Fazerin tavoite lähellä - jo 85 % kaakaostamme on vastuullisesti tuotettua

Kestävä kaakaonviljely on suklaan valmistuksen elinehto tulevaisuudessa. Siksi olemme työskennelleet pitkäjänteisesti edistääksemme sekä tärkeimmän raaka-aineemme saatavuutta että kaakaonviljelijöiden toimeentuloa. Fazer ostaa suorien viljelijäohjelmien lisäksi UTZ, Rainforest Alliance ja Fair Trade Cocoa Programme -sertifioitua kaakaota. Fazerin viljelijäohjelmia valvotaan kolmannen osapuolen auditoinnein.

Kaakaon hankintaohjelmamme on edennyt tavoitteiden mukaisesti ja vuonna 2016 kaikesta käyttämästämme kaakaosta arviolta jo 85 % täyttää vastuullisuuden kriteerit. Tästä 60 % on sertifioitua kaakaota ja 25 % suorien viljelijäohjelmien kautta hankittua kaakaota. Vuonna 2017 kaikki Fazerin makeis-, keksi-, leipomo- ja ravintolaliiketoiminnassa käyttämä kaakao on vastuullisesti tuotettua ja jäljitettävää.

Merkintä vastuullisesta kaakaonhankinnasta myös pakkauksiin

Olemme tuoneet syksyn aikana Fazerin Sininen -suklaalevyihin merkinnän vastuullisesta kaakaonhankinnasta ja avanneet kuluttajille verkkosivuston osoitteessa www.forbettercocoa.com. Pakkausmerkintä laajenee vuoden 2017 aikana myös muihin Karl Fazer -tuotteisiin ja jatkossa liukuvasti myös muihin suklaatuotteisiimme.

”Tuotteissamme ei ole sertifiointimerkintää, koska emme ole halunneet valita yhtä järjestelmää yli muiden. Arvioiden mukaan jopa 80 prosenttia maailman kaakaonviljelijöistä ei ole minkään sertifiointijärjestelmän piirissä. Haluamme kehittää myös heidän elinkeinoaan, ja siksi Fazerin vastuullinen kaakaonhankinta muodostuu sertifioidusta kaakaosta ja viljelijäyhteistyön kautta ostetusta kaakaosta. Tuemme suoraan yli 6000 viljelijää Nigeriassa ja Ecuadorissa” kertoo Fazer Makeisten toimitusjohtaja Rolf Ladau.

Fazerin viljelijäohjelmien preemiot ovat samalla tasolla kuin sertifioinneissakin. Lisäksi viljelijöille tarjotaan koulutusta ja uusia, parempia kaakaopuun taimia. Ohjelmiin sisältyy myös tukea koko yhteisölle esimerkiksi koulujen ja kaivojen rakentamisen muodossa. Projektit valitaan yhteistyössä viljelijöiden kanssa.

Fazerin viljelijäohjelmiin kuuluu kolmannen osapuolen auditointi

Fazerin viljelijäohjelmia valvotaan kolmannen osapuolen auditoinnein. Nigerian viljelijäohjelman auditointi toteutettiin tänä vuonna Ecocert-auditointiyrityksen toimesta. Lisäksi Ecocert on auditoinut myös Fazerin koko vastuullisen kaakaon hankintamallin.

Auditointitulosten perusteella viljelijöiden koulutuksessa painotetut asiat, kuten viljelykäytännöt, ympäristönsuojelu ja sosiaaliset käytännöt, näkyivät viljelijöiden toimintatavoissa. Hyvä tulos saavutettiin myös lapsityövoiman ehkäisyssä. Nigeriassa jokaisen kaakaonviljelijäyhteisön sisältä on valittu ja koulutettu yhteistyössä Nigerian oikeusministeriön kanssa yksi lapsityövoiman valvontaan valittu vastuuhenkilö. Vastuuhenkilöitä on yhteensä noin 50. Kehityskohteena nousi esille suojavarusteiden puuttuminen ja syksyn aikana olemmekin toimittaneet 400 yksikköä suojavarusteita sekä koulutettu asiaan erikoistuvia ja vastuutettuja viljelijöitä niiden käyttöön.

”Työmme jatkuu vastuullisen kaakaon ja kaakaoviljelyn edistämiseksi yhteistyössä koko arvoketjun kanssa. Uskomme, että parhaat tulokset saadaan aikaan hyvän vuoropuhelun kautta kaakaonviljelijöitä kuunnellen ja panostamalla pitkäjänteiseen työhön kaakaon alkuperämaissa” sanoo Rolf Ladau.

www.forbettercocoa.com

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset puh. 044 710 8860
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 p. 040 668 2998
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää