Fazerin Makea Choco Moka -pussi vähentää ruokahävikkiä ja ilahduttaa asiakkaita

Makea Choco Moka -pussi on yksi Fazerin rohkeista keinoista vähentää ruokahävikkiä 50 % vuoteen 2030 mennessä. Väärän painoiset tai liian vähän rouhetta sisältävät Fazerin suklaalevyt päätyvät nyt palasina pussiin. Tuotetta pääsee maistamaan, kun käy ostoksilla Fazer Store -verkkokaupassa, Fazer Experience -vierailukeskuksen myymälässä tai Helsingin Kluuvikadun Fazer Café -kahvilassa.

Päätyykö suomalaisten suosikkisuklaata hävikkiin? ”Suklaanvalmistuksessa hävikkiä ei voida täysin ehkäistä, mutta sitä voidaan vähentää”, vastaa Sari Sarin, Fazerin yritysvastuujohtaja. ”Olemme jo pitkään uusiokäyttäneet suklaita moneen eri tuotteeseen, kuten Pätkikseen ja Da Capoon. Nyt kokonaisena myyntiin kelpaamattomat, esimerkiksi väärän painoiset Fazerin suklaalevyt pilkotaan palasiksi Makea Choco Moka -pussiin.”

Syyskuussa 2019 muodoltaan tai väriltään villimmät, mutta muutoin erinomaiset karkit pääsivät Makea Moka -hävikkikarkkipussiin. Siitä tuli hetkessä suosittu, ja nyt suklaatuotteet saavat oman hävikkipussinsa. Pussi sisältää mm. Fazerin pähkinäsuklaata ja toffeesuklaata. Makea Moka Choco -pussit tulevat jakoon keskiviikkona 23.9. Pussin saa kaupanpäällisinä 10 euroa ylittävistä ostoksista Fazer Store -verkkokaupassa, Fazer Experience -vierailukeskuksen myymälässä tai Helsingin Kluuvikadun Fazer Café -kahvilassa Pusseja on noin 3500 kappaletta, ja niitä jaetaan niin kauan kuin pusseja riittää.

”Tuote on jaossa vain Fazerin omissa kanavissa, koska sen valmistus on eräluontoista”, Sarin sanoo. ”Sitä valmistetaan vain silloin, kun hävikkiä syntyy.” Suklaalevyjen valmistuksessa valuerän alku- ja loppupäässä tulee tyypillisesti ali- tai ylipainoisia levyjä, tai rouhetta on väärä määrä. Hävikiksi päätyviä suklaalevyjä hyödynnetään myös muiden suklaatuotteiden valmistuksessa, esimerkiksi täytteissä. Uusiotuotteet täyttävät samat vastuulliset laatuvaatimukset kuin kaikki Fazerin tuotteet.

Hävikin vähentämisessä jokaisella teolla on merkitys

Vastuullisuus on oleellinen osa Fazerin strategiaa. Ruokahävikin vähentäminen on yksi keskeisimmistä keinoista minimoida ruuantuotannon negatiivisia ympäristövaikutuksia, ja yksi Fazerin neljästä yritysvastuutavoitteesta on puolittaa hävikki vuoteen 2030 mennessä. Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, ja jokaisella teolla on merkitys.

Prosessihävikkiä on mahdotonta täysin ehkäistä, mutta raaka-aineet käytetään uudelleen niin tehokkaasti kuin mahdollista – kuten Fazerilla on jo pitkään tehty. Vuonna 1916 Da Capo syntyi kierrätysajatuksen pohjalta, kun laadunvalvonnassa virheelliseksi todetut liköörikonvehdit haluttiin saada uusiokäyttöön. ”Uusia vastuullisuuskeinoja etsitään koko ajan. Ylituotantoa ehkäistään hyvällä suunnittelulla, ja hävikkiä pienennetään jatkuvan parantamisen toimenpiteillä ja kehitysprojekteilla”, Sari Sarin kertoo. Se osa tuotantohävikistä, joka ei ole ihmisravinnoksi kelpaavaa, kierrätetään Fazerin jätehierarkian mukaisesti eläinravinnoksi ja biopolttoaineen raaka-aineeksi.

Fazer neljä kunnianhimoista vastuullisuustavoitetta ovat:

1) 50 % vähemmän päästöjä

2) 50 % vähemmän ruokahävikkiä

3) 100 % vastuullisesti hankittua

4) enemmän kasvipohjaista.

Lisätietoa Fazerin vastuullisuustyöstä ja -tavoitteista löytyy osoitteessa:

www.fazergroup.com/fi/medialle - kuvapankki - media_press- Makea Choco Moka

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, puh. +358 44 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee ma-pe klo 8-16 puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Matkalla Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.