Fazerin salmiakkisaagan uusin tulokas kunnioittaa Pantteri-perinteitä

​Vuonna 1938 alkanut Fazerin salmiakin tarina on kasvanut rinta rinnan suomalaisten intohimoisen salmiakkisuhteen kanssa. Nyt tarina on koottu Fazerin verkkosivuille www.fazer.fi/salmiakki. Uusimmasta salmiakkisesta makuelämyksestä vastaa heinäkuussa saapuva Pantteri Black Shot.

”Pantteri on ottanut rohkeita loikkia viime vuosina uutuuksillaan ja palaa nyt kotiin”, toteaa Fazer Makeisten markkinointijohtaja Farid Hamadi.  Pantteri Black Shot on uudentyyppinen makeinen kutkuttavalla salmiakkisydämellä. Samalla Pantteri-perheen tulokas kunnioittaa makeisen rakastettuja ominaisuuksia.

”Nostalginen Pantteri on suomalaisille se luotettava herkku, joka on aina ollut ja tulee olemaan. Pantteri-makuelämykseen kuuluu tietty koostumus, salmiakkilakritsin maku ja pinnan sokerointi. Siinä vuosikymmenten menestysresepti”, summaa Hamadi. ”Pantteri on uskaltanut myös räväyttää kesäkampanjoillaan vuosien aikana.”

Aito suomalainen salmiakki

Pantteri Black Shot, kuten pääosa Fazerin salmiakkituotteista, valmistetaan Lappeenrannan tehtaalla. Uutuusmakeisen valmistus vaati kokonaan uuden tuotantolinjan rakentamista tehtaalle. ”Suomalaisille tuntuu maistuvan nimenomaan suomalainen salmiakki, joka eroaa vaikkapa ruotsalaisesta tai tanskalaisesta salmiakista”, kertoo Hamadi. ”Ruotsalainen salmiakki on makeampaa ja tanskalainen taas suolaisempaa. Suomessa salmiakissa on usein mausteena mentolia tai anista.”

Pantteri-pastilli esiteltiin ensi kerran vuonna 1961 tulitikkuaskimaisessa rasiassa punaisin tunnuksin. Keltamustaan asuun Pantteri loikkasi 70-luvulla. Pantteri-makeispussi näki päivänvalon 1982. Nykyään Pantteri-tuotteita valmistetaan noin 1,5 miljoonaa kiloa vuodessa.

Klassikot voimissaan

Fazerin ensimmäinen salmiakki esiteltiin vuonna 1938, talvisodan kynnyksellä. Anisa-salmiakki ehti vain hipaista suomalaisten huulia – suuri salmiakin nousu koettiin vasta 60-luvulta lähtien. Se olikin sitten niin voimakasta tunteenpaloa, ettei suomalaista voi tänä päivänä kuvitella ilman mustaa mielihyväänsä.

Fazerin salmiakkitarjonta on kasvanut laajaksi niin maku-ulottuvuuksiltaan kuin muodoiltaan. Makeisten lisäksi löytyy salmiakkisuklaata, täysksylitolituotteita sekä salmiakkia leivontaan. Salmiakkimaailman hallitsevat kuninkaalliset löytyvät edelleen vuosikymmenten takaa: Pantteri, Tyrkisk Peber ja Super Salmiakki ovat salmiakkimaailman siniverisiä. Samaan sarjaan lukeutuu myös Fazer Salmiakki, joka esitteli 1960-luvun alkumetreillä punamustavalkoisen vinoneliökuosin, josta on tullut todellinen salmiakin symboli.

Uusi Pantteri Black Shot 160 g sisältää tassunmuotoisia täytteellisiä salmiakkilakritsimakeisia. Kuoren sisältä paljastuva sula suolainen salmiakki kutittelee salmiakkifriikin makuhermoja. Hinta noin 1,59 euroa. Saatavilla heinäkuusta lähtien.

markkinointijohtaja Farid Hamadi, Fazer Makeiset, p. 040 502 6890
viestinnän yhteyshenkilö: tiedottaja Satu Ikäheimo, p. 050 380 4996
sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(a)fazer.com
www.fazer.fi/salmiakki
www.pantteri.fi
Kuvapankki ilman tunnuksia osoitteessa www.fazer.fi/kuvapankki

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Amica ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli yli 1,4 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2009 oli lähes 17 000.

Fazer Leipomot & Makeiset

Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).