Työpiiri-hankkeen kautta.

Liisa Eerola, Viestintäjohtaja, Fazer–konsernin kumppanuusohjelma, p. 044 7108860

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 p. 040 668 2998

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Laura Niemi, Viestintäjohtaja, Helsingin Diakonissalaitos, p.0503738602

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@hdl.fi

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Kun haluatte hyvää