Fazerin parhaat joulureseptit sopivat myös vegaaniseen joulupöytään

Onko jouluseurueessasi tänä vuonna mukana kasvissyöjä tai vegaani? Pohditko, miten joulun maut saa taiottua pöytään koko jouluseurueelle sopivassa muodossa? Fazerin runsasta kasvipohjaista reseptiikkaa hyödyntäen myös kasvis- ja vegaaniruokavaliota noudattavat pääsevät nauttimaan upeista ja perinteisistäkin mauista.

Fazerin teettämän tutkimuksen1) mukaan suomalaiset ovat enenevässä määrin kiinnostuneita kasvipohjaisista ruuanlaittotuotteista, ja yksi merkittävä syy niiden valintaan on halu tarjota samaa ruokaa myös seurueen niille jäsenille, jotka noudattavat kasvis- tai vegaaniruokavaliota. Fazerin kotimaassa valmistettujen kasvipohjaisten tuotteiden valikoima laajenee jatkuvasti, ja niitä on jo tarjolla monessa eri tuoteryhmässä.

Joulupuuron manteli odottaa onnekkainta tonttua

Monien suomalaisten joulu alkaa joulupuuropadan äärestä. Riisipuurosta saa entistäkin pehmeämmän makuisen, kun sen keittää Fazer Aito Kaurajuoma Baristaan, eikä kaurajuomaa käytettäessä tarvitse murehtia puuron pohjaan palamista. Joululta maistuva, kotimaisia raaka-aineita kunnioittava joulupuuro syntyy ravitsevasta Fazer Willja Ruokakaurasta ja Fazer Aito Kaurajuoma Baristasta. Suussasulavat vegaaniset ja maidottomat puurot viimeistellään kanelilla ja sokerilla – eikä onnenmantelia tietenkään saa unohtaa!

Joulun tutut laatikot ja salaatit

Joulun ruokapöytä notkuu toinen toistaan herkullisempia laatikoita, ja sienisalaatti ja rosolli kuuluvat myös moneen joulupöytään. Joululaatikot on helppo valmistaa Fazer Aito -tuotteita hyödyntäen, rosollin päälle sopii mainiosti vaahdotettu Fazer Aito Kauravispi, ja täyteläinen sienisalaatti valmistuu Fazer Aito Ruokafraichesta.

Leipä tuoksuu ja maistuu joululta

Joulupöydän leivät ovat arkileipiä makeampia ja mausteisempia. Saaristolaisleipä sopii nautittavaksi sellaisenaan tai sen voi kruunata sienisalaatilla tai muilla mieleisillä lisukkeilla. Saaristolaisleivän leipomista helpottaa Fazer Leipurit Ruis & mallas -sämpyläjauhosekoitus: valmiiseen jauhosekoitukseen tarvitsee lisätä vain vesi, hiiva ja siirappi. Jos kokonaisen leivän tekeminen ei innosta, taikinasta voi pyöräyttää myös pellillisen sämpylöitä ja tarjota ne vaikkapa valmiiksi täytettyinä alkupalapöydässä tai yöpaloina.

Juhlava jälkiruoka kruunaa jouluaterian

Joulun jälkiruokapöytään mahtuu monenlaisia herkkuja jouluisesta jäätelöstä mehevään kakkuun ja täyteläiseen suklaamousseen. Fazer Aito Kauravispi ja Fazer Aito Vaahtoutuva Kauravaniljakastike luovat kuohkeutta ja pehmeää rakennetta niin jäätelöihin kuin monenlaisiin kakkuihinkin, ja niillä voi korvata tuttujen reseptien maitotuotteita. Vihreiden Kuulien ja Pihlaja-marmeladimakeisten makua on helppo tuoda myös leivonnaisiin marmeladihyllystä löytyvien lusikoitavien valmisteiden avulla.

Parhaat lahjat ovat itse tehtyjä

Itse tehdyt ruokalahjat ilahduttavat ja kutkuttavat makunystyröitä. Kauniisti pakattu ruokalahja ilahduttaa myös heitä, joilla on jo kaikkea, ja reseptin voi valita lahjan saajan mieltymysten mukaan. Paketteihin sujahtaa pieniä herkkupaloja ja lasipurkkeihin itse tehtyä mysliä.

Paljon lisää ihania kasvipohjaisia joulureseptejä on koottu Fazer Aito -joulusivulle.

1) Plant-based Shopper Study 2022, Nepa. N = 1008 (Suomessa).

Kuvia toimitukselliseen käyttöön:

https://fast.fazer.com/l/8vQDFkNVpSDp tai polulta https://www.fazergroup.com/fi/medialle Kuvapankki Media_Press Finland ‒ Fazerin vegaaniset joulureseptit

Reeta Kylänpää, viestintäpäällikkö, Fazer Lifestyle Foods, reeta.kylanpaa@fazer.com, 0400 270 559

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com

Kasvipohjaiset tuotteet ovat maistuvin tapa suojella maapalloamme

Ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista huolehtiminen kuuluu Fazerin perintöön ja tulevaisuuteen. Päämäärämme on toimia innovatiivisena suunnannäyttäjänä mihin ikinä tartumme.

Kasvipohjainen ruokavalio on yksi vaikuttavimmista valinnoista, jonka voimme tehdä. Tällä hetkellä tuotevalikoimastamme on kasvipohjaisia tuotteita liki puolet ja olemme sitoutuneet kasvattamaan niiden määrää edelleen.

Olemme tunnistaneet tärkeimmät kehityskohteemme, määritelleet niille selkeät tavoitteet ja mittarit. Meille vastuullisuus on matka, jonka päämäärä on parempi huominen.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 6 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa. Lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,1 miljardia euroa.

Avainsanat: