Fazerin myymäläleipomoliiketoimintaa koskevat yt-neuvottelut ovat päättyneet

Fazer Leipomoiden myymäläleipomoliiketoiminnan lomautuksia koskevat yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos vallitsevassa tilanteessa on heijastunut kysyntään myös Fazerin myymäläleipomoissa. Fazerilla on tarve sopeuttaa toimintoja, koska tilanne on liiketoiminnan kannalta vakava ja saattaa jatkua vielä pitkään.

Neuvotteluiden piirissä olivat kaikki 597 henkilöä, jotka työskentelevät Fazer Leipomoiden myymäläleipomoliiketoiminnassa Suomessa. Lomautuksia tullaan toteuttamaan lähes kaikissa 94 Fazerin myymäläleipomossa siten, että osa myymäläleipomon työntekijöistä lomautetaan. Liiketoiminnan tilannetta ja lomautusten tarvetta tarkastellaan leipomokohtaisesti. Lomautukset voivat kohdistua myös toimistossa työskenteleviin myymäläleipomoliiketoiminnan toimihenkilöihin. Lomautusaika on enintään 90 päivää henkilöä kohden vuoden 2020 aikana.

“Lomautusten vaikutusten minimoimiseksi pyrimme sopimaan henkilöstömme kanssa vuosilomien ja muiden vapaiden käyttämisestä tai löytämään heille mahdollisuuksien mukaan tilapäistöitä Fazerin muista yksiköistä. Tuemme jokaista työntekijäämme tässä poikkeuksellisessa tilanteessa ja pyrimme löytämään parhaan mahdollisen ratkaisun”, sanoo Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Markus Hellström.

Median yhteydenotot:

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. 040 674 4672

Fazerin mediapuhelin puh. 040 6682 998 arkisin klo 8-16 ja osoitteessa media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Matkalla Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Avainsanat: