• Fazer Group/

Fazerin Suomen myymäläleipomoliiketoiminnan muutosneuvottelut päättyneet: Uusi liiketoimintamalli käyttöön

Fazerin Suomen myymäläliiketoimintaa koskeneet muutosneuvottelut ovat päättyneet. Fazer on päättänyt uudistaa myymäläleipomoiden liiketoimintamallia Suomessa tavoitteenaan kehittää liiketoimintaa entistä vahvemmaksi ja vastata muuttuviin asiakas- ja kuluttajatarpeisiin nopeasti.

Myymäläleipomotoiminta on tärkeä osa Fazerin liiketoimintaa: yhtiö haluaa kehittää sitä ja lisätä sen kilpailukykyä myös tulevaisuutta varten. Suunniteltujen muutosten tavoitteena on mukauttaa myymäläleipomo-organisaatio ja sen toimintatavat nopeasti kasvaneeseen liiketoimintaan sekä ulkoisen toimintaympäristön muutoksiin.

Muutosneuvotteluissa käsiteltiin yhteistyössä henkilöstön edustajien kanssa ehdotusta toimintamalliksi, joka olisi kilpailukykyinen, joustava ja joka myös vahvistaisi henkilöstön työhyvinvointia ja esihenkilötyötä.

Muutosneuvottelujen piirissä oli 660 myymäläleipomoliiketoiminnan organisaatioon kuuluvaa henkilöä. Fazerin tavoitteena on löytää jokaiselle työtehtävä, jossa menestyä jatkossakin. Muutokset voisivat johtaa irtisanomisiin, mikäli keskusteluissa henkilöiden kanssa ei päästä sopimukseen uusista työsopimuksen ehdoista tai mikäli jollain paikkakunnalla on liiketoiminnan sopeuttamistarvetta tai mikäli muuta työtä ei löytyisi. Organisaatioon syntyy uusia työtehtäviä, jotka avataan haettavaksi myymäläleipomoiden henkilöstölle.

Fazer tukee henkilöstöään muutoksessa

Fazer tukee henkilöstöään muutoksessa ja edesauttaa työntekijöidensä mahdollisuuksia työllistyä uudelleen. Fazer-konsernissa avoimena olevia työpaikkoja tarjotaan ensisijaisesti niille työntekijöille, joita mahdollinen irtisanominen tulisi koskemaan. Fazer tekee myös yhteistyötä julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden (TE-palvelut) kanssa.

Median yhteydenotot:

Tarja Kuusela, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi
tarja.kuusela@fazer.com, puh. 040 587 6063

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.