• Fazer Group/

Fazerin pitkäjänteinen kehitystyö maailmanluokan LOFO™-innovaatiosta konkretisoitui – toi kauppoihin ensimmäisen herkkävatsaisille suunnatun vehnäleivän

Fazer on tuonut markkinoille pehmeän, vaalean leivän nyt myös herkkävatsaisten nautittavaksi. Yrityksen vuonna 2018 patentoima LOFO™-entsyymi vähentää huonosti imeytyvien FODMAP-hiilihydraattien määrää leivässä, mutta ei heikennä leivän makua tai rakennetta. Juuri kauppoihin saapunut Fazer Vatsaystävällinen* Pehmeä on leipä, jossa tätä maailmanluokan innovaatiota on käytetty ensimmäistä kertaa.

Leipä kuuluu oleellisesti suomalaisten ruokavalioon: Fazerin suuren leipätutkimuksen mukaan 76 % suomalaisista syö leipää joka päivä.1 Monelle leipä aiheuttaa kuitenkin ikäviä oireita, kuten vatsakipua, vatsan turvotusta ja ilmavaivoja, mikä johtaa usein leivän välttelemiseen.

Tuoreet tutkimukset osoittavat, että oireita aiheuttavat ennemmin viljan fruktaani kuin gluteeni.2 Fruktaani on huonosti imeytyvä ja nopeasti fermentoituva FODMAP-hiilihydraatti, jota on esimerkiksi vehnässä ja rukiissa. Kyseisten hiilihydraattien saantia rajoittavalla FODMAP-ruokavaliolla voidaan helpottaa vatsavaivoja, jotka johtuvat usein ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS) tai tulehduksellisista suolistosairauksista (IBD). Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsii ainakin yksi kymmenestä suomalaisesta.3 FODMAP-ruokavalio on toimiva, mutta toistaiseksi huonosti tunnettu apu herkkävatsaisille.

”Leipä on suurimpia FODMAP-hiilihydraattien lähteitä Suomessa. Lähdimme Fazerilla ratkaisemaan tätä haastetta, jotta herkkävatsaistenkaan ei tarvitsisi luopua leivästä, jossa on paljon terveydelle hyödyllisiä ainesosia”, kertoo Fazer Leipomoiden tuotekehitys- ja innovaatiojohtaja Juhani Sibakov.

Fazerin LOFO™-paranne – maailman ensimmäinen entsyymipohjainen keksintö FODMAP-hiilihydraattien pilkkomiseen

Fazerin patentoima LOFO™-entsyymi on maailman ensimmäinen entsyymipohjainen keksintö, jonka avulla voidaan valmistaa vähemmän FODMAP-hiilihydraatteja sisältäviä tuotteita. Se pilkkoo leivontaprosessin aikana vehnän ja rukiin sisältämän fruktaanin ja vähentää näin FODMAP-yhdisteiden määrää leivässä. Entsyymi ei kuitenkaan vaikuta leivän makuun tai rakenteeseen.

Uusi Fazer Vatsaystävällinen* Pehmeä on ensimmäinen tuote, jossa tätä entsyymiä on käytetty. Kaupoissa ei myöskään ole aiemmin ollut saatavilla herkkävatsaisille suunniteltua pehmeää vehnäleipää.

”Olemme erittäin iloisia ja ylpeitä, kun pitkäjänteinen tuotekehitystyömme saadaan kaupallistettua ja patentoitu keksintömme muuttuu oikeaksi leiväksi kaupan hyllyllä. Uskon, että tämä tuote vastaa monien FODMAP-ruokavaliota noudattavien toiveeseen päästä taas nauttimaan herkullisesta leivästä”, jatkaa Sibakov.

* Kalsium edistää ruoansulatusentsyymien normaalia toimintaa osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja. Kalsiumin lähde, kalsiumia
130 mg/100 g (16 % päivittäisen saannin vertailuarvosta).

Lähteet:

1 Fazerin Suuri Leipätutkimus, Red Note Oy. N=805, aineistona online-haastattelut, jotka kerätty 1/2019–2/2019. Suomea edustava lähtönäyte.
2 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29102613
3 https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068

Median yhteydenotot:

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. 040 674 4672

Fazerin mediapuhelin puh. 040 6682 998 arkisin klo 8-16 ja osoitteessa media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Matkalla Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Avainsanat: