Fazerin suklaamestari kisaamassa suklaan maailmanmestaruuskilpailussa

Fazerin suklaamestari Eero Paulamäki edustaa Suomea lokakuun viimeisenä päivänä Kööpenhaminassa järjestettävissä World Chocolate Masters -karsinnoissa. Mestaruuskilpailuissa maailman huippukondiittorit loihtivat suklaasta ainutlaatuisia luomuksia.

Seitsemänsien suklaan World Chocolate Master’s -maailmanmestaruuskilpailujen Pohjoismaiden karsintakilpailu on lokakuun 31. päivänä. Kilpailuun osallistuu ainoana suomalaisena Fazerin kondiittorimestari Eero Paulamäki. Tänä vuonna kilpailun teema on ”Futropolis” – tulevaisuuden megakaupungit, sydämeltään vihreitä, missä kaikki värit, kulttuurit ja heimot kohtaavat. Kilpailu orientoituu kohti kaakaon ja suklaan tulevaisuutta, ja kilpailijoiden tulee hyödyntää teemaa luomuksiensa väreissä, muodoissa, tuoksuissa sekä koostumuksessa.

Eero Paulamäellä on 15 vuoden ammattikokemus kondiittorina ja tällä hetkellä hän työskentelee Kluuvikadun Fazer Caféssa kondiittorimestarina. Hän on valmistautunut jo kuukausien ajan kilpailuun, mutta suklaamestarin kunnianhimoiset reseptit pysyvät kilpailuun asti vielä visusti salassa. Kilpailijoiden tulee valmistaa suklaaleivonnainen”chocolate snack to-go” pikkupurtava ja näyttävä suklaaveistos, kaikki Futropolis-teemalla.

“Tulevaisuuden megakaupungeissa vihreys ja lähiruuan tuottaminen nousevat vahvasti esiin tiiviin asutuksen vastapainoksi. Näitä teemoja tuon esiin luomuksissani. Käytän pohjoismaisia aineksia ja makuja, kuten Nurmijärvellä varta vasten tuotettua lakkahunajaa ja puolukkahunajaa sekä tietysti kyseisiä marjoja”, kertoo Paulamäki.

Eero Paulamäki pitää yllä Fazerin mestariperinteitä

Karl Fazer itse oli ensimmäinen kondiittori Kluuvikadun Fazer Caféssa ja Eero Paulamäki käyttää vielä tänä päivänä useita hänen yli sata vuotta sitten luomia reseptejä.

“Fazerilla on pitkä perinne konditoria- ja suklaa-aloilta, sillä Karl Fazer avasi ensimmäisen kahvilamme vuonna 1891. Eero edustaa Fazerin uusinta suklaamestarisukupolvea, samalla osoitteella Kluuvikadulla kuin Karl Fazer aikoinaan. Kilpailut, kuten World Chocolate Masters, antavat työntekijöillemme mahdollisuuden kehittää ja esitellä taitojaan,” sanoo Miika Kostilainen, Fazer Cafés -liiketoiminnan vetäjä.

Korkeatasoinen kilpailu

Maailman suurin suklaantuottaja Barry Callebaut järjestää World Chocolate Masters -kilpailun joka toinen vuosi. Pohjoismaiden karsintakierroksella kilpaillaan alueen edustuspaikasta Pariisissa Salon du Chocolat Professionnel -messuilla ensi syksyllä järjestettäviin finaaleihin.

”Jo karsintakilpailussa taso on erittäin korkea. Kisoissa saan kokeilla aivan uusia suklaanvalmistuksen tapoja ja tekniikoita, joita en normaalisti pääsisi edes testaamaan. Olen oppinut paljon, ja paljon siitä voin myös hyödyntää työssäni Fazer Caféssa. Kilpailujen ansiosta olen ystävystynyt mahtavien ihmisten kanssa eri puolilla maailmaa ja tutustunut tekijöihin, joista olen nuorempana lukenut vain alan kirjoista ja lehdistä”, sanoo Eero Paulamäki.

Miika Kostilainen, liiketoimintajohtaja, Fazer Cafés, miika.kostilainen@fazer.com , puh.  040 486 9832

Taina Lampela-Helin, tiedottaja, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. 040 668 4600

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin kello 8-16, puh. 040 668 2998

Instagram & Twitter
#suklaamestari, @EeroPaulamaki, @FazerSuomi

Fazerin historia ja perinne:

Kuvia:
www.fazergroup.com/media
Polku kuviin: Kuvapankki - Media/Press – World Chocolate Master 2017

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: