Fazerin tavoitteena energiatehokkuuden edistäminen ja kestävä energia

Fazer-konsernin uusi energiastrategia tähtää energiatehokkuuden parantamiseen sekä kestävään energianhankintaan ja -käyttöön. Fazerin tavoitteena on vähentää energiankulutusta 20 prosentilla tuotetta kohden vuoteen 2020 mennessä Fazer Leipomot ja Makeiset -liiketoiminta-alueella. Uusiutuvien energialähteiden osuus sähkönkulutuksesta on tavoitteena nostaa 70 prosenttiin vuoteen 2017 mennessä.

”Fazerin energiastrategia perustuu kestäviin ratkaisuihin, mitattaviin tavoitteisiin ja toiminnan jatkuvaan parantamiseen. Haluamme varmistaa, että toimintamme rakentuu kestävälle pohjalle – myös energia-asioissa”, Fazer-konsernin yritysvastuujohtaja Anne-Maria Flanagan kertoo.

Energiatehokkuus on leipomoiden ja makeistehtaiden tärkein ympäristötekijä. Fazerin pyrkimyksenä on toiminnan energia- ja kustannustehokkuuden jatkuva parantaminen. Suomessa Fazer Leipomot ja Makeiset ovat allekirjoittaneet Elinkeinoelämän energiatehokkuussopimuksen. Energiankäyttöä tullaan tehostamaan kehittämällä olemassa olevia tuotantolaitoksia ja -prosesseja, sekä investoimalla energiatehokkaisiin ratkaisuihin. Energiatehokkuutta edistetään myös esimerkiksi vähentämällä tuotannossa syntyvän jätteen määrää.

Energiatehokkuuden edistämisen lisäksi Fazerin energiastrategian tavoitteena on kasvattaa uusiutuvien energialähteiden osuutta. Fazerin uusiutuvan energian osuus pyritään nostamaan 70 prosenttiin sähkönkulutuksesta kaikissa toimintamaissa vuoteen 2017 mennessä Fazer Leipomot ja Makeiset -liiketoiminta-alueella mukaan lukien Fazer Mylly. Tänä vuonna uusiutuvien energialähteiden osuus saavuttaa Suomen leipomoiden, makeistehtaiden sekä myllyn käyttämästä sähköstä täydet 100 prosenttia.

Ilmastonmuutos sekä energiaresursseihin liittyvät haasteet ja epävarmuus ovat kasvavia globaaleja huolenaiheita. Fazer on sitoutunut tekemään työtä pienentääkseen toimintansa ympäristövaikutuksia ja osallistuu työhön kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi. Tavoitteena on myös ennustettavuuden lisääminen ja kilpailukyvyn turvaaminen tulevaisuuden energiahankinnoissa.

Fazer osallistuu kuluvalla viikolla Suomessa vietettävän Energiansäästöviikon viettoon. Valtakunnallista Energiansäästöviikkoa koordinoi Motiva.

Anne-Maria Flanagan, yritysvastuujohtaja, Fazer-konserni, anne-maria.flanagan(at)fazer.com, puh 040 187 1482

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli vajaat 1,6 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2011 oli noin 15 200.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesillä on yli 1 100 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Fazer Leipomot & Makeiset Fazer on Suomen ja Venäjän johtava leipomoyritys, Ruotsin toiseksi suurin ja yksi johtavista Itämeren alueella. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).